هرکه بامش بیش، برفش بیشتر؛ این مثل این روزها مصداق بارز افرادی است که هرچه لایکخور بالاتری داشته باشند. بیشتر دیده میشوند و به نقشهای بهتری هم میرسند! در میان اقشار مختلفی که درگیر فضای مجازی به خصوص صفحات اینستاگرامی هستند، سلبریتیهایی هستند که اگر راههای مختلف جذب فالوور و تبلیغات نبود، چنین نفوذ گستردهای در بدنه هنر نداشتند.
افرادی که به اصطلاح خود را روشنفکر و هنری مینامند اما پای بحث که برسد، صرفاً بجز پرسه زدن در فضای مجازی چیزی در چَنته ندارند. البته هستند هنرمندانی که از این فضا در جهت مثبت برای تبلیغ آثار خود و دوستانشان استفاده میکنند. اما برخی از هنرمندنماها هم در این بستر خود را به عرضه گذاشته اند تا خلأهای حرفهای شان را پُر کرده و با حاشیهسازی و نشان دادن واکنشهای جورواجور اسم خود را بر سر زبانها بیندازند.
در واقع همین حاشیه سازیهاست که باعث مسموم شدن فضای انتخاب بازیگران در عرصه سینما میشود و اعتراض هنرمندان عرصه هنر نمایش بالاخص تهیهکنندگان و تولیدکنندگان هر فیلم و سریال را به دنبال دارد. یکی از چالشبرانگیزترین اخبار مربوط به هنرمندان، دستمزد آنهاست که همواره مبهم و مسکوت مانده و هنوز پاسخ درستی برای آن وجود ندارد.
گاهی نگاه تهیهکنندهها به مقوله انتخاب بازیگر تجاری است و گاهی با نگاهی هنری به نوع ایفای نقش بازیگران توجه دارند. اما در این بین بازیگرانی هستند که در دسته سوم هنری - تجاری قرار گرفتهاند و کیفیت بازی آنها باعث فروش گیشه یا جذب مخاطب میشود.
ضربه مهلکی که انتخاب نابازیگران به بدنه سینما میزند، گاهی باعث دوری بینندگان از آثار ایرانی میشود و بالعکس پای سرمایهگذارانی را وسط میکشد که سینمای تجاری را به بنگاهی هنری تبدیل میکنند و به مرور زمان رنگ و بوی فرهنگ و هنر را از پرده سینما پایین میکشند.
شهاب حسینی، فرهاد اصلانی، حامد بهداد، بهرام رادان، محمدرضا گلزار، مهران مدیری، رضا کیانیان، جواد رضویان، نیکی کریمی، حمید فرخنژاد، امین حیایی، مهناز افشار، هنگامه قاضیانی، مریلا زارعی، باران کوثری، ترانه علیدوستی، مصطفی زمانی، الناز شاکردوست و محمدرضا شریفینیا نیز از آن دسته بازیگران مطرح سینمای ما هستند که بیشتر فیلمهایی که در آن نقشآفرینی کردند، غیرتجاری بوده اما در بین آثارشان هم شاهد جذب مخاطب و فروش بالای فیلمها بودهایم. البته باید در نظر داشت که برخی از این هنرمندان در فضای مجازی صفحهای ندارند و به دور از شایعات و دردسرهای اینستاگرامی، در دنیای حقیقی زندگی میکنند.
لیاقت انجام کارهای حرفهای با فالوور بالا سنجیده نمیشود
حبیب الله بهمنی تهیهکننده فیلمهای سینمایی در اینباره بیان کرد: اصولاً انتخاب بازیگر و کار حرفهای کردن متکی به فالوورهای بازیگران در صفحات مختلف فضای مجازی نیست؛ بلکه انتخاب تمام عوامل به خصوص بازیگران به توانایی و استعداد هر کدام از همکاران بستگی دارد و بقیه مسائل مانند دستمزهای نجومی، لایک بالا و... همه فضای کاذبی است که در انتخاب بازیگران نقشی ندارد و شاید این رسم بیجا و غلطی است که در این عصر کمکم رواج پیدا میکند.
تهیهکننده فیلم سینمایی «سیب و سلما» درخصوص مبهم بودن رقم دستمزد بازیگران در عرصه سینما، افزود: در عقد قرارداد بازیگران، اینگونه نیست که هیچ قاعدهای وجود نداشته باشد؛ همیشه یکسری قانون نانوشته وجود دارد که خود تهیه کنندگان، مالکان فیلمها و حتی بازیگران میدانند که چه رقمی را باید برطبق چارچوبهایی که وجود دارد، بیان کنند. درواقع این حواشی ایجاد شده در فضای مجازی، جوّی دروغین را برای بالابردن دستمزد برخی بازیگران فراهم میکند؛ درصورتی که روی خیلی از تهیهکنندگان و مالکان فیلمها، تأثیری ندارد.
پولشویی در سینما سطح توقعات را بالا برده است
عبدالله علیخانی تهیهکننده فیلمهای سینمایی بیان کرد: اصل این موضوع که هر بازیگری در صفحه خود فالوور بیشتری داشته باشد و دستمزدش بالاتر رود، درست نیست. شما امروز شاهد هستید که برخی بازیگران صفحات آنچنانی دارند و تبلیغات بسیاری را انجام میدهند، اما وقتی فیلمهای آنها اکران میشود در سطح کشور ۱۵۰ نفر هم به تماشای بازی آنها نرفتهاند. در سینما این فیلم و فیلمنامه است که تعیینکننده تعداد مخاطب است و اگر آن فیلم خوراکی خوب برای بیننده نباشد، مخاطب خود را هم از دست میدهد. به طور مثال شاهد این امر فیلمی است که اکنون روی پرده است و بازیگران چهرهای هم دارد، اما سوال این است که چرا تا امروز فروش خوبی نداشته!؟
وی ادامه داد: تهیهکنندگان از ۴ و ۵ سال پیش تاکنون با توجه به اختلافاتی که بین آنها رخ داد و به چهار گروه تقسیم شدند، آن انسجام و قدرت تصمیمگیریشان را از دست دادند. اما الحمدلله در چند وقت اخیر این چنددستگی در حال اتمام است، تا اجحافی که در این چند سال به تهیهکنندگان شده است به پایان برسد و نظم بیشتر و منسجمتر بین تهیهکنندگان شکل بگیرد.
باشگاه خبرنگاران