جزئیات لایحه «تعیین نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدودههای مرکزی شهر تهران» مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.
در جریان چهل و دومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر تهران براساس ماده یک این لایحه، به شهرداری تهران اجازه داده شده است که از ۱۵ فروردینماه سال آینده نسبت به وصول عوارض تردد وسایل نقلیه اقدام کند.
همچنین براساس ماده دو این لایحه عوارض تردد وسایل نقلیه در هر روز برابر با حاصل ضرب نرخ پایه با ضریب مربوط به محدوده تردد، ضریب ساعات تردد، ضریب میزان آلایندگی و ضریب مربوط به زمان پرداخت خواهد بود. در جریان بررسی این طرح الهام فخاری، محسن هاشمی و محمد سالاری خواستار ساده کردن جدول ضرایب عوارض تردد به منظور آشنایی هرچه بیشتر و بهتر شهروندان با نحوه محاسبه شدند که از سوی شهرداری تهران مورد موافقت قرار گرفت.
شهرداری تهران براساس تبصره ماده دوم این لایحه مکلف است در شرایط وارونگی هوا و یا تجاوز شاخص آلودگی از عدد ۱۰۰، جهت ورود و تردد وسایل نقلیه در محدودههای مصوب، نسبت به افزایش نرخ حداکثر به میزان ۵۰ درصد اقدام کند.
براساس ماده سه این لایحه نیز عوارض تردد برای وسایل نقلیه جانبازان بالای ۲۵ درصد، بیماران خاص، افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی که انجام فعالیتها، وظایف شغلی و امور درمانی آنها مستلزم ورود به محدوده طرح ترافیک است در سقف مجوزهای ورودی در کل سال با اعمال ضریب ۰.۵ تعیین و محاسبه خواهد شد.
همچنین وسایل نقلیه با پلاک ویلچر که انجام وظایف و فعالیتهای شغلی و درمانی آنها مستلزم ورود به محدوده طرح ترافیک است، از پرداخت عوارض این لایحه معاف هستند.
علاوه بر این، جانبازان بالای ۷۰ درصد و جانبازان اعصاب و روان بالای ۲۵ درصد که در راستای فعالیتهای شغلی و درمانی خود در سقف مجوزهای ورودی وارد طرح میشوند، با تایید بنیاد شهید و امور ایثارگران از پرداخت عوارض تردد خودروی خود معاف خواهند بود.
براساس مصوبه شورای شهر به شهرداری تهران اجازه داده شده است که حداکثر سه درصد از کل مجوزهای صادره را در موارد خاص با اعمال ضریب ۰.۵ تعیین و محاسبه کند. خبرنگاران، روزنامهنگاران و عکاسان خبری مشمول این ماده از موارد خاص محسوب شده و آییننامه این تبصره به تصویب کمیسیون عمران و حملونقل خواهد رسید.
براساس ماده چهارم این مصوبه عوارض آژانسهای مسافربری، خودروهای حمل بار، کامیونهای تا سقف شش تن و وانتبارها که دارای مجوز فعالیت از شهرداری تهران هستند، در سقف مجوزهای ورودی در سال با ضریب نیم درصد محاسبه خواهد شد.
با مصوبه شورای شهر در ماده پنجم این مصوبه، مجوز ورود به محدوده کامیون ممنوع، در موارد خاص برای کامیونهای با ظرفیت بالای شش تن با دریافت عوارض براساس جداول مشخص، ممکن خواهد بود. علاوه بر این به ازای مجوز ورودی در کل سال برای هر خودرو مبلغ یک میلیون ریال بابت بهای خدمات دریافت خواهد شد. همچنین براساس مصوبه شورای شهر، کلیه درآمدهای حاصل از اجرای این مصوبه نسبت به درآمد حاصل از اخذ عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک، صرف توسعه و نوسازی ناوگان حملونقل عمومی خواهد بود.
براساس ماده هشت این لایحه، شهرداری تهران موظف است نسبت به شناسایی خودروهایی که عوارض خود را پرداخت نکردهاند، اقدام کرده و بدهی دارنده خود را به آدرس اعلامی از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی ارسال کند. دارنده خودرو موظف است حداکثر طی مدت زمان ۱۰ روز عوارض خود را پرداخت کرده و یا نسبت به آن اعتراض کند، اما در صورت عدم اعتراض مالک خودرو، این عوارض قطعیت یافته و نقل و انتقال خودرو منوط به پرداخت عوارض تردد خواهد بود.
شهرداری تهران مجاز است در صورتی که طی مدت زمان سه ماه از قطعیت عوارض خودرو، نسبت به پرداخت آن اقدام نشده باشد نسبت به صدور اجرایه و وصول عوارض وفق مقررات اقدام کند.
قیمت ورود به محدوده طرح ترافیک از ۱۳ تا ۴۰ هزار تومان خواهد بود
رئیس شورای شهر تهران گفت: اگر ضرایب تخفیف در نظر گرفته شود، نرخ ورود به محدوده طرح ترافیک از ۱۳ هزار تومان تا ۴۰ هزار تومان خواهد بود.
محسن هاشمی در چهل و دومین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: در رابطه با تعیین نرخ عوارض توسط وسایل نقلیه در محدودههای مرکزی شهر تهران در صورتی که جزئیات این لایحه دیروز در صحن علنی شورا به تصویب برسد ارقامی مشخص میشود و معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری قیمتهای ورود به محدوده طرح ترافیک را ارائه میکند. وی با بیان اینکه کمترین هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک بدون در نظر گرفتن تبصرهها به نظر بنده ۲۰ هزار تومان است، اظهار کرد: اگر ضرایب تخفیف در نظر گرفته شود، نرخ ورود به محدوده طرح ترافیک از ۱۳ هزار تومان تا ۴۰ هزار تومان خواهد بود.
به گفته رئیس شورای شهر تهران ارقام مذکور هنوز به تصویب نهایی نرسیده است و در صورت نهایی شدن به اطلاع شهروندان میرسد.
تهرانیها باید برای یک روز تردد در طرح ترافیک ۳۶ هزار تومان به شهرداری بدهند
معاون حملونقل شورای شهر تهران گفت: اگر شهروندی بعد از ۱۰ صبح وارد محدوده شده و قبل از ساعت پیک از محدوده خارج شود، ۱۳هزار و ۴۰۰ تومان پرداخت خواهد کرد و سقف هزینه روزانه ۳۶هزار تومان خواهد بود.
محسن پورسید آقایی در حاشیه جلسه شورای شهر تهران اظهار کرد: به شهرداری تهران اجازه داده شد از ۱۵ فروردین، طرح ترافیک جدید را اجرایی کند. وی افزود: آثار ضدترافیکی و ضدآلودگی طرح ترافیک جدید سال آینده دیده خواهد شد و ۶۳ هزار مجوز به اشخاصی ارائه میشود که در تمام سال مجوز ورود به محدوده طرح را داشته باشند.
پورسیدآقایی با اشاره به تعیین ضریب برای دریافت وجه از شهروندان بیان کرد: ضریبهایی براساس ساعت پیک و ضریب آلایندگی خودروها از آنها دریافت خواهد شد ضمن اینکه خودروهای هیبریدی با ضریب یک میتوانند وارد محدوده طرح شوند و این یک امتیاز برای خودروهای کمتر آلاینده بوده است. وی گفت: اگر شهروندی بعد از ۱۰ صبح وارد محدوده شده و قبل از ساعت پیک از محدوده خارج شود، ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان پرداخت خواهد کرد و سقف هزینه روزانه ۳۶ هزار تومان خواهد بود.
وی با اشاره به نحوه دریافت عوارض ورود به محدوده طرح گفت: بهازای هر ورود و خروج عوارض دریافت نمیشود بلکه یک ورود و یک خروج مورد محاسبه قرار میگیرد ضمن اینکه جانبازان زیر ۲۵ درصد با ۵۰ درصد تخفیف و جانبازان بالای ۷۰ درصد بهطور رایگان طرح ترافیک سالیانه را دریافت میکنند.
پورسیدآقایی در رابطه با درآمد اخذ شده از طرح جدید افزود: پیشبینی ما این است که سهم شهرداری از این محل حدود ۳ تا ۴ درصد کاهش یابد و در سالجاری درآمد شهرداری ۴۰۰ میلیارد تومان از محل عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک بوده است. وی گفت: تحلیل کافی به موضوع طرح ترافیک صورت گرفته، اما امکان بازنگری طرح نیز وجود دارد.
معاون شهردار تهران درخصوص چگونگی شناسایی خبرنگارانی که باید مشمول دریافت مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک شوند گفت: در این رابطه باید آییننامهای مشخص به تصویب برسد.
احتمال فساد و رانت در طرح ترافیک جدید
عضو شورای شهر تهران گفت: متاسفانه با توجه به اینکه اطلاعات دقیقی از میزان عوارض در طرح ترافیک جدید وجود ندارد، وجود فساد و رانت در این طرح احتمال میرود.
محمد سالاری گفت: یکی از مشکلاتی که در اینجا وجود دارد و در طرح تفصیلی نیز وجود داشت، این بود که مردم تا دوسال بعد از ابلاغ طرح تفصیلی نمیدانستند که بندهای مختلف این طرح چه اهدافی دارد و این عدم آگاهی موجب افزایش فساد و رانت شد.
وی گفت: اکنون در حوزه تعیین عوارض طرح ترافیک هم وضعیت به نوعی اینگونه است، از آنجایی که این طرح تمام خانوادههای تهرانی را تحت تاثیر قرار میدهد، معاونت حملونقل شهرداری و کمیسیون عمران و حملونقل باید در یک جدول، مشخص کنند که مردم در چه شرایطی چه مبالغی باید پرداخت کنند تا مردم اطلاعات کافی در این خصوص داشته باشند.
چمران: شهرداری تهران در طرح ترافیک جدید فقط بهدنبال کسب درآمد است
رئیس سابق شورای شهر تهران نسبت به طرح ترافیک جدید شهرداری تهران انتقاد کرد و گفت: این طرح قطعاً باعث افزایش آلودگی هوا خواهد شد و این در حالی است که شهرداری در این طرح تنها بهدنبال افزایش درآمد است.
مهدی چمران در گفتوگو با تسنیم با اشاره به اجرای طرح ترافیک جدید از شهرداری تهران اظهار کرد: این طرح ناپخته بوده و نمیتوانند اهدافی را که مد نظر است جلب کنند.
وی تصریح کرد: اینگونه طرحها تنها در راستای افزایش درآمد شهرداری است و این در حالی است که شورای چهارم هیچگاه بهدنبال تصویب اینگونه طرحها نبوده است.
رئیس سابق شورای شهر با اشاره به اینکه طرح ترافیک جدید باعث آلودگی هوا و ترافیک در سطح شهر خواهد شد، گفت: متأسفانه این طرح در حالی بهتصویب رسیده است که مسئولان شهری عنوان کردهاند که مطالعات لازم را انجام دادهاند!
چمران بیان کرد: افزایش درآمد شهرداری از طریق طرح ترافیک اجحاف به شهروندان و خیانت به شهروندان تهرانی است و ظاهراً در این طرح شهرداری چشمهای خود را بر شهروندان بسته است و فقط بهدنبال کسب درآمد است. وی اظهار کرد: طرح ترافیکی که در سالهای گذشته انجام میشده اگر دارای نواقصی هم بوده اما رضایت شهروندان را درپی داشته است اما این طرح قطعاً نارضایتی شهروندان را درپی خواهد داشت.
طرح ترافیک جدید بهنفع سرمایهداران است
عضو سابق شورای شهر تهران گفت: در طرح اشاره شده قطعاً نه ترافیک و نه آلودگی کاهش مییابد و این طرح بهنفع سرمایهداران خواهد بود، چراکه آنها مشکلی برای پرداخت سالیانه ۹میلیون تومان برای طرح را ندارند.
ابوالفضل قناعتی با اشاره به طرح ترافیک جدید در این دوره از مدیریت شهری اظهار کرد: طرح اشاره شده ابهامات بسیاری را دارد و این در حالی است که هیچ کدام از این موارد پاسخ داده نشده است. وی تصریح کرد: مسئولان شهری در این دوره در تشریح طرح جدید بیان میکنند که طرح اشارهشده در راستای کاهش بار ترافیک آلودگی هواست که بهنظر میرسد این موارد فرافکنی است. قناعتی گفت: در طرح اشاره شده قطعاً نه ترافیک و نه آلودگی کاهش مییابد و این طرح بهنفع سرمایهداران خواهد بود، چراکه آنها مشکلی برای پرداخت سالیانه ۹میلیون تومان برای طرح ندارند.
عضو سابق شورای شهر تهران ادامه داد: در دورههای گذشته مدیریت شهری تمهیداتی را برای گروههای خاص با توجه بع مشاغلشان اتخاذ میکرد که در این دوره این افراد فراموش شدهاند. وی افزود: تصمیم مدیریت شهری در سال آینده باعث افزایش آلودگی هوا و بار ترافیک خواهد شد و امیدواریم فرمانداری نسبت به این تصمیم مدیریت شهری واکنش نشان دهد.