چند صباحی است که بازار انحصاری و بینظارت خودرو درگیر و دار گرانی بیش از حد شده اما نگاه خیره متولیان به دستان در حنا مانده از بدعهدی فرانسوی مانع از آن شده تا اقدام عاجلی در این زمینه صورت گیرد.
براساس اعلام کارشناسان در حال حاضر شرایط قیمتگذاری خودرو در بازار به گونهای شده که هرکس با توجه به معیارهای خود هر لحظه قیمتهای جدید و قابل تأملی را به مشتریان اعلام میکند و دست آخر چنان شده که روز گذشته قیمت خودرو در بازارهای داخلی با رشد قابل توجهی روبهرو شد اما نکته جالب این مساله روزه سکوت واحدهای نظارتی در این رابطه است.
برگهای تقویم تاریخ صنعت خودرو به خوبی به یاد دارد که همزمان با اعمال تحریمهای ناجوانمردانه برعلیه ایران در دولتهای پیشین؛ شرکت پژو فرانسه به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهایی که سهم قابل توجهی از بازار ایران را از آن خود کرده است چطور پشت تولیدکنندگان ایرانی را خالی و همپیمان با آمریکا مانع از اقدامات خودروسازی و ورود قطعات خودرو به کشور شد.
اما نکته جالب در این بین آن بود که این مساله هیچگاه به درس عبرتی برای خودروسازان و متولیان اصلی کشور تبدیل نشد و مجددا با روی کار آمدن مساله برجام، بار دیگر فرانسویها به دنبال سهمخواهی از بازار ایران در این مسیر حرکت کرده و اینگونه وانمود کردند که پژو با عقد قرار دادهای متعدد آمده است تا برای همیشه در بازار ایران سکنی گزیند اما در عمل چنین نشد و همزمان با خروج آمریکا از برجام؛ این شرکتها به اشاره گوشه چشمی رخت بر بسته و بین قطع همکاری با ایران و از دست دادن بازارهای آن و دوستی با آمریکا؛ گزینه دوم را برگزیدند. گزینهای که تا پیش از این نیز کارشناسان و تحلیلگران نسبت به آن بارها و بارها هشدار داده بودند اما گوش هیچ متولی بدهکار نبود.
حال هم که در کنار این مساله و هشدار چندباره دستاندرکاران و متولیان درخصوص رشد قیمت خودرو به جایی رسیدهایم که گویی افسار این بازار از دست ناظران و کنترلکنندگان آن خارج شده و نمیتوان با اقدامی عملی نسبت به بهبود این مهم امیدوار بود.
رینگ قیمتی خودرو
روز گذشته استپوی رنگ مشکی به دلیل عرضه محدود در بازار با افزایش ۸ میلیون تومانی با قیمت ۸۹ میلیون تومان، سمند الایکس با افزایش یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان با قیمت ۳۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با افزایش یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با قیمت ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با افزایش یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی با قیمت ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و پژو ۲۰۶ صندوقدار با افزایش یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ۴۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش رسید. همچنین پژو ۲۰۰۸ هم در بازار با افزایش ۲۰ میلیون تومانی با قیمت ۱۹۵ میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت.
نکته قابل توجه در این میان آن است که این قیمت این خودروها در شرایطی افزایش یافته که امنیت و کیفیت آنها بدون تغییر بوده است. طبق آخرین آمار و اطلاعات منتشر شده در فروردینماه ۱۳۹۷؛ تعداد ۴۰,۲۱۸ دستگاه خودرو تولید شده که ۹۹ درصد آن دسته خودروهای سبک و یک درصد باقیمانده مربوط به خودروهای سنگین است. این دو گروه به ترتیب ۳۷ خودروی سبک و ۳ مدل خودروی سنگین مختلف را شامل میشوند.
طبق بررسی انجام شده در مورد بخش خودروهای سبک (ردهبندی کیفیت وانتهای داخلی) باکیفیتترین آنها تندر۹۰ پیکاپ (ایرانخودرو) با سه ستاره کیفی و بیکیفیتترین آنها وانت آریسان، وانت نیسان/وانت کارا دوکابین، با یک ستاره کیفی هستند. در بخش خودروهای سواری (ردهبندی کیفیت خودروهای سواری داخلی بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان) نشان میدهد که باکیفیتترین آنها پژو ۲۰۰۸، مزدا ۳، سوزوکی گرند ویتارا با چهار ستاره کیفی هستند و در رنج قیمتی ۵۰ الی ۷۵ میلیون تومان؛ باکیفیتترین خودروها بسترن آسا با چهار ستاره کیفی و بیکیفیتترین خودروهای این بخش خودرو لیفان X۶۰ اتوماتیک با دو ستاره کیفی است. از سوی دیگردر رنج قیمتی ۲۵ الی ۵۰ میلیون تومان باکیفیتترین مربوط به رنو ساندرو، تندر۹۰ پلاس اتوماتیک، پارس تندر، پژو ۲۰۷ اتومات با چهار ستاره کیفی است.
نکته قابل توجه دراین میان رنج قیمتی کمتر از ۲۵ میلیون تومان است که عمده مردم با توجه به گرانی موجود و تورم حاصله درگیر آن بوده و به خودروهایی بالاتر از این قیمت اعتنایی ندارند. طبق آمارهای موجود با کیفیتترین خودروها در این رده سایپا X۱۳۱ محصول سایپا با دو ستاره کیفی قرار دارد در حالی که همین خودرو با مونتاژ پارسخودرو تنها یک ستاره دریافت کرده است.همچنین بیکیفیتترین خودروها در این رده مدلهای مختلف سایپا پراید با یک ستاره کیفی است.