کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

غربي‌ها براي جوسازي عليه روسيه و سوريه به حريم‌هوايي تركيه پناهنده شدند

دلشوره اوباما براي تروريست‌ها

15 مهر 1394 ساعت 8:24


مبارزه واحد روسيه و جبهه مقاومت با تروريست‌ها در سوريه در حالي مي‌رود تا دستاوردهاي گسترده‌اي را رقم زند كه كشورهاي غربي كه به شدت دلشوره شكست تروريست‌ها را دارند براي جوسازي عليه سوريه و روسيه به برجسته سازي حمايت خود از حريم هوايي تركيه روي آورده‌اند.
اين روزها فضاي رسانه‌اي غرب بر اصل اهميت‌زدايي از ورود روسيه به جمع مبارزان با تروريسم در سوريه معطوف شده كه با ادعاي حمايت از غير نظاميان در برابر عمليات ضد تروريستي روسيه و نيز عدم تحقق اهداف مسكو استوار است. در اين ميان انتشار خبر ورود جنگنده روسيه به حريم هوايي تركيه، بهانه‌اي براي فضاسازي جديد عليه روسيه و سوريه گرديده در حالي كه همزمان غرب به حمايت مستقيم و گسترده از تروريست‌ها مي‌پردازد. در اين ميان اوباما رئيس جمهور آمريكا كه حذف تروريست‌ها توسط روسيه و جبهه مقاومت منطقه را برابر با از دست دادن روياهاي خود مي‌بيند تمام قد براي حمايت از تروريست‌ها وارد ميدان شده است.«باراک اوباما»، رئیس‌جمهور آمریکا، دستور تأمین مجدد تجهیزات برای نیروهای کرد در سوریه و معارضان عرب در حال نبرد با دولت سوریه را صادر کرده است.شبکه خبری سی‌ان‌ان این خبر را از قول دو مقام ارشد دولت آمریکا اعلام کرده و این اقدام را بخشی از راهبرد واشنگتن برای اعمال فشار بر گروه تروریستی داعش از شمال سوریه و تقویت مناطق مرزی دانسته است. با انتشار اين خبر بیش از ۴۰ گروه تروریستی در سوریه، با امضای بیانیه‌ای از کشورهای منطقه خواستند اتحادی منطقه‌ای علیه تهران و مسکو تشکیل دهند. آمريكا براي توجيه اين اقدام خود به تحريك احساسات مردمي نيز روي آورده چنانكه برخی سازمان‌های ضداسلامی آمریکا به بهانه‌های مختلف قصد برگزاری تجمعاتی را در مقابل مراکز اسلامی و مساجد چندین شهر این کشور دارند.

جوسازي با حريم هوايي تركيه
در اين ميان يك رويكرد قابل توجه در عملكرد كشورهاي غربي مي‌توان مشاهده كرد و آن جوسازي‌هاي صورت گرفته در باب نقض حريم هوايي تركيه توسط جنگنده‌هاي روسيه است آنکارا برای بار دوم سفیر روسیه را در اعتراض به نقض مجدد حریم هوایی‌اش از سوی جنگنده‌های این کشور فراخواند.
«احمد داوود اوغلو» نخست‌وزیر نیز به طور تلویحی، تهدید کردکه در صورت تکرار این اقدام، واکنش و پاسخ آنکارا روشن خواهد بود.اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نيز در یک کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر بلژیک از ناتو خواست تا به اقدامات روسیه در نقض حریم هوایی ترکیه واکنش مناسب نشان دهد. در اين ميان برژينسكي مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا در یادداشتی از واشنگتن خواست در صورت حمله روسیه به مواضع گروه‌هایی غیر از داعش در سوریه، اقدام به انجام حملات تلافی‌جویانه کند.
این مقام اسبق آمریکا، تصمیم مسکو برای حمله به مواضع داعش و سایر گروه‌های معارض با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را در بهترین حالت، نمودی از «بی‌کفایتی ارتش روسیه» و در بدترین حالت «تمایل خطرناک این کشور برای پر رنگ کردن سستی سیاسی آمریکا» تعبیر کرده است.برژینسکی اضافه می‌کند در صورتی که مسکو هدف قرار دادن مواضع غیراز داعش را ادامه دهد، آمریکا بایستی تلافی کند.
در ادامه جوسازي‌ها یک وبگاه صهیونیستی نوشت: نیروی هوایی ترکیه، انگلیس، اسرائیل برای انجام عملیات هوایی در سوریه نیاز به هماهنگی با روسیه دارند و در غیر این صورت خطر سرنگونی جنگنده‌های آن‌ها وجود دارد. در همين حال كري وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داد که ورود جنگنده‌ روسیه به حریم هوایی ترکیه که به عنوان متحد ناتو محسوب می‌شود، تحریک کننده است و احتمال اینکه این جنگنده‌ها هدف ارتش ترکیه قرار بگیرند زیاد است. از سوي ديگر رئیس سابق آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا تاکید کرد: روسیه و آمریکا باید برای مقابله با گروه تروریستی داعش با یکدیگر همکاری کنند.لازم به ذكر است روزنامه انگلیسی گاردین طی گزارشی اعلام کرد مردم سوریه نظامیان و رئیس‌جمهور روسیه را نجات‌دهنده خود از شرّ تروریست‌ها و پایان‌‌دهنده جنگ سوریه می‌دانند. از سوي ديگر «دونالد تاسک» رئیس شورای اتحادیه اروپا با اشاره به تحولات سوریه گفت که با توجه به حمایت روسیه و ایران،‌ امروز پیروزی بشار اسد محتمل‌تر شده است. نكته ديگر آنكه یوسف قرضاوی در واکنش به عملیات نظامی روسیه و آمریکا علیه پایگاه‌های داعش در سوریه مقابله با روس‌ها را یک "ضرورت" و "جهاد" خواند و مدعی شد‌، چنین حملاتی را باید جنگ مذهبی علیه سنی‌ها دانست! از سوي ديگر رئیس شورای فدراسیون روسیه گفت در صورت درخواست دولت عراق، ممکن است دامنه حملات روسیه به داعش، به عراق هم گسترش یابد.
از سوريه خبر مي‌رسد یک منبع نظامی سوری یک منبع نظامی سوری از قریب‌الوقوع بودن عملیات زمینی ارتش با کمک تجهیزات نظامی روسی خبر داد. لازم به ذكر است شهرک مهم «تل‌احمر» در استان «قنیطره» در جنوب سوریه، از شنبه گذشته هدف حملات شدید دارد و سقوط کرده است و این امر زنگ خطر سقوط کامل «القنیطره» را به صدا در آورده است.


کد مطلب: 93903

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/93903/دلشوره-اوباما-براي-تروريست-ها

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir