مترو عبدال آباد هم افتتاح شد اما هنوز تكليف مصلاي تهران كه قرار بود براي تكميل به شهرداري سپرده شود مشخص نشده است. تحريمها روي افتتاح خطوط مترو اثري نداشت اما روي خيلي از پروژه ها تاثير دارد.
ساخت مترو عين اقتصاد مقاومتي است
محمدباقر قالیباف در افتتاح نود ودومین ایستگاه متروی شهر تهران (عبدل آباد) واقع در خط سه مترو، با بیان اینکه هرچه در بخشهای جنوبی شهر ایستگاه مترو بسازیم کمک بیشتری به مردم شده است، گفت: افتتاح هر یک کیلومتر از خط مترو از جهت فنی، اجرایی، طراحی، تجهیزات و امکانات سختیها و پیچیدگیهای
بسیاری دارد.
وی افزود: ساخت مترو به اقتصاد ملی کمک میکند و مصداق عینی اقتصاد مقاومتی است علاوه براین نکته حائز اهمیت این است که هر یک کیلومتر خط مترو منفعت بزرگی برای مردم و بیت المال به شمار میآید اما همه مشکلات زمانی است که تورم یا رکود و یا هردوی آنها با یکدیگر وجود داشته باشند، در این صورت دچار آسیب میشویم چرا که همه این موارد در تجهیزات، ساخت و امکانات مترو اثرگذار است.
شهردار تهران تصریح کرد: مشکلات ارزی و بانکی از جمله سختیهایی است که گریبانگیر همه ما است ولی ما با خدا عهد کردهایم و به مردم قول دادهایم که هیچ یک از این موانع ما را از برنامهریزی که انجام داده ایم دور نکند. این درحالی است که دلایل قابل قبولی برای مردم و مسئولان وجود دارد که بتوانیم به وسیله آنها کار را کاهش دهیم یا متوقف کنیم.
وی با بیان اینکه با همه فرازونشیبها مصمم پیش خواهیم رفت، گفت: امیدواریم مجلس و دولت نیز کمکی به این مجموعه داشته باشند ولی شرط کار ما تنها پول نیست. متروی حومه تهران فرازونشیبهای بسیاری را طی کرد؛ در دولت گذشته ساخت متروی حومه از تهران گرفته شد و ما اعلام کردیم حتی حاضریم خط در حال بهره برداری تهران- کرج را هم واگذار کنیم.
قالیباف خاطرنشان کرد: این درحالی بود که پولی برای متروی حومه پرداخت نشد و حتی یک متر هم در این بخش پیشرفتی وجود نداشت. منظور از حومه تهران متروی ورامین، پردیس، اسلامشهر و هشتگرد است. سال آخر دولت دهم تصمیم گرفتند دوباره ساخت متروی حومه تهران را به شهرداری واگذار کنند که ما نیز در نهایت با آن موافقت کردیم.
وی ادامه داد: با همفکری و صحبتی که با همکاران خودمان داشتیم به این جمع بندی رسیدیم که میتوانیم ادامه خط سه مترو را به اسلامشهر برسانیم. که با توجه به جمعیت دو میلیون نفری اسلامشهر اقدام مثبت و قابل توجهی به شمار میآید.
شهردار تهران گفت: ما فکر میکنیم همکاری بین شهرداریها با ثباتتر است و ميتوانیم از ظرفیتهای فنی یکدیگر بهره مند شویم البته دست کمک دولت را هم رد نمیکنیم ولی به هر ترتیب میخواهیم به شهرداری اسلامشهر در جهت فنی و اجرایی کمک کنیم و دولت و مجلس نیز در بخش اعتبارات کمکهای لازم را ارائه دهند.
وی تصریح کرد: میتوانیم حداقل دو ایستگاه تا اسلامشهر بسازیم که این امر میتواند از حجم خودروهای ورودی به شهر تهران و کاهش آلودگی موثر واقع شود.
اعتبارات مترو از كجا تامين مي شود؟!
محمدباقر قالیباف درباره چگونگی تأمین اعتبار اتصال خط سه مترو تهران به اسلامشهر، اظهار داشت: طبق قانون حومه جزو تهران است، اما اعتبارات آن باید از سوی دولت تأمین شود که در حال حاضر نیز برای آن ردیف بودجه وجود دارد و سال گذشته نیز برای آن اعتباری تعیین شده بود.
وی با بیان اینکه اما اگر شهرداری اسلامشهر کار ایستگاهها، زمینها و تملکات آن را انجام ندهد با اعتبارات دولتی مشکل حل نمیشود، ادامه داد: شهرداری تهران توان فنی و اجرايی خود را به میدان میآورد، زمینها و ایستگاهها را شهرداری اسلامشهر بهعهده میگیرد و اعتبار ساخت نیز توسط دولت تأمین میشود، بنابراین شهرداری برای این امر هزینهای نخواهد کرد.
شهردار تهران همچنین در پاسخ به پرسشی درباره منتفی شدن واگذاری پروژه مصلی به شهرداری تهران، اظهار داشت: هنوز هیچ فردی درباره این موضوع به ما چیزی اعلام نکرده و بهصورت صریح در این باره حرفی بیان نشده است، بنابراین همان روال سابق پابرجاست و منتظر واگذاری این پروژه به شهرداری هستیم.
بزرگترين پروژه ريلي خاورميانه افتتاح ميشود
اما در ادامه هابیل درویش در مراسم افتتاح ایستگاه عبدلآباد با بیان اینکه بزودی بزرگترین پروژه ریلی در کشور و حتی خاورمیانه به طور کامل مورد بهرهبرداری قرار میگیرد، گفت: در تمام دنیا عرف بهرهبرداری از خط مترو، ۳ الی ۵ کیلومتر است اما بزودی ۲۰ کیلومتر مترو به صورت یک جا مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه راهاندازی ۲۰ کیلومتر مترو، ۲۰۰۰ میلیارد هزینه دربر داشت، گفت: دولت تنها ۱۱۰ میلیارد تومان به ما داد که ما هم به عنوان عوارض لوازم و تجهیزاتی که در بندرعباس مانده بود، ۲۰۰ میلیارد تومان آن را به دولت پس دادیم.
مدیرعامل متروی تهران و حومه با بیان اینکه براساس برنامهریزیهای انجام شده خط ۶ و ۷ متروی تهران به طول ۷۰ کیلومتر تا پایان سال ۹۵ به بهرهبرداری میرسد، گفت: ۱۲ هزار میلیارد تومان برای بهرهبرداری از این دو خط مترو اعتبار لازم است و امیدواریم دولت از هر طریق ممکن همچون فاینانس و... به مترو کمک بکند تا این پروژه بزرگ به بهرهبرداری برسد.
درویش در پایان افزود: بزرگترین پروژه ریلی در خط ۳ به طول ۲۰ کیلومتر با هدف کاهش فاصله جنوب و شمال تهران در آیندهای نزدیک مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت
مصلي چه شد؟!
اما در حاشيه مراسم شهردار تهران درخصوص آخرین وضعیت تونل امیرکبیر، واگذاری مصلی و... توضیحاتی را ارائه کرد. محمدباقر قالیباف درجمع خبرنگاران در مورد ادامه ساخت خط ۳ مترو که قرار است در صورت همراهی مسئولان شهر اسلامشهر به آنجام برسد، گفت: جلساتی با شهردار و اعضای شورای شهر اسلامشهر برگزار خواهیم کرد تا مترو به این شهر نیز برسد. وی افزود: این هدیه ماه رمضان شهرداری به مردم جنوب تهران است.
شهردار تهران در مورد سرانجام واگذاری مصلای تهران نیز تصریح کرد: هنوز مصلی را به شهرداری تحویل نداده اند و امیدواریم هرچه سریعتر این واگذاری انجام شود.
قالیباف در مورد عدم کمک دولت به شهرداری در ساخت مترو نیز گفت: براساس قانون دولت۵۰ درصد در ساخت مترو سهیم است و دولت میتواند از محل صرفهجویی در سوخت این رقم را تامین کند. وی در مورد سرانجام تونل امیرکبیر و برخی اظهارات مبنی بر ناکارآمدی این تونل با بیان اینکه خبرنگاران شهری تاریخ شهر هستند، گفت: خواهش میکنم خبرنگاران به اسناد و مدارک مراجعه کنند و از مسئولان میخواهم این اسناد را در اختیار رسانهها قرار دهند.
شهردار تهران با بیان اینکه بروید ببینید که تونل امیرکبیر درچه سالی حفاری شده است، افزود: چند سال قبل از ورود من به شهرداری گود این تونل حفاری شده بود و تاریخ آن مشخص است.
قالیباف با بیان اینکه بحث تونل امیرکبیر از چندین دوره قبل شهرداری وی اتفاق افتاده است، گفت: پس از تصدی من به عنوان شهردار، تصمیم گرفتیم که قبل از شروع پروژه جدید، پروژههای نیمه تمام را تکمیل کنیم که تونل امیرکبیر نیز یکی از پروژههای نیمه کاره بود.
وی با بیان اینکه گودی حدودا ۳۰ الی ۴۰ متری در منطقه مرکزی شهر رها شده بود، تصریح کرد: بعد از تکمیل تونل، برای آن طرح ترافیکی انتخاب کرده و عنوان شد که اگر اجازه بدهید از این تونل به سمت بازار حرکت کنند، حجم بالایی وارد بازار خواهد شد و به خاطر آلودگی هوا اجازه این کار را ندادیم و این تونل تنها یکطرفه و برای خروج مورد استفاده قرار گرفت.
شهردار تهران افزود: تمامی حرفهایی که درباره امیرکبیر زده شده است، اجحاف بوده است.
گفتني است با همه احوالات اقتصادي كشور، ایستگاه مترو عبدل آباد از نیمه جنوبی خط سه مترو پایتخت صبح ديروز طی آیینی با حضور شهردار تهران و جمعی از اعضای شورای اسلامی و مدیران شهری به بهره برداری رسید. ایستگاه مترو عبدل آباد در نیمه جنوبی خط سه و حدفاصل ایستگاه های نعمت آباد و شریعتی و در محدوده محلات یافت آباد، شادآباد، شهرک ولیعصر(عج) و بازار مبل و پارچه عبدل آباد قرار دارد.