کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چهارشنبه پایان سال به کانون تولید غم تبدیل شده است

23 اسفند 1400 ساعت 22:39


نشست تخصصی دوشنبه‌های سوهانک با موضوع بسترهای نشاط اجتماعی در جشن‌ها و آیین‌های ملی و مذهبی برگزار شد.
محمدهادی منصوری لکورج در رابطه با این موضوع اظهار کرد: ما همیشه در زندگی با سختی‌هایی روبه‌رو هستیم و معمولاً این سختی‌ها از خوشی‌ها بیشتر است که این موضوع پرداختن به موضوع نشاط اجتماعی را دوچندان کرده است. وی ادامه داد: در دنیای پر از مصیبت امروز نقش نشاط اجتماعی به عنوان یک شاخص اجتماعی بسیار پررنگ است و باید به شکل ویژه‌ای به آن پرداخته شود. عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز تصریح کرد: تحقیقاتی که اخیراً انجام شده است, نشان می‌دهد که نقش افسردگی و ناراحتی حتی در بیماری مانند سرطان نیز تاثیرگذار است و شدت این بیماری در افراد مبتلا رابطه مستقیمی با شدت مصیبت‌های وارده به آن‌ها دارد.
منصوری با ذکر اینکه در جامعه ما نشاط اجتماعی و جشن‌های ملی بیشتر به شکل غیررسمی و خصوصی برگزار می‌شود, گفت: این خصوصی شدن جشن‌ها و شادی‌ها سبب شده است تا آسیب‌های آن نیز افزایش پیدا کند. به عنوان مثال چهارشنبه سوری یکی از جشن‌هایی است که از حالت سنتی خود خارج شده و بیشتر از اینکه شادی‌بخش باشد, تبدیل به یک چالش و تهدید شده است. وی ادامه داد: این جشن باستانی در حال حاضر به کانون تولید غم تبدیل شده و اثرات و تبعات جانی, روحی, مالی و ..., آن از ۲۰ روز قبل از چهارشنبه سوری در کشور مشاهده می‌شود. منصوری گفت: یکی از موضوعات مهم در نشاط جامعه زیباسازی شهری است؛ در حال حاضر فقدان فضاسازی شهری داریم و از طرفی جامعه ما به خاطر مسائل اقتصادی خسته است و این موضوع وظیفه متولیان را سنگین‌تر کرده تا شهر را در حالت مطبوعی برای شاد زیستن قرار دهند و نمادهای شادی را در شهرها ایجاد کنند.
یعقوب شربتیان عضو هیئت علمی دانشگاه گرمسار نیز درباره اهمیت جشن‌های مختلف بیان کرد: از نظر نقش جشن‌ها در فرهنگ می‌توان به تعریف فرهنگ اشاره کرد؛ فرهنگ مجموعه‌ای از آداب و رسوم, باورها, سنت‌ها و جشن‌هاست. وظیفه فرهنگ کمک به شاد زیست انسان و ایجاد شادی در زندگی شهروندان است.
شربتیان گفت: متأسفانه جشن باستانی نوروز در بسیاری از خانواده‌های ایرانی به سنتی برای تجمل‌گرایی, افراط در مصرف و حسادت تبدیل شده است. این موارد جایگزین ارزش‌های انسانی شده است و مردم به جای کسب شادی و زیبایی از این سنت کهن, به دنبال اذیت کردن دیگران هستند. تسنیم


کد مطلب: 122057

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/122057/چهارشنبه-پایان-سال-کانون-تولید-غم-تبدیل-شده

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir