سعید تشکری، با بیان اینکه رمان «مفتون و فیروزه» ارتباط تنگاتنگی با حوزههایی مانند تکنیک، محتوای اثر و مصداقهاي آن دارد، گفت: سعی کردم داستان ارتباط خوبی با تکنیک داشته باشد تا زمانی که مخاطب اثر را ميخواند، احساس نکند برای بازگشت به ۳۰ سال قبل باید به همان اندازه از دانش و بینش خود دست بردارد. از سوی دیگر مصداقها باید با زبان هنر به جریانی تبدیل شود تا مخاطب در ادبیات داستانی احساس کند با خواندن کتاب هم سینما ميبیند و هم ادبیات را خوانده است و این ادبیات و سینما در «مفتون و فیروزه» بسیار اهمیت داشت.
اين نويسنده در گفتوگو با نسيم ادامه داد: در طول ۶ سالی که این اثر را بازنویسی کردم باعث شد تا جریانات متعالی که در بخش محتوا به آن قائل هستیم و ارتباط بین محتوا و ساختار ایجاد شود، البته نباید فراموش کنیم که ادبیات انقلاب جای کار بسیار دارد و مسائلی مانند موضوع «مفتون و فیروزه» در ادبیات ما مغفول مانده است و نویسندگان ما به هر دلیلی به این بخش از زمانه که به نظرم درخشانترین روزگار بازسازی آدمها و هویت آنها است، ورود پیدا نمیکنند.
تشکری درباره برگزیده شدن «مفتون و فیروزه» در جایزه قلم زرین اظهار داشت: قطعا دیده شدن یک رمان در بستر آراء و افکار جامعه هنری باعث شادی ام خوهد شد؛ ولی این جایزه متعلق به همه کسانی است برای سعید تشکری صبوری کردند و انتشارات نیستان در راس آنها قرار دارد؛ چراكه این افراد و انتشارات نیستان ۶ سال پایمردی کردند تا این رمان به دست مخاطب برسد و من تنها گیرنده جایزه هستم.
نویسنده کشورمان با بیان اینکه اینگونه جوایز به نویسندگان کمک ميکند تا شجاعت پیدا کرده و از بخشهاي مغفول مانده ادبیات صحبت کنند، تصریح کرد: اگر جوایز برای شجاعت نویسندگان اهدا شود، قطعا جایزه اهمیت بیشتری پیدا ميکند؛ چراكه ما در قلمرو حرفهاي خود با اینگونه دیده شدن آثار ميتوانیم بهتر عمل کنیم.
وی با اشاره به مغفول ماندن برخی از مسائل در ادبیات انقلاب افزود: ميتوانیم برای فرار کردن از پاسخ به این سوال بگوییم که بعد از انقلاب اسلامی جنگ تحمیلی رخ داد که در طول این مدت نیز ادبیات دفاعمقدس ما رشد کرد، ولی سوالم این است که نویسندگانی که در طول سالهاي ادبیات ممنوعه قبل از انقلاب برای بیداری مردم کتاب مينوشتند و مورد شکنجه ساواک قرار ميگرفتند، چرا امروز خاموشی گزیده و احساس غیبت پیدا کردهاند؟
تشکری با بیان اینکه آگاهانه یا ناآگاهانه مخاطب مان را به فراموشی ميکشانیم، اظهار داشت: متاسفانه درباره انقلاب اسلامی نه سریالهاي خوبی کار شده و نه ادبیات مان به مسائل مغفول آن دوران پرداخته است؛ در حالی که باید برای نو شدن انقلاب مدام تحرک داشته باشیم و اگر این اتفاق نیفتد کمکم مخاطب حافظه خود را نسبت به اصیلترین جریان باورمند این سرزمین از دست ميدهد.
نویسنده کشورمان افزود: مردم مشهد این خوشبختی را داشتند که دورانی با رهبر معظم انقلاب از نزدیک ترین زوایا ارتباط داشته باشند؛ با این حال چرا این بخشها از تاریخ جزو بخشهاي ناگفته ميشود؛ البته ما این مسئله را درباره زندگی امام(ره) نیز داریم و باید دوستان و نزدیکان امام رمانهایی را در این زمینه مينوشتند.
وی با بیان اینکه وظیفهام را در این زمینه نسبت به آن بخش از ایران که سرزمینم خودم به شمار ميرود، انجام دادهام، اظهار داشت: البته هر قسمت از ایران این بزنگاه را داشته است و در ادبیات به موقعیتهاي تاریخی تکراری نشدنی بزنگاه ميگویند که مشهد در دورانی این بزنگاه را داشته است.
تشکری با اشاره به ناسالم بودن جشنوارههاي ادبی ادامه داد: جشنوارههایی را داریم که اعتباری ندارند، البته اعتبار جایزه قلم زرین به این است که نگاه سالم به نویسندگان دارد؛ از سوی دیگر برخی جوایز و جشنوارهها هیچ کوششی برای معرفی اثر برگزیده خود نمی کنند؛ البته جایزه قلم زرین به عنوان یک نهاد صنفی پشتیبانی را از آثار برگزیده خود در طول سالهاي گذشته انجام داده است، با این حال این نقصان در بسیاری از جوایز ادبی وجود دارد.
نویسنده کشورمان خاطرنشان کرد: اگر از آثار برگزیده در جوایز ادبی پشتیبانی شود، آن آثار جریانساز ميشود، ولی چون این جریانسازی صورت نمیگیرد، در نهایت مشوقهاي اثر از دست خواهد رفت.