کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رویاهای رئیس جمهور فرانسه یک به یک بر باد می‌رود

مکرون در برزخ اعتصاب و ناامنی

2 دی 1401 ساعت 19:50


مکرون رئیس جمهور فرانسه در حالی در تصور دوگل شدن است که اعتصاب و بحران اقتصادی در کنار روزهای خونین خیابان‌های فرانسه می رود تا یک یک رویاهای وی را بر باد دهد.
امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه که چند سال قبل با تاکید بر «مرگ مغزی ناتو» جنجال آفرین شده بود، حالا خواستار شده که اروپا از وابستگی به آمریکا برای تامین امنیت خود بکاهد.روزنامه «وال استریت ژورنال» از اظهارات ماکرون در حضور سه خبرنگار در مسیر بازگشت او به پاریس پس از پایان سفر به اردن برای شرکت در نشست «بغداد ۲» درباره ناتو و امنیت اروپا خبر داد.طبق گزارش این روزنامه آمریکایی، رئیس‌جمهور فرانسه خواستار این شده که اروپا وابستگی خود را به آمریکا برای تامین امنیت این قاره کاهش دهد.مکرون تاکید کرد که اروپا باید نقشی قاطعانه‌تر در درون ناتو اتخاذ کند و وابستگی خود به امریکا را کاهش دهد. به گفته او، اروپا باید توانمندی‌های دفاعی خودش را ایجاد کرده و امنیت منطقه را تضمین کند.رئیس‌جمهور فرانسه با دفاع از مواضع قبلی خود برای تاکید بر توسعه توانمندی‌های دفاعی اروپا ادامه داد، این اقدام جایگزین کردن ناتو نیست چرا که به اعتقاد او، اروپای قوی‌تر باعث خواهد شد که این قاره در درون ناتو مستقل‌تر شود. وی گفت: «(اروپا با تقویت توانمندی‌های دفاعی خود) در درون ناتو اقدام می‌کند اما وابسته به ناتو نخواهد شد».مکرون گفت: «اتحاد چیزی نیست که من باید به آن وابسته باشم. (اتحاد) چیزی است که باید انتخاب کنم و چیزی است که با آن کار می‌کنم. ما باید در استقلال راهبردی خود تجدید نظر کنیم».رئیس‌جمهور فرانسه در بخش دیگری از اظهارات خود از وابستگی کشورهای اروپایی به آمریکا انتقاد کرد و افزود: «اروپا باید استقلال بیشتری در زمینه فناوری و قابلیت‌های دفاعی از جمله از ایالات متحده کسب کند».این رویاپردازی جهانی فرانسه زمانی آشکارتر می‌شود که وزارت دفاع فرانسه ضمن اشاره به سفر وزیر دفاع این کشور در آینده به عربستان سعودی، خبر داد که همکاری دو کشور در زمینه دفاعی توسعه خواهد یافت.بنابر گزارش شبکه «الحدث»، وزارت دفاع فرانسه پس از تماس تلفنی «سپاستین لوکورنو» وزیر دفاع این کشور با «خالد بن سلمان» همتای سعودی او در بیانیه‌ای اعلام کرد که پاریس همکاری دفاعی خود را با عربستان سعودی به منظور مواجهه با تهدیدات تقویت خواهد کرد.
این در حالی است که در ادامه بحران‌های اقتصادی فرانسه، اعتصاب کارکنان راه آهن فرانسه در روزهای پایانی سال هرج و مرج و آشفتگی زیادی ایجاد کرده و کریسمس را به کام شهروندان این کشور تلخ کرده است.در این شرایط اگر کسی بخواهد در آخر این هفته کریسمس با قطار به فرانسه یا داخل فرانسه سفر کند به صبر و تحمل زیادی نیاز دارد. بسیاری از مدیران قطار و بازرسان قطارهای سریع السیر TGV دست به اعتصاب زدند. گفته می‌شود که حدود ۴۰ درصد از تمام قطارهای مسافت طولانی در طول تعطیلات لغو می شوند.این یک اتحادیه نبود که در فرانسه خواستار اعتصاب شد، بلکه یک گروه ناشناس از متصدیان قطار این درخواست را مطرح کردند. این امر یافتن راه حل را دشوار می‌کند. راه آهن فرانسه SNCF اعلام کرده است که ۲۰۰ درصد بهای بلیط را به مسافران آسیب دیده از اعتصاب بازپرداخت می‌کند.در این میان بحران ناامنی نیز بر مشکلات مکرون دامن زده است پلیس فرانسه از تیراندازی یک فرد مسلح ناشناس به سوی مردم در شهر پاریس خبر داد که در نتیجه آن یک نفر کشته و ۶ نفر دیگر زخمی شده اند.پلیس فرانسه با اعلام اینکه این حادثه در ناحیه ۱۰ شهر پاریس رخ داده ، اعلام کرد که عامل این تیراندازی را بازداشت کرده است.
در این میان در اقدامی تامل برانگیز یک سیاستمدار فرانسوی اتحادیه اروپا را به دلیل ارائه بدون کنترل تسلیحات به اوکراین با مافیا مقایسه کرد.به گفته فلوریان فیلیپات معاون سابق حزب جبهه ملی مارین لوپن و رهبر حزب راستگرای Les Patriotes (وطن‌پرستان) فرانسه، مجارستان تنها کشور اروپایی است که درخواست ارزیابی پول و تسلیحات ارسالی به اوکراین را دارد. وی افزود: «این باید واضح باشد اما افراد اینجا چشم خود را بر مقصد واقعی میلیاردها دلاری که هر ماه به زلنسکی داده می‌شود، بسته‌اند». وی در ادامه پیام توییتری چهارشنبه (۲۲ دسامبر) خود نوشت: مافیا و فساد! تمامش کنید!
به گزارش خبرگزاری «تاس»، تاکنون در سال ۲۰۲۲، اتحادیه اروپا ۱۸ میلیارد یورو به عنوان کمک مالی کلان به کی‌یف قرض داده و حدود ۳.۵ میلیارد یورو برای تامین تسلیحات پرداخت کرده است.
بروکسل همچنین ۱.۵ میلیارد یورو به عنوان کمک بشردوستانه و کمک به احیای برق به اوکراین اهدا کرده است. جدا از این‌ها، کشورهای اتحادیه اروپا تسلیحاتی به ارزش بیش از هشت میلیارد یورو را به عنوان بخشی از قراردادهای دوجانبه به کی‌یف ارائه کرده‌اند. این سیاستمدار فرانسوی در روزهای گذشته اعتراضاتی را علیه ناتو در خیابان‌های پاریس برگزار کرده است. شنبه (۱۷ دسامبر) معترضان به خیابان‌های پاریس آمدند تا به سیاست‌های فرانسه در قبال روسیه و عضویت کشورشان در ناتو اعتراض کنند.
فیلیپات از پاییز با سازماندهی اعتراضاتی به نام «مقاومت»، خواستار خروج فرانسه از ناتو و اتحادیه اروپا و همچنین انتقاد از سیاست‌های اقتصادی و خارجی امانوئل ماکرون شده است. در اعتراضات شنبه معترضان بنرهایی را که روی آن نوشته شده بود «فرانسه باید از ناتو خارج شود»، «استیضاح ماکرون» و «مقاومت» حمل می‌کردند. آن‌ها همچنین با تکان دادن پرچم فرانسه، شعار «اورسلا، خفه شو!» در اشاره به «اورسلا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا سر دادند.


کد مطلب: 124740

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/124740/مکرون-برزخ-اعتصاب-ناامنی

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir