دبیر کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران گفت: تعداد افرادی که به صورت غیر مجاز وارد محدوده طرح ترافیک شدهاند دو برابر افرادی است که هزینه پرداخت کرده و به صورت مجاز وارد شدهاند.
علی کرونی با اشاره به ارزیابیهای انجام شده درخصوص ورود و خروج خودروها و وضعیت درآمد طرح ترافیک سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران، اظهار داشت: کاهش ۵۰ درصدی منابع درآمدی شهرداری در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال قبل و عدم تحقق درآمد یکی از اثرات طرح ترافیک جدید است که روند کاهش درآمدی برای سالهای آینده، در صورت ادامه این طرح متصور است.
وی برداشت غیرقانونی وجه شهروندان از محل رزرو استفاده نشده به میزان حدودی ۸۰ میلیارد ریال را از دیگر چالشهای عملکرد شهرداری درخصوص طرح ترافیک جدید عنوان کرد و گفت: این موضوع مصوبه شورای اسلامی شهر تهران را نداشته و شهرداری شهروندانی که روز خاصی را رزرو کرده ولی وارد طرح نشدهاند کل مبلغ آن روز را از حساب شهروندیشان برداشت کرده است.
به گفته دبیر کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران، عدم ساز و کار مشخص و قانونی جهت دریافت عوارض از خودروهایی که در سامانه ثبتنام کرده و پلاک آنها ثبت شده و آنهایی که ثبتنام نکرده و پلاک آنها ثبت نشده است از دیگر مشکلات طرح ترافیک کنونی است.
کرونی اضافه کرد: مبلغ ۳۴ میلیارد تومان به عنوان عوارض وصول نشده از خودروهایی که در سامانه ثبتنام کرده و پلاک مجاز جهت ورود دارند اما حسابشان شارژ نداشته اعلام شده است حال اینکه طی بررسیهای انجام شده همین افراد که جهت پرداخت عوارض خودرو به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه میکنند هیچگونه عوارضی بابت ورود غیرمجاز به محدوده پرداخت نکرده و صرفاً عوارض سالیانه خودرو از آنها مطالبه میشود.
وی ادامه داد: همچنین مبلغ ۳۳۶ میلیارد تومان به عنوان طلب شهرداری و به عنوان عوارض وصول نشده از افرادی است که ثبتنام نکرده و به صورت غیر مجاز وارد طرح ترافیک شدهاند و دوربینها پلاک آنها را غیرمجاز ثبت کرده و باید جریمه شوند. اما مالکان خودروهای فوق نیز بعد از مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک، فقط عوارض متعارف سالیانه خودرو را پرداخت کرده و هیچگونه وجه دیگری از بابت تردد غیرمجاز نمیپردازند.
دبیر کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران گفت: آنچه که مشخص است ناعدالتی به وجود آمده در طرح فوق است طرحی که با شعار عدالت مزین شده بود حالا طبق مستندات نشان از ناعدالتی دارد چراکه تعداد افرادی که به صورت غیرمجاز وارد شدهاند دو برابر افرادی است که هزینه پرداخت کرده و به صورت مجاز وارد شدهاند.
وی با بیان اینکه با توجه به عدم تعامل سازنده و عدم توجه معاونت حملونقل و ترافیک به نظرات و مصوبات کمیسیون حملونقل شورای شهر، افزود: ادامه روند فوق باعث خسارات بسیاری به وجهه شهرداری و شورای شهر میشود. عدم کارایی و اثربخشی طرح جدید جهت کنترل تردد در محدوده طرح ترافیک کاملاً مشهود بوده و نیاز به جراحی و همچنین رفع اشکالات اساسی دارد. به گفته کرونی عملکرد طرح نشان از افزایش بار ترافیکی در محدوده فوق داشته و باعث افزایش آلایندگی هوا نیز میشود. مهر