۱- حالا ديگر امكان آن نيست كه بخواهيم بر حدود و ثغور كشور ديواري بكشيم و خود را از امواج شبكههاي راديويي و تلويزيوني محفوظ بداريم. همينك بيش از ۳هزار شبكه ماهوارهاي در ايران قابل دريافت است و اين يعني اينكه ديگر نبايد نگاه سلبي به موضوع ماهواره داشته باشيم كه اساسا اين موضوع چه به لحاظ فني و چه به لحاظ منطقي امكان پذير نيست. شاهد مثال تاييد اين مطلب هم پشت بام خانههايي است كه ديشهاي دريافت امواج ماهواره بيش از تعداد خانهها خودنمايي ميكند.
۲- در عصر انقلاب ديجيتالي كه ديگر نميتوان از كدهاي صفر و يكي چشم پوشيد، سيستم پخش امواج شبكههاي تلويزيوني سيماي جمهوري اسلامي ايران هم به فراخور همگامي با تكنولوژي پخش شبكههاي ماهوارهاي، مسير تبديل آنالوگ به ديجيتال را طي ميكند. اتفاقي كه از مدتها قبل رخ داد و حالا با شيب مثبت رشد دارد در كشور همه گير ميشود. اين اتفاق دستاوردهايي از جمله سهولت دريافت شبكههاي تلويزيوني و تجربه كيفيت چشمنواز اين سيستم، البته با به كار بردن مبدلهاي لازم براي دريافت اين امواج را با خود داشتهاست.
۳- برآوردها حاكي از آن است كه اقبال مردم به سيستم يخش ديجيتالي شبكههاي رايو و تلويزيون داراي رشد مناسبي ميباشد. برخي آمار مويد آن است كه در حال حاضر بيش از ۲۵درصد از مخاطبان داخلي از اين شبكهها بهرهمند هستند. صداوسيما در چند سال اخير تلاش نموده است كه با راهاندازي شبكههاي مختلف تلويزيوني، در عين پاسخگويي به نياز مخاطبان داخلي نيمنگاهي هم به ضرورت حضور رسانهاي ايران در كشورهاي خارجي
داشته باشد.
راهاندازي شبكه سحر به زبانهاي مختلف، شبكههاي خبري العالم به زبان عربي و پرستيوي به زبان انگليسي و راهاندازي شبكه ماهوارهاي آيفيلم كه اختصاص به فيلمها و سريالهاي ايراني به زبان عربي براي ساكنان كشورهاي عرب زبان دارد را ميتوان در همين راستا عنوان نمود. صدا وسيما همچنين براي افزايش پاسخگويي به نياز مخاطبان داخلي اقدام به پخش برنامههاي شبكه آيفيلم به زبان فارسي نموده است.
از همين رو ميتوان پيشبيني كرد كه اين روند روز به روز به رشد خود ادامه دهد. در حال حاضر شبكههاي «مستند»، «فيلم و سريال (نمايش)»، «آموزش»، «شما»، «پرستيوي»، «آيفيلم» و «بازار» از جمله شبكههايي هستند كه دريافت آنها تنها از طريق گيرندههاي ديجيتال امكانپذير است و اين مويد اين نكته است كه در شرايطي كه بشقابهاي ماهواره به صورت غيرقانوني در شهرها و روستاها به كار برده ميشود يكي از جديترين روشها براي مقابله با تهاجم فرهنگي، گستردهتر نمودن بهرهمندي از شبكههاي ديجيتال است.
۴- حالا كه رشد تكنولوژي و تلاش مسئولان صداوسيما شرايط بهرهمندي مردم از دريافت ديجيتالي شبكههاي تلويزيوني را عملي نموده، اما نكتهاي كه نبايد فراموش كرد اين است كه آيا مردم به تنهايي بايد هزينه گذر از تكنولوژي قديمي آنالوگ به تكنولوژي نوين ديجيتال را با خريد مبدل ديجيتال بپردازند و يا اينكه شايسته و منصفانه آن است كه در اين تغيير تكنولوژي، صداوسيما و يا ساير بخشها و نهادهاي مسئول به نحوي در تامين هزينه اين دستگاهها چه به صورت يارانه و چه به صورت مشاركتي قبول سهم نمايند تا رشد بهرهمندي از اين تكنولوژي گرفتار مخاطره محدوديت به جهت موانع مالي مصرفكنندهها نشود تا مبادا برخي مخاطبان در مقايسه قيمت ارزان، ماهواره را جايگزين مناسبتري براي ديدن شبكههاي ديجيتالي ارزيابي كنند و در غرقاب رسانهاي غربي گرفتار شوند.
۲- در عصر انقلاب ديجيتالي كه ديگر نميتوان از كدهاي صفر و يكي چشم پوشيد، سيستم پخش امواج شبكههاي تلويزيوني سيماي جمهوري اسلامي ايران هم به فراخور همگامي با تكنولوژي پخش شبكههاي ماهوارهاي، مسير تبديل آنالوگ به ديجيتال را طي ميكند. اتفاقي كه از مدتها قبل رخ داد و حالا با شيب مثبت رشد دارد در كشور همه گير ميشود. اين اتفاق دستاوردهايي از جمله سهولت دريافت شبكههاي تلويزيوني و تجربه كيفيت چشمنواز اين سيستم، البته با به كار بردن مبدلهاي لازم براي دريافت اين امواج را با خود داشتهاست.
۳- برآوردها حاكي از آن است كه اقبال مردم به سيستم يخش ديجيتالي شبكههاي رايو و تلويزيون داراي رشد مناسبي ميباشد. برخي آمار مويد آن است كه در حال حاضر بيش از ۲۵درصد از مخاطبان داخلي از اين شبكهها بهرهمند هستند. صداوسيما در چند سال اخير تلاش نموده است كه با راهاندازي شبكههاي مختلف تلويزيوني، در عين پاسخگويي به نياز مخاطبان داخلي نيمنگاهي هم به ضرورت حضور رسانهاي ايران در كشورهاي خارجي
داشته باشد.
راهاندازي شبكه سحر به زبانهاي مختلف، شبكههاي خبري العالم به زبان عربي و پرستيوي به زبان انگليسي و راهاندازي شبكه ماهوارهاي آيفيلم كه اختصاص به فيلمها و سريالهاي ايراني به زبان عربي براي ساكنان كشورهاي عرب زبان دارد را ميتوان در همين راستا عنوان نمود. صدا وسيما همچنين براي افزايش پاسخگويي به نياز مخاطبان داخلي اقدام به پخش برنامههاي شبكه آيفيلم به زبان فارسي نموده است.
از همين رو ميتوان پيشبيني كرد كه اين روند روز به روز به رشد خود ادامه دهد. در حال حاضر شبكههاي «مستند»، «فيلم و سريال (نمايش)»، «آموزش»، «شما»، «پرستيوي»، «آيفيلم» و «بازار» از جمله شبكههايي هستند كه دريافت آنها تنها از طريق گيرندههاي ديجيتال امكانپذير است و اين مويد اين نكته است كه در شرايطي كه بشقابهاي ماهواره به صورت غيرقانوني در شهرها و روستاها به كار برده ميشود يكي از جديترين روشها براي مقابله با تهاجم فرهنگي، گستردهتر نمودن بهرهمندي از شبكههاي ديجيتال است.
۴- حالا كه رشد تكنولوژي و تلاش مسئولان صداوسيما شرايط بهرهمندي مردم از دريافت ديجيتالي شبكههاي تلويزيوني را عملي نموده، اما نكتهاي كه نبايد فراموش كرد اين است كه آيا مردم به تنهايي بايد هزينه گذر از تكنولوژي قديمي آنالوگ به تكنولوژي نوين ديجيتال را با خريد مبدل ديجيتال بپردازند و يا اينكه شايسته و منصفانه آن است كه در اين تغيير تكنولوژي، صداوسيما و يا ساير بخشها و نهادهاي مسئول به نحوي در تامين هزينه اين دستگاهها چه به صورت يارانه و چه به صورت مشاركتي قبول سهم نمايند تا رشد بهرهمندي از اين تكنولوژي گرفتار مخاطره محدوديت به جهت موانع مالي مصرفكنندهها نشود تا مبادا برخي مخاطبان در مقايسه قيمت ارزان، ماهواره را جايگزين مناسبتري براي ديدن شبكههاي ديجيتالي ارزيابي كنند و در غرقاب رسانهاي غربي گرفتار شوند.