کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تکلیفی که باید انجام شود

آنچه که از وقایع ۴۰ روز گذشته در ایران دیده می‌شود، تغییر و جابجایی واقعیتی است که...

12 آبان 1401 ساعت 1:26


آنچه که از وقایع ۴۰ روز گذشته در ایران دیده می‌شود، تغییر و جابجایی واقعیتی است که انقلاب اسلامی بیش از ۴۰ سال برای آن تلاش کرده است.
روز گذشته رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از دانش آموزان به مناسبت ۱۳ آبان نکاتی را مطرح کردند که هر بیشتر ابعاد اغتشاش و آشوب‌های اخیر را روشن‌تر کرد. شاید مهمترین بخش بحث آمریکا باشد، آنجا که ایشان اصرار آمریکایی‌ها بر «آغاز چالش میان ملت ایران و آمریکا به‌واسطه هجوم به لانه جاسوسی» را دروغی بزرگ برشمردند و افزودند: این چالش در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و هنگامی آغاز شد که آمریکا به کمک انگلیس، حکومت ملی مصدق را با کودتایی ننگین سرنگون کرد. دشمنی‌های آمریکا از همان زمان آغاز شد چرا که به این باور رسیده بود نگه داشتن ایران کار سختی است و باید برای آن چاره‌ای بیندیشد.
آمریکا هر چند توانست تا بهمن ۵۷ رژیم شاهنشاهی را در ایران حفظ کند،‌اما ریشه‌های انقلاب اسلامی که مبتنی بر ظلم ستیزی و ضد آمریکایی بود، از همان زمان رشد کرد و تا به بهمن ۵۷ رسید و باعث پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد.
قدر مسلم از زمان پیروزی انقلاب اسلامی، دشمنی‌های آمریکا باید بیشتر می‌شد که چنین نیز شد. اشغال سفارت آمریکا در تهران پاسخ به همه آنچه که در طول سال‌های گذشته علیه ایران صورت گرفته بود انجام شد و اگر چنین نشده بود، اتفاقات ناگوار دیگری رقم می‌خورد.
آنجا که حضرت آیت الله خامنه‌ای به آموزش و پرورش اشاره می‌کنند و از آن گلایه دارند که چرا اسناد لانه جاسوسی در کتاب‌های درسی گنجانده نشده با وجودی که ایشان به این مهم پیش از این تأکید کرده بودند،‌از آن بابت است که جوان و نوجوان امروزی به خوبی یا اصلاً از آنچه که آمریکایی‌ها بر سر ایران آورده‌اند اطلاعی ندارند و اگر برخی از آنها نیز تحت تأثیر رسانه‌های معاند قرار می‌گیرند،‌به همین خاطر است.
علاوه بر آن جوان و نوجوان ایران چه بسا آنچه که در طول انقلاب نیز بر سر کشور با دشمنی‌های آمریکا آمده است آگاهی نداشته باشد که این مسئله به موضوع جهاد تبیین باز می‌گردد.
جهاد تبیین زبان خاص خود را می‌خواهد تا بتواند تأثیر مؤثر خود را بر افکار عمومی به ویژه جوانان و نوجوانان بگذارد. بر سر مسئله جهاد تبیین کم کاری‌های زیادی صورت گرفته است که پس از پایان آشوب‌ها برای این مسئله باید برنامه ریزی دقیق و حساب شده‌ای صورت گیرد.
رسانه‌‌ها در بحث جهان تبیین نقش اساسی و مهمی دارند به ویژه رسانه ملی که باید بیشترین تولید را در این زمینه داشته باشد.
در بحث جهاد تبیین باید از مردم نیز استفاده شود آنهایی که دور‌ه‌های گوناگون تاریخ ایران پس از انقلاب را به یاد دارند و تجربه کرده‌اند می‌توانند در زمینه جهان تبیین تأثیر گذار باشند. کشور نیازمند اقداماتی است که اتفاقاتی مانند آشوب‌های اخیر لزوم آن را به مسئولان و مردم یادآور می‌شود.
پس از فروکش کردن فتنه نباید فراموشی به سراغ مسئولان بیاید،‌ مانند فراموش کردن توصیه مهم رهبری در باره گنجاندن اسناد لانه جاسوسی در کتاب‌ها درسی.
هر روز هر لحظه انقلاب اسلامی به بازگو کردن،‌تبیین کردن و روشن کردن ابعاد آن نیاز دارد. دشمنان روایت‌های غلط و مغرضانه خود را با بهره گیری از رسانه‌های پر تعداد و قوی خود به افکار عمومی پمپاژ می‌کنند در حالی که واقعیت چیز دیگری است.
پس انتظار می‌رود در این زمینه اقداماتی صورت گیرد کارگروهی با بهره گیری نخبگان، رسانه‌ها،‌ روزنامه نگاران و تحلیلگران تشکیل شود تا بتوان جهاد تبیین را در رسانه‌های کشور کاربردی کرد.

نویسنده: محمد صفری


کد مطلب: 124296

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/editorial/124296/تکلیفی-باید-انجام-شود

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir