اولین حاشیه در حین برگزاری این مراسم را احسان کرمی ایجاد کرد؛ او با فیلم ارزشی «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا شوخی سخیفی کرد و گفت: «امسال «به وقت شام» و به وقت نهار داریم اما متأسفانه به صبحانه که وعده مهمی است توجهی نشده!» این سخنان نادرست و زننده کرمی با واکنش شدید بسیاری از اهالی رسانه روبهرو شد به نحوی که در فضای مجازی به سرعت خبر شوخی کرمی با فیلم حاتمیکیا منتشر شد.
اما سر و صدای کودکان در حین اجرای مراسم و گریه اطفالی که معلوم نبود با کدامین کارت دعوت و توسط چه اشخاصی به این رویداد فرهنگی و هنری دعوت شده بودند هم یکی دیگر از حاشیههای مراسم افتتاحیه جشنواره سی و ششم بود! در حالی که تعداد بسیار اندکی از اهالی رسانه برای این مراسم دعوت شده بودند بسیاری از سلفیبگیران در این رویداد حضور داشتند.
همچنین طولانی شدن مراسم به خصوص بخش کسالتآور موسیقی آن باعث شد تا تعداد زیادی از صاحبان فیلمها و سینماگران در نیمههای مراسم برج میلاد را ترک کنند؛ این اتفاق باعث شد تا در زمان برگزاری بزرگداشت اکبر عبدی تعداد کثیری از صندلیها خالی بماند؛ احسان کرمی در واکنش به خالی شدن صندلیها تأکید کرد که برخی از عوامل برای اکران فیلمهایشان در سینماهای مردمی مجبور به ترک سالن شدهاند!
این اتفاق نادر برگزاری افتتاحیه جشنواره بعد از آغاز اکران فیلمها در سینماهای مردمی هم خود داستانی مجزا و مفصل دارد و معلوم نیست که مسئولان برگزارکننده این رویداد با کدام درایت و تدبیری این اتفاق نادرست را رقم زدهاند.
اما اتفاق دیگری که توسط بسیاری از اهالی رسانه مورد انتقاد قرار گرفت توزیع کتاب فیلم شناخت جشنواره درست در وسط مراسم افتتاحیه بود! آن هم به صورتی که کتاب تنها به مدیرانی که در ردیف اول حضور داشتند توزیع شد و همه سینماگران از دریافت آن محروم مانند. بسیاری افراد این کار را نوعی «شو» توسط مسئولان برگزارکننده این رویداد برشمردند. معلوم نیست که این تفاوت قائل شدن میان میهمانان ردیف اول با سایر مدعوین چه معنایی میتواند داشته باشد؟
جدیتــــرین حرفهای افتتــاحیه سیوششمین جشنواره فیلم فجر درست در زمانی که همه به بهانه بزرگداشت اکبر عبدی (و به واسطه فیلم کوتاهی که برایش ساخته شده بود و بعد حرفهای خودش) زده شد. جایی که او از حال و روز سینمای امروز ما گفت. از فیلمهایی که دست توی جیب مردم میکنند. تشکر از مردم که فیلمهای مزخرف را میبینند و چرخ سینما را میگردانند. از سطح سلیقه مردم که در حال افت جدی است و...
مراسم افتتاحیه سیوششمین جشنواره فیلم فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان سینمایی و جمع کثیری از هنرمندان، مسئولان فرهنگی و اهالی رسانه در مرکز همایشهای برج میلاد تهران برگزار شد.
ابراهیم داروغهزاده دبیر جشنواره فیلم فجر در مراسم گفت: در همین آغاز جشنواره فیلم فجر را به شهدای هشت سال دفاعمقدس تقدیم میکنم که با خون پاک خود این انقلاب و امنیت را برایمان به یادگار گذاشتهاند.
سپس هیئت داوران بخشهای مختلف سیوششمین جشنواره فیلم فجر در ویدیویی معرفی شدند.
بعد از معرفی هیئت داوران نوبت به فیلمها رسید که آنها نیز در ویدیویی جداگانه معرفی شدند.
در ادامه ویدیویی از هنرمندانی که طی یکسال گذشته از دنیا رفتهاند، نمایش داده شد.
سپس مراسم نکوداشت علی معلم با حضور خانواده وی، عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی، فرشته طائرپور و ابراهیم داروغهزاده برگزار شد.
آذر معماریان همسر مرحوم علی معلم بعد از دریافت لوح بزرگداشت علی معلم بیتی از حافظ خواند.
امید معلم بیان کرد: امسال به خودم میگفتم که چطور میتوانم بدون پدرم در جشنواره فیلم فجر حضور یابیم؛ اما خاطرم هست که پدرم میگفت همیشه راهش را ادامه بدهیم و خسته نشویم.
عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: ماه بهمن برای ما یادآور دو چیز است، جشن انقلاب اسلامی و جشن سینمای ایران. به همه خانواده سینما تبریک میگویم. سینمایی که در طی سالهای انقلاب افتخارات بسیاری را برای کشورمان به ارمغان آورد؛ سینمایی که هنوز هم این مسیر را ادامه میدهد و برایمان افتخارآفرین است. سینمایی که میخواهد این پیام را به دنیا مخابره کند که میتوان سینمایی انسانی، شاعرانه، متفکرانه و قصه دار داشت. سینمایی که در پشت خود حافظها، مولاناها و سعدیها را دارد. امروز هم سینمای ایران با این چهار رکن جلو میرود. به امید موفقیت روزافزون سینمای ایران.
سپس مراسم بزرگداشت محمدعلی نجفی با حضور وی، ابراهیم حقیقی و منوچهر شاهسواری برگزار شد.
محمدعلی نجفی ضمن دریافت لوح بزرگداشت خود اظهار کرد: ۴۷ سال پیش زمانی که در خانوادههای مذهبی کمتر میشد از سینما سخن به میان آورد، وارد این حوزه شدیم و با کمک آقای انوار سربداران را نوشتیم.
دومین مراسم بزرگداشت افتتاحیه سیوششمین جشنواره فیلم فجر برای منوچهر اسماعیلی برگزار شد. در ابتدای این بزرگداشت ویدیویی از منوچهر اسماعیلی به نمایش در آمد.
سپس سعید راد و ابوالحسن تهامی روی صحنه آمدند و از منوچهر اسماعیلی تجلیل کردند.
منوچهر اسماعیلی خاطرنشان کرد: سلام، بر همه فیلمها و شما سلام کردم و امشب جواب دادید. جای دارد که به سهم خودم از علی معلم یاد کنم که یکسالی است که در بین ما نیست. زیاد وقتتان را نمیگیرم، حال خوشی هم ندارم، بعد از دید این صحنهها از فیلمهایی که کار کردم توان ایستادن هم ندارم.
ابوالحسن تهامی نیز گفت: منوچهر اسماعیلی از نوابغ کار دوبله است. من افتخار این را داشتهام که ۶۰ سال در کنار او باشم و از او بیاموزم. هنرمند معروف جهانی که او به جای آنها صحبت کرد، وقتی به ایران آمدند، گفتند فکر نمیکردیم به زبان فارسی بتوانیم صحبت کنیم، آنها شگفتزده شده بودند که چقدر صدای استاد اسماعیلی، شبیه صدای آنها بود. استاد منوچهر اسماعیلی به من و بسیاری آموخت، درود بر این استاد.
سعید راد نیز درباره منوچهر اسماعیلی اظهار کرد: وقتی گفتند که درباره منوچهر اسماعیلی صحبت کنی، من به سالهای بسیار دور رفتم. رفتم به زمانی که فیلمها دوبله میشد و میخواستم صدای خودم را دوبله کنم، رفتم به اتاق دوبله و دیدم آنجا دنیای دیگری است. استاد اسماعیلی را نمیتوان با حرف و واژه از او قدردانی کرد. آرزوی سلامتی دارم برای او.
در ادامه این مراسم ویدیو سرود «ای ایران» که اعضای خانه سینمایی چند سال گذشته آن را خوانده بودند و به سرود «ای ایران خانه سینما» معرف است به نمایش در آمد.
سپس اهدای جوایز بخش مسابقه تبلیغات سیوششمین جشنواره فیلم فجر آغاز شد و هیئت داوران این بخش روی صحنه آمدند.
دیپلم افتخار طراحی نامواره (لوگو) به محمد روحالامین برای رگ خواب و خفگی اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین آنونس به مسعود رفیعزاده برای فیلم خفگی تقدیم شد.
سیمرغ بلورین بهترین عکس به جواد جلالی برای فیلم پریناز رسید.
سیمرغ بلورین بهترین پوستر به بابک یادگاریان برای فیلم هجوم اهدا شد.
در ادامه مراسم بزرگداشت اکبر عبدی با حضور رسول صدرعاملی، محمدرضا فروتن، مسعود دهنمکی و بهرام بدخشانی برگزار شد.
رسول صدرعاملی درباره اکبر عبدی گفت: امشب برای کسی روی صحنه هستم که در تمام طول فعالیتاش بیشتر از یک هنرمند بوده است. اکبر عبدی هیچ وقت ادای چیزی را در نیاورد. او همان واقعیت پشت دوربین خود بود.
احمدرضا معتمدی نیز اظهار کرد: بیش از ۳۰ سال در سینما تدریس کردم و به جرئت میتوانم بگویم که اکبر عبدی پرظرافتترین نقاش سینمای ایران است. او یک نابغه است در تصویرگری فیزیک و میدمیک. اکبر عبدی افتخار سینمای ایران است.
مسعود دهنمکی تصریح کرد: اکبر عبدی و شریفینیا مانند تام و جری میمانند. این دو همواره دوستی خاصی داشتهاند. برخی محبوباند و برخی مشهوراند؛ اکبر عبدی هم محبوب است و هم مشهور است.
محمدرضا فروتن نیز گفت: من همیشه به دو نفر ارادت خاص دارم، خسرو شکیبایی و اکبر عبدی. آقای عبدی، مردی خوشقلب و محبوب است. امیدوارم همیشه سلامت باشد.
اکبر عبدی در این بخش از مراسم بیان کرد: من شانس بسیار بزرگی آوردهام که در طول زندگیام با افرادی کار کردم که افتخار سینمای بودهاند. مسعود دهنمکی تنها کسی بود که چندین فیلم در کنار او بودند. ایام فاطمیه را به همه مسلمانان تسلیت میگویم. از همسر و مادرم تشکر میکنم. از همه مردم ایران تشکر میکنم که وقتی من در فیلمهای مزخرف هم بازی کردم محبت کردید و دیدید. واقعاً از مردم تشکر میکنم که خرج ما را میدهند و فیلمهای مزخرف ما را میبینند. از خداوند تشکر میکنم که به من عزت داده است، منِ بچه نازی آباد کجا که در کنار استاد منوچهر اسماعیلی بزرگداشته بشم. استاد اسماعیلی فرشچیان سینمای ایران است. او با صدا جای تصویر را هم پر کرده است.
وی ادامه داد: در فیلم مادر استاد اسماعیلی جای چهار نفر صحبت کردند. او کاستی من را در فیلمها جبران کرده است؛ استاد اسماعیلی یکی از بزرگترین افراد سینمای ایران است. امیدوارم که سینمای ایران به خط اصلی خود باز گردد. این فیلمهایی که در حال حاضر ساخته به نمایش در میآیند در شأن سینمای ایران نیستند. از خداوند میخواهم که ما را به مسیر اصلی سینمای ایران بازگرداند. استادید بسیاری این روزها در بستر بیماری هستند، امیدوارم که این عزیزان به سلامتی خود بازگردند.
با پایان بزرگداشت اکبر عبدی، جشنواره سی و ششم فیلم فجر رسما آغاز شد.