رضا برجي با اشاره به اين كه بازسازي ويرانه سينماي ايران، سالها طول ميكشد، گفت: اگر ميخواهيم ريلگذاري سينما را عوض كنيم، بايد روند سياستگذاريهاي سينما را تغيير دهيم و سياستگذاريمان بايد به سمت سينماي ارزشي باشد «رضا برجي « در گفتوگو با فارس، با هدف آسيبشناسي اكران فيلمهاي دفاعمقدس و ارزشي در سينماي روز ايران، به برخي معضلات سينما از جمله عدم حمايت از سينماي ارزشي و دفاع مقدس، معضل پخش فيلمهاي دفاع مقدس پرداخته است: رضا برجي در گفتگوي خود پيرامون آسيبشناسي اكران فيلمهاي دفاعمقدس و ارزشي گفت: در برههاي از زمان وزير ارشادي داشتيم كه گفت ما ديگر با عراق مشكلي نداريم و صلح كرديم، پس چه معنايي دارد فيلم دفاع مقدس بسازيم پس كاسه و كوزه را جمع كنيد. آن دوره در حالي كه ميتوانست دوران طلايي باشد براي دفاع مقدس، بسيار فاجعهآميز بود. به خاطر اينكه ما هرچه به جنگ نزديكتر بوديم بعضا بچههاي فيلمساز احساس قرابت بيشتري با جنگ داشتند. كارگردان فيلم «سواحل اشك و زيتون» در ادامه افزود: هم اكنون يك جرياناتي شروع شده در سينما كه چرا سينما به طرف دفاع مقدس نميرود و كاري در اين زمينه انجام نميشود. وي گفت: برخي تفكرات كه متأسفانه در معاونت سينمايي در دولتهاي قبل حاكم بود ، تفكراتي نبود كه سينماي جنگ را به صورت كامل حمايت كند. اين را شما ميتوانيد راحت توي فيلم هاي كوتاه، بلند، مستند و.... ببينيد. مثلا در مركز مستند سينمايي تجربي از هزار موضوعي كه اصلا ربطي به اين مركز ندارد فيلم ساخته ميشد و قابل دفاع هم نيست و جايزههاي متعددي هم ميگيرد به خاطر اينكه داورهاي انتخابي همسو با خودشان بود، اما كمتر از ده فيلم دفاع مقدس را حمايت نميكردند. كارگردان مستند «مادران سربرنيتسا» در ادامه خاطرنشان كرد: وقتي كه فردي ميرود دنبال سينماي مستند جنگ و با موانعي برخورد ميكند - و چون متأسفانه اكثر بچهها بنيه مالي قوي ندارند - مجبور ميشوند براي گذران زندگي دنبال نوع ديگري از سينما بروند و از يك طرف ديگر نيز يك تنبلي به وجود ميآيد در بين افراد كه باعث ميشود كمتر رجوع شود به مسائل دفاع مقدس. رهبر انقلاب فرمودند كه «حتي با مسائل فرهنگي هم ميشود بخشي از مسائل اقتصادي را حل كرد». اگر دوستاني كه در صدر كار هستند متوجه منظور رهبر انقلاب شوند، كارهاي بسيار بزرگي صورت ميگيرد. برجي در ادامه اين گفتگو گفت: من متأسفم از يكسري مسائل، امسال نزديك به هزار فيلم در ارتباط با انجمنهاي مختلف سينمايي ديدم كه متأسفانه ده تا فيلم هم در ارتباط با دفاع مقدس نبود و اين يك فاجعه بزرگي است كه اتفاق افتاده است. سينماي غرب هنوز هم درباره جنگ جهاني دوم فيلم مي سازد و فيلمهايي هستند كه سالنهاي سينما را پر ميكند. رضا برجي درباره محتواي آثار دفاع مقدس نيز گفت: در بحث فيلمنامه بايد قصههاي خوبي نوشته شود و بعد از روي اين قصهها فيلمنامههايي بنويسند و اقتباس كنند. يكسري از فيلمنامهنويسان جنگ هستند كه متأسفانه سواد لازم را براي نوشتن فيلمنامههاي جنگي ندارند. وي گفت: الان شخصي مثل مرتضي سرهنگي، سالها زحمت كشيده و قريب به هزار كتاب خاطره درباره جنگ منتشر كرده است، شما از دوستان فيلمنامهنويس جنگ بپرسيد چند تا خاطره جنگ تا به حال خوانده است. يكسري افراد كه در جنگ بودهاند ميگويند ما خودمان در جنگ بودهايم و اصراري براي خواندن خاطرات جنگ نداريم اما يكسري ديگر كه جنگ را نديدهاند و ميخواهند فيلم جنگي و دفاع مقدس بسازند اين افراد چند تا از خاطرات جنگ را خواندهاند؛ مسلما كسي كه از جنگ چيزي نداند نميتواند فيلم جنگي بسازد و فيلمنامه جنگي بنويسد. رضا برجي همچنين گفت: در سطح حرفهاي ما يك ويروسي افتاده به نام گيشه . آن موقع به خاطر حمايتهايي كه از سينماي دفاع مقدس نميشد، بعضا اگر فيلم جنگ فروشي نداشت كارگردانهاي ديگر نيز سراغ اين نوع فيلم نميرفتند، چون هيچ حمايتي از فيلمساز نمي شد كه وقتي فيلم وي مقداري با مشكل مواجه شد مسئولين فرهنگي و سينمايي كشور بروند از آن حمايت كنند، وقتي حمايت نميشود بقيه هم به اين سمت نميآيند. وي درباره آشنايي فيلمسازان با دفاع مقدس نيز گفت: يك جايي بايد از پايه دوباره شروع كنيم و جوانهايي را كه تازه وارد گود شدهاند با دفاع مقدس آشنا كنيم. جنگ يك پتانسيلي در خودش دارد كه كسي مقداري روح آزادگي و انسانيت داشته باشد وقتي رجوع ميكند به خاطرات رزمندگان و زندگي سرداران، با حجم عظيمي از حوادث مواجه ميشود كه اگر آموزش لازم به او داده شود مي رود سراغ اين موضوعات. برجي در ادامه اين موضوع گفت: اين البته به يك سياستگذاري احتياج دارد كه اين سياستگذاري را الان مسئولين سينمايي كشور به اين نتيجه رسيدند كه بايد انجام شود. ما 14 سال پيش يكسري افراد را آموزش داديم كه رفتند لبنان و شبكه تلويزيوني المنار را راه انداختند. پس ميشود با يك آموزش كوتاه مدت كارهاي بزرگ انجام داد. بعد از سيزده سال اين شبكه چنان قوي شد كه فيلم مستند روح الله را ساخت كه كشور ما كه رهبر آن امام بود نتوانسته تا به حال چنين مستندي بسازد و مجبور ميشويم كه اين فيلم را از آنها بخريم تا تلويزيون خودمان بارها آن را پخش كند. رضا برجي گفت: براي اكران فيلمهاي دفاع مقدس در اين عرصه بايد سياستگذاري شود. چون بسياري از سينماها شخصي است و آن فرد خود را ملزم ميكند فيلمي را انتخاب كند كه فروش داشته باشد. اگر اين سياستگذاري اتفاق بيفتد و مسئولين فعلي كه كار را به دست گرفته اند در اين مدت برنامهريزي كنند كه وقتي فيلم دفاع مقدس ساخته ميشود بدون دغدغه را اكران شود. دولت بايد حمايت كند و سينماهاي دولتي را ملزم به پخش فيلمهاي دفاع مقدس كند. كارگردان فيلم«سالهاي گلوله و زنبق» گفت: ذائقه مردم را بد كرديم. ما ذائقه مردم را از فيلمهاي سياه چارلي چاپلين كه اين كمدي را ميفهميدند آورديم پايين و رسانديم به فيلم برره. تغيير دادن اين ذائقه سالها طول ميكشد. در عرض دو سال يك فليم جنگي ساخته نشده است و ذائقه مردم نسبت به فيلمهاي جنگي تغيير پيدا كرده است، حالا نبايد توقع داشت با سه فيلم جنگي بتوانيم ذائقه مردم را تغيير دهيم. اين يك زمان لازم دارد و زمان را هم بايد ما تحمل كنيم تا ذائقه مردم عوض شود از فيلمي مثل «زندگي شيرين» كه سراسر ابتذال و سطحينگري است، برود به سمت آثار ارزشي و دفاع مقدس. برجي گفت: من خودم خجالت كشيدم از اينكه فيلمي را با خانواده ديدم از حرفها و اطوارهايي كه در سينماي جمهوري اسلامي ايران زده مي شد اما مثل فيلمي مثل كتاب قانون به دلايل واهي توقيف ميشود كه به دليل انتقادهاي اجتماعي كه داشت فيلم خوبي بود. وي در ادامه گفت: بايد سياستگذاريها طوري انجام شود كه اگر دو تا فيلم جنگي ساختند و فروش نداشت به آن سوبسيدي داده شود. من يقين دارم اگر فيلمهاي جنگي و دفاع مقدس آن جوري كه اتفاق افتاده ساخته شود اين فيلمها فروش خود را خواهد داشت، چرا كه مسائل رخ داده در جنگ با درونيات مردم سر و كار دارد. فيلمي با نام «روز سوم» درباره خرمشهر ساخته شد و با همه مسائل موجود درباره آن بخشي از جنگ را نشان داد و بيننده خود را داشت، ضرر هم نكرد و فروش خوبي هم داشت. اين مستندساز گفت: بايد به مسئولان جديد فرصت داد كه با سياستگذاري جديد مسير را مشخص كنند. چندين سال اين خانه ويران بوده و بازسازي اين خانه به زمان طولاني احتياج دارد. ديوارهايي كه در اين خانه كشيدهاند بايد يكسري از آنها خراب شود و ديوارهاي جديد كشيده شود. رنگي كه زدند بد بوده و كاغذ ديواري كه كشيده شده بايد كنده شود و تراشيده شود. ساختمان ساخته شده در اين چند سال خراب است، شايد پايههاش درست و سالم بوده اما اين ساختمان ويران است. بايد فرصتي داده شود به نيروهايي كه وارد شدهاند در اين عرصه، كه با فراغ بال فكر كنند براي اين سينما، رسانهها عجله نكنند و فشارها را كم كنند تا اين افراد با خيال راحت كار انجام دهند. بعد از چند سال ديگر ماحصل اين كار را خواهند ديد من خيلي اميدوارم در چهار سال آينده ماحصل اين رويكرد ديده شود. وي در ادامه درباره مستندهاي جنگي نيز گفت: بايد بگذاريم يكسري افراد فقط مستند جنگي بسازند. وقتي از اينها حمايت شود در سال ميتوانند پنج فيلم جنگي و مستند بسازند، اشكالي ندارد كه هزينههايش تأمين شود و اين افراد دغدغه مالي نداشته باشد. در بحث مستند دفاع مقدس اوضاع خيلي خراب است در آخرين جشنوارهاي كه داور بودم از 500 فيلم رسيده ده تاي آن در ارتباط با دفاع مقدس نبود و اين فاجعه است.