پنجشنبه شب گذشته یازدهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان خانه سینما برگزار شد. جشنی پرحاشیه که در آن اتفاقات جنجالی و به دور از انتظار بسیاری به وقوع پیوست تا جشنی که به نام منتقدان سینما و با یاد علی معلم، منتقد آرام و کمحاشیه سینمای ایران برگزار شده بود، تبدیل به یکی از پرحاشیهترین مراسمهای سینمایی سالهای اخیر و در فضایی کاملا دور از مشی منتقدانی چون مرحوم علی معلم برگزار شود.
جشنی که چند نکته قابل تامل در ارتباط با آن وجود دارد:
مهمترین حاشیه این جشن که در شبکههای اجتماعی نیز بازتاب بسیاری داشت، انتقاد جمشید مشایخی از توجه بیش از حد برگزارکنندگان این مراسم به عزتالله انتظامی بود. انتقادی که با لحنی تند و دور از رفتار همیشگی یک هنرمند پیشکسوت طرح شد و در نهایت با خروج مشایخی از سالن به پایان رسید.
مشایخی در حالی انتظامی را بازیگری دانست که «زمانی پیش شهبانو تنبک میزده و حالا خانهاش را وقف کرده» که به کار بردن این لحن توسط او در ارتباط با یک هنرمند پیشکسوت دیگر علاوه بر آن که باعث تعجب اغلب حضار شد؛ پرده از حقیقتی برداشت که نشان میدهد بسیاری از بازیگران هم نسل او از بیتوجهیهایی که به آنها میشود؛ به ستوه آمدهاند.
البته اظهارنظر مشایخی در ادامه واکنشهای دیگری را نیز داشت تا غلامعباس فاضلی منتقد سینما که این روزها به عنوان مجری برنامه سینما یک تلویزیون نیز فعالیت میکند؛ با حضور بر روی سن به انتقاد از رفتار انتظامی در مواجه با یکی از نقدها بپردازد و او را بازیگری بداند که مدتهاست مشغول بازی در نقش پیرمردهای غرغرو است!
اما این نقد فاضلی در ادامه با پاسخی از سوی نوید محمدزاده روبهرو شد تا صحنه جشن انجمن منتقدان تبدیل به صحنه نبرد منتقدان با هنرمندان شود. این بازیگر جوان سینما پس از حضور بر روی سن؛ با لحنی پرخاشگرانه به سخنان گفته شده از سوی فاضلی اعتراض کرد و خطاب به فاضلی گفت: «چطور به نقدتان افتخار میکنید؛ آقای انتظامی آقای بازیگر است.»
هر چند که نقد فاضلی با ادبیاتی نسبتا تند بیان شد ولی به نظر میرسد برخوردهای صورت گرفته از جانب برخی اهالی سینما با نقدهای نوشته شده بر تولیداتشان موضوعی بوده که باعث شده تا یک منتقد نسبتا آرام و کمحاشیه از چنین ادبیاتی استفاده کند. نقدهایی که وقتی طرح میشود هم با برخوردهایی از جنس همین برخورد نوید محمدزاده روبهرو میشود که اساس نقد منتقد را زیرسوال میبرد و آن را قابل افتخار نمیداند.
البته هنرمندان دیگری نیز از آنچه که در جریان این جشن اتفاق افتاد گلایه کردند که نمونه آن منوچهر شهسواری مدیرعامل خانه سینما بود که در هنگام حضور در جایگاه با انتقاد از رفتار تند مشایخی آن را نوعی نفرتپراکنی دانست و از چهرههای جوانی همچون نوید محمدزاده برای آن که احترام پیشکسوتها را حفظ کردهاند، تشکر کرد.
اما مدیرعامل خانه سینما در حالی اعتراض مشایخی به کمتوجهی به گروهی از هنرمندان را «نفرتپراکنی» دانست که اساسا حقیقت سینمای ایران را میتوان با نگاهی به همین رفتارها دریافت. حقیقتی که نشاندهنده عمق حسادت اهالی سینما به یکدیگر است. حتی اگر در اوج باشند و همه آنها را به عنوان فخر سینمای ایران معرفی کنند ولی باز هم تحمل حضور رقیب را ندارند.
موضوعی که شاهد مثال آن فقط صحبتهای جمشید مشایخی درباره عزتالله انتظامی نبود. چراکه تنها چند دقیقه بعد این رفتار زشت توسط جعفر پناهی و در ارتباط با محمدحسین مهدویان تکرار شد. جایی که مهدویان برای دریافت جایزه خود به جایگاه رفت ولی پناهی حاضر نشد برای اعطای جایزه او به روی سن برود تا زمانی که او از سن پایین آمد و بعد در جایگاه حاضر شد و با کنایهای تند به مهدویان او را کارگردانی دولتی دانست!
هر چند که یازدهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی شاهد اتفاقات عجیب و غریب فراوانی بود که شاید چند سال دیگر به جز سینماگران تنها عده کمی آن را به خاطر داشته باشند ولی بدون شک اولین نتیجه این برخوردها تضعیف جایگاه سینماگران ایرانی در میان مردم و کماعتبار شدن سینمایی است که این روزها حال و روز خوشی ندارد.
برترینهای جشن منتقدان سینما اعلام شد
شب به دست آوردن رگ خواب ماجرای نیمروز
براساس آرای اعلام شده، بیشترین جوایز این جشن به دو فیلم «رگ خواب» و «ماجرای نیمروز» تعلق گرفت.
موسیقی: دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن جشن یازدهم به ستار اورکی برای ویلاییها رسید. تندیس بهترین موسیقی متن جشن یازدهم به سهراب پورناظری برای رگ خواب رسید.
طراحی صحنه و لباس: تندیس بهترین طراحی صحنه و لباس جشن یازدهم به بهزاد جعفریطادی برای ماجرای نیمروز رسید.
چهرهپردازی: دیپلم افتخار بهترین چهرهپردازی به ایمان امیدواری برای خفگی رسید. تندیس بهترین چهرهپردازی به محسن دارسنج برای ماجرای نیمروز رسید.
تدوین: دیپلم افتخار بهترین تدوین به سجاد پهلوانزاده برای فیلم ماجرای نیمروز رسید. تندیس بهترین تدوین به بهرام دهقانی برای فیلمهای نگار و خفگی رسید.
بازیگر مرد و مکمل مرد: تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به هادی حجازیفر برای فیلم ماجرای نیمروز رسید. دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد به کوروش تهامی برای بازی در فیلم رگ خواب رسید. تندیس بهترین بازیگر مرد به حامد بهداد برای سد معبر رسید.
فیلمبرداری: تندیس بهترین فیلمبرداری به مسعود سلامی برای فیلم خفگی رسید.
جایزه خلاقیت و استعداد درخشان (ویژه فیلمسازان اول): اولین جایزه خلاقیت و استعداد درخشان به منیر قیدی برای ویلاییها رسید. دومین جایزه خلاقیت و استعداد درخشان به اصغر یوسفی نژاد برای ائو (خانه) رسید.
بازیگر زن و مکمل زن: تندیس بهترین نقش مکمل زن جشن یازدهم به طناز طباطبایی برای ویلاییها رسید. دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن به ثریا قاسمی برای فیلم ویلاییها اهدا شد. تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن به لیلا حاتمی برای فیلم رگ خواب رسید.
فیلمنامه: تندیس بهترین فیلمنامه به معصومه بیات برای فیلم رگ خواب اهدا شد.
کارگردانی: دیپلم افتخار بهترین کارگردانی به محمدحسین مهدویان برای فیلم ماجرای نیمروز تعلق گرفت. تندیس بهترین کارگردانی به حمید نعمتالله برای فیلم رگ خواب رسید.
بهترین فیلم: تندیس بهترین فیلم به حمید نعمتالله برای فیلم رگ خواب رسید.
گزارشگر: محمد یوسفیپور - فردا