محمدتقی فهیم منتقد پیشکسوت سینما در رابطه با عملکرد برخی رسانههای تخصصی سینمایی و روابط عمومیها گفت: در حال حاضر اغلب رسانهها فاسد شدهاند و این فساد ناشی از وجود مدیرانی است که برای پنهان کردن ضعف ها، اشتباهات و فسادهای شان، رسانهها را میخرند، همه این اتفاقات باعث افول و نزول جدی ارزش رسانهها شده است.
این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران افزود: سالها پیش و زمانی که بنده و امثال بنده کار رسانهای مان را آغاز کردیم همه مدیران و دستاندرکاران جشنوارهها احترام ویژهای برای خبرنگاران و اهالی رسانه قائل بودند چراکه میدانستند آنها به هیچ عنوان قابل خریداری نیستند! در سالهای دور هیچ رابطهای میان خبرنگاران و نویسندگان و منتقدان با مدیران نبود؛ رسانهها مستقل و آزادانه فعالیت میکردند و مدیران هرگز به خود اجازه نمیدادند که حتی فکر خریداری رسانهها به ذهنشان خطور کند چراکه میدانستند با واکنش تندی از سوی اهالی رسانه مواجه خواهند شد. همه این اتفاقات باعث شده بود تا مدیران سعی کنند کمتر در سینما فساد ایجاد کنند تا رسانهها هم آنها را مورد نقد و نکوهش قرار ندهند اما امروزه با تغییر رویه در بین مدیران و رسانهها همه چیز شکلی معکوس گرفته است!
فهیم ادامه داد: متأسفانه روابط عمومیهای جشنوارهها و دستگاهها و نهادهای مختلف سینمایی و فرهنگی پایگاهی برای فاسد کردن رسانهها و خبرنگاران شدهاند!؛ این اتفاق از جایی آغاز شد که برخی مدیران ضعیف در دستور کار خود جذب خبرنگاران را در حوزههای روابط عمومی و مدیریتهای میانی دستگاه خود قرار دادند تا بتوانند دست آنها را از قلم کوتاه کرده و باعث شوند تا خبرنگاران زیر نظر آنها فعالیت کرده، نمک گیرشان شوند و نقدشان نکنند!
این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: دامنه این اتفاقات روز به روز گستردهتر از قبل شد و کار به جایی رسید که مطبوعات و رسانههای تخصصی سینمایی و فرهنگی به طور کلی از مسیر خود منحرف شوند! در واقع مدیران موفق شدند به واسطه حضور برخی خبرنگاران در سمتها و پستهای روابط عمومی کاری کنند که همت و غیرت ملی و دینی و انقلابی و وظیفه رسانهای اهالی قلم به طور کل به فراموشی سپرده شود.
وی تأکید کرد: همه اینها در حالی است که وظیفه اصلی رسانهها در همه جای جهان افشاگری پلیدیها، بیعدالتیها و مشکلات دستگاه و نهادها و نظارت بر عملکرد مدیران بوده است؛ رسانهها همواره موظف بوده و هستند تا عموم افراد جامعه را که به مدیران دسترسی ندارند از وضعیت درون دفاتر و نهادهای آنها آگاه کنند و افشاگر باشند! اما امروزه ما شاهد رویهای معکوس شدهایم که این اتفاق نیازمند تدبیر فوری از سوی نهادهای ناظر بر عملکرد دستگاههای فرهنگی و هنری کشور را دارد.
این عضو انجمن روزنامه نگاران مسلمان سپس با بیان اینکه چه معنایی دارد که یک خبرنگار در سمت و پست روابط عمومی یک موسسه و سازمان و نهاد به کار گرفته شود تصریح کرد: اصل کار روابط عمومی و کار خبری از یکدیگر کاملاً مجزا است؛ متأسفانه ما هنوز در کشورمان نتوانسته ایم و یا بهتر بگویم نخواستهایم که این ۲ را از یکدیگر تفکیک کنیم! اصولاً وقتی یک خبرنگار برای پست روابط عمومی نهادی به کار گرفته میشود این وظیفه به او واگذار شده تا رسانههای دیگر و همکارانش را به هر شکل ممکن خریداری کند و همین مسأله باعث شده تا ما امروزه با فقدان جدی رسانههای تأثیرگذار و جریان ساز در سینمای کشور مواجه باشیم.
فهیم در بخش دیگری از این گفتوگو تأکید کرد: این مایه شرمساری ما است که دیگر مخاطبان عامل موجودیت رسانهها نیستند! نشریات تخصصی ما که باید توسط مخاطبانشان استوار باشند امروزه یا با زد و بند سرپا هستند؛ یا دنبال آگهی گرفتن و بیزینس شدهاند و یا اینکه اصلاً به طور کل برای هر هدف دیگری به جز اطلاع رسانی شفاف و عادلانه در حوزه رسانه و مطبوعات حضور دارند!
این فعال و پیشکسوت مطبوعات تصریح کرد: این وظیفه دستگاهها و نهادهای فرهنگی و ناظران فرهنگی است که خیلی جدی به مسأله جدی و بغرنج رسانهها ورود پیدا کنند؛ رسانهها امروزه به نظارت بسیار جدی و دقیق نیاز دارند و باید همه رسانههای فعال ساماندهی شده و برای مسئولان و کارکنان آنها کلاسهای آموزشی برگزار شود. رها کردن رسانهها و سپردن آنها به دست قضا و تقدیر الهی جز نتایج منفی هیچ عایدی دیگر برای حوزه فرهنگی کشور نخواهد داشت. گسترش بیرویه رسانههای مجازی باعث حضور افراد فاقد سواد، دانش، تعهد و تخصص شده که متأسفانه حتی نگارش ابتدایی را هم بلد نیستند! واقعاً چه کسی در کشور ما باید جلوی این پدیده شوم و زننده را بگیرد و اجازه ندهد که برخی از این رسانهنماها! خبرنگارنماها و امثالهم اختیار حوزه فرهنگی را در دست خود بگیرند و خود را جزو بزرگان این عرصه قلمداد کنند؟
فهیم متذکر شد: رسانه نقش بسیار مهمی دارد و از قدیم الایام به عنوان رکن چهارم دموکراسی شناخته میشود و هر جامعهای با وجود رسانه هایش مورد سنجش و ارزیابی قرار میگیرد؛ سینما هم از جامعه جدا نیست و نیاز به رسانه دارد؛ در واقع سینما بدون رسانه و رسانه بدون سینما کمیت شان لنگ میزند و نمیتوانند حرکتی رو به جلو داشته باشند از این رو باید همواره افرادی داری صلاحیت در رسانهها و سینما فعالیت داشته باشند.
وی در پایان این گفتوگو تأکید کرد: اگر سینمای ما امروزه در ورطه ابتذال سقوط کرده و ما شاهد سینمایی بیدر و پیکر هستیم یکی از دلایل اصلی آن همین رسانهها هستند؛ رسانههایی که فاقد جریانسازی و حرکت و رشد کیفی سینما شدهاند؛ رسانههایی که خود را به قدرت و پول فروختهاند و اصلاً ارزش خود را درک نکرده و نمیکنند. بنده تأکید میکنم بلبشویی که امروزه در سینمای کشور وجود دارد به واسطه حضور همین رسانههای ولنگار، خودفروخته و بیدر و پیکر است که هر شخصی فاقد صلاحیت اداره آنها را برعهده دارد. سینماپرس