با استقرار دولت یازدهم، در حوزه نفت (فرآوردههای نفتی) شاهد تدبیر عجیبالخلقهای از سوی وزارت نفت بودهایم، این طرح که ماهیت وجودی آن ایجاد واسطه و دلالان داخلی در حوزه توزیع فرآوردههای نفتی است، با شعار و عنوان بیمسمای «برندینگ» از سوی وزارت نفت مهندسی و پیگیری میشود. صرفنظر از ابهامات و سوالات عمیقی که در مورد پشتوانه مطالعاتی این طرح و همچنین ابهاماتی که در تمهید مقدمات اولیه آن از جمله ایجاد، فراخوان و ثبتنام به اصطلاح برندهای توزیع سوخت وجود دارد. این طرح با هدف قطع ارتباط جایگاههای سوخت با شرکت ملی پخش و توزیع سوخت از سوی این واسطهها دنبال میشود.
فیالواقع وزارت نفت تلاش معنیداری انجام میدهد که در چرخه تامین و توزیع فرآوردههای نفتی یک حلقه واسطه بر نظام پرهزینه خود بیفزاید تا مردم از تدابیر دولت تدبیر و امید بیشتر بهرهمند شوند؟! معالواسط بحمدالله این موضوع مدتی پیش مورد توجه نمایندگان محترم در خانه ملت قرار گرفته و از توضیحات وزیر درخصوص طرح برندینگ قانع نشده و کارت زرد به ایشان داده شد. تا اینجا، موضوع کم و بیش مسبوق به اطلاع بوده و رسانهها و مردم البته تا حدودی در جریان آن هستند.
لکن مطلبی که شاید از آن اطلاع چندانی نباشد و شاید به عرض نمایندگان محترم مردم نیز نرسیده باشد این است که علیرغم روشن و صریح بودن پیام نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به این طرح؛ نه تنها اجرای آن متوقف نشده بلکه در اقدامی جسورانه که دهنکجی نیز به پیام مجلس است طی بخشنامهای سود واسطههای مزبور از این طرح تثبیت و چربتر شده است، در این بخشنامه هزینههای حملونقل فرآورده نیز از جیب مردم تقبل شده تا واسطههای مزبور، شب عید از حق دلالی چربتری بهرهمند شوند. با این اوصاف هزینههای تقبل شده در حوزه توزیع فرآوردههای نفتی در شرایط اقتصاد مقاومتی با خسارات هنگفتی مواجه خواهد بود، البته مباحث و موضوعات وسیعی درخصوص ابهامات اقتصادی، اجتماعی و اجرایی این طرح و ایضا شکلگیری این واسطهها و همچنین توقف سرمایهگذاری بخش خصوصی در حوزه توزیع فرآوردههای نفتی وجود دارد که نیازمند توجه اصحاب رسانه و دلسوزان این ملک و ملت است.
واقعیت این است که نظام فعلی توزیع فرآوردههای سوختی ماحصل چندین دهه زحمت و تلاش است که دستاندرکاران فعلی آن بهرهای از آن نداشتهاند، هنوز از خاطره مردم دور نشده که بیش از یک دهه پیش در زمان تولیت همین وزارت، جایگاههای سوخت چه وضعی داشتند و نظام توزیع چگونه بود، دلسوزی با منفعتطلبی و رانتخواری دو مقولهای است که به سهولت برای مردم قابل تشخیص است البته در شرایط آزاد جریان اطلاعات؛ هوشیاری و استقامت نمایندگان محترم ملت در این موضوع مورد توقع احاد مردم است.
نویسنده: نوید زالی