توليد و پيشفروش خودروي چري آغاز شده است. احمد وداديان ،مديرعامل شركت گروه صنايع توليدي سناباد خودرو توس در مراسم بازديد سرپرست موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران از اين شركت، با اعلام اين خبر افزود: تاكنون خودروي چري با موتوري 1600cc و با قيمت 12 تا 13 ميليون تومان به تعداد 260 دستگاه توليد شده است كه در مهر ماه امسال روانه بازار خواهد شد. وي ظرفيت توليد گروه صنايع توليدي سناباد خودرو توس را در پايان برنامه پنج ساله اول 68 هزار دستگاه در سال اعلام كرد و اذعان داشت: ظرفيت توليد در برنامه پنج ساله دوم سالانه به 150 هزار دستگاه خواهد رسيد. به گزارش ايسنا، خودرو فوق همان مدل 15A چري است كه تا پيش از اين به صورت آزمايشي و در تيراژ ماهانه حدود 20 تا 30 دستگاه در شركت ايرانخودرو توليد ميشد. گويي بينگ - قائم مقام بخش بينالملل شركت چري - در آبان سال گذشته درباره توليداتي كه در ايران خودرو تحت عنوان چري انجام ميشود، اظهار كرده بود: اين خودرو 15A صندوقدار و برند آن مربوط به شركت چري است و از دو سال و نيم پيش پروژه آغاز شده، ولي پروژه روند سريعي را طي نميكند. وي ادامه داده بود: ايران خودرو اين پروژه را به صورت مشترك با همكاري يك شركت خصوصي (سناباد خودرو) كه سهم اصلي به اين شركت تعلق دارد، انجام ميدهد. قراردادهايي كه ايران خودرو با اين شركت داشته كامل نشده و بحث گازسوزكردن و مالكيت اين خودرو دليل تاخير پروژه بوده است. 15A در چين به صورت دوگانه سوز (پايه بنزيني) توليد و خط توليد بدنه آن از چين وارد شده و اين خودرو مصرفي معادل 6 تا 7 ليتر در 100 كيلومتر دارد. قيمت آن نيز حدود 9 هزار دلار است. او در خصوص ميزان داخليسازي اين خودرو نيز گفت: ميزان داخليسازي اين خودرو كم است و به دليل تعلق اين برند به شركت چري بعد از حل مشكل ايران خودرو و سناباد خودرو، با آنها براي برنامه خودكفايي و ساخت داخل وارد مذاكره ميشويم. گفتني است كه اخيرا خط توليد اين خودرو به سايت خراسان رضوي منتقل شده و قرار است توليد انبوه در آن منطقه انجام شود. منطقي - مديرعامل ايرانخودرو - در آذرماه درباره توليداتي كه از ايران خودرو به نام چري ياد ميشود گفته بود: مدلي كه به عنوان چري در توليدات ما ميآيد، خودرويي به نام 15A است كه آن را به يك سازنده بخش خصوصي در ايران خودرو در خراسان منتقل كرديم و فعلا برنامه ما روي توليد مدل 21S است. گفتني است كه شركت چري قراردادي را با شركت ايرانخودرو در تابستان سال گذشته 13866) براي ساخت خودرو ارزانقيمت (21) S امضا كرده و قرار بود كه كارخانه آن اواخر پارسال در بابل كلنگزني شود كه با توجه به مخالفت وزير صنايع و معادن اين كار عملي نشد. البته بعد از آن وزير اعلام كرد كه منظور او فسخ قرارداد نبوده است.