پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد مطلب : 129378

پیشگامان حل مشکلات

اصلی بنیادی و غیر قابل انکار همواره مطرح است و آن اینکه محور و اساس هر تحول بزرگی را نیروی انسانی متخصص با ایمان و کارآزموده تشکیل می‌دهد. به عبارتی دو مولفه دیدگاه خدایی داشتن و خبره بودن نیروی انسانی است که در نهایت جوامع را به سرمنزل مقصود می‌رساند و در این عرصه همه دستگاه‌ها به کارگیرنده نیروی انسانی هستند اما آموزش‌وپرورش، پرورش‌دهنده منابع انسانی است. هر حرف و رفتار و موضع‌گیری و حتی اشاره معلم در شخصیت‌سازی نسل نو تأثیر دارد.پیشرفت، امنیت، سلامت، علم و تحقق همه ارزش‌های انسانی و اسلامی در کشور در گرو وجود نیروی انسانی مناسب است که این کار عظیم برعهده آموزش‌وپرورش است لذا در کشورهای پیشرفته بیشترین سرمایه گذاری در حوزه آموزش بویژه در آموزش پایه و ابتدایی صورت می‌گیرد.
نگاهی ریشه‌ای به وضعیت اقتصادی کشور نشان می‌دهد که در یک بعد فرهنگ مصرف‌گرایی نادرست آفتی است که سالهاست بر کشور جاری شده است که اصلاح آن از طریق فرهنگ سازی امری ضروری است. اما نکته مهم در این میان گرفتار بودن اقتصاد کشور در تفکرات و اندیشه‌های لیبرالی و نئو لیبرالی است که بر اساس آن کسب در آمد از هر راهی مجاز شمرده می‌شود. این تفکر لیبرالیستی که قاچاق دارو در حالی که کودکان پروانه‌ای و بیماری‌های خاص به دارو نیاز دارند را برای کسب درآمد بیشتر مجاز می‌شمارد.
این تفکر لیبرالیستی است که به قطعه‌ساز و خودرساز این اجازه را می‌دهد که برای کسب سود بیشتر ضمن اذعان به تولیدات بی کیفیت بر ادامه همان روند اصرار نماید و برایش جان میلیون‌ها انسانی که از این وسایل استفاده می‌کنند اهمیتی نداشته باشد.بر این اساس تا زمانی که این تفکر لیبرالی و نئولیبرالی در اقتصاد کشور وجود دارد و برای زدودن آن فرهنگ سازی صورت نگیرد، نه خصوصی سازی، نه تصدی‌گری دولت و نه افزایش قیمت‌ها حلال اقتصاد کشور نخواهد بود.این فرهنگ سازی برای مقابله با این تفکرات هر چند که با همت سراسری از جمله رسانه‌ها لازم الاجراست اما مهمترین فعالان این فرهنگ سازی معلمان در فضای مدارس می‌باشند که در کنار تربیت نسل آینده می‌توانند از ظرفیت دانش‌اموزان برای روشن سازی و آموزش به خانواده‌ها بهترین بهره را ببرند.
نکته دیگر آنکه جنگ ترکیبی و ادراکی دشمن علیه کشور امری انکار ناپذیر است. جنگی که ناجوانمردانه دشمن با ابزار رسانه، ادراک کودکان و دانش آموزان را هدف قرار داده و سعی در تبدیل نمودن آنها به کودک سربازانی دارد که از غفلت و بی خبری و روح پاک و بی آلایش آنها برای ویران سازی و چند پاره سازی وحدت ملی و حتی کشور بهره گیرد. فضای این روزهای رسانه‌های غربی که با صدها خبرسازی و جعل به دنبال برهم زدن آرامش روانی جامعه ایران هستند نمودی از این مسئله است. معلمان مهمترین و محوری ترین افرادی هستند که در جهاد تبیین با زبانی منطقی و اقنایی می‌توانند دانش آموزان و فرزندان این مرز و بوم را از تهاجم دشمن حفظ نمایند. اقدامی که در کنار تاثیر گذاری بسیار بر زندگی فردی و اینده این آینده سازان کشور می‌تواند مانعی بزرگ در برابر طراحی‌های صورت گرفته علیه میهنمان باشد که از طریق ایجد نگاه ملی محقق می‌شود. نگاه ملی یعنی دانش‌آموز بداند که تحصیل و کلاس درس قطعه‌ای از حرکت عمومیِ پیشرفت و جزئی از ماشین عظیم پیش‌برنده کشور و نظام است، بنابراین لازم است دانش‌آموزان را با افتخارات ملی، داشته‌های کشور، پیروزی‌های ناشی از راههای درست، آشنا و همچنین از خطرها و دشمنی‌ها آگاه شوند. امروز تبیین حقایقی که در جهان جریان دارد از جمله رویکرد جهانیان به مسئله فلسطین که دامنه آن به دانشگاه‌های آمریکا نیز رسیده است می‌تواند از محورهای فعالیت آموزش و پرورش باشد.
چالش‌های فرهنگی امروز در جامعه نتیجه غفلت‌هایی است که در حوزه‌های مختلف از سوی متولیان امر از جمله در حوزه‌ آموزش و پرورش صورت گرفته است و معلمان به رغم آنکه کاری سخت در مسیر اصلاح این روند در پیش دارند اما از توان و ظرفیت بالایی برای رسیدن به مقصود نیز برخوردار می‌باشند. در این میان نیز از یک سو مسئولان باید برای تحقق مطالبات و حقوق حقه معلمان این قشر زحمت‌کش و تاثیر گذار بر حال و اینده کشور، گام‌های عملی بردارند تا معلمان و اساتید دانشگاه بدون دغدغه‌ معیشت به امر آموزش و پرورش همزمان فرزندان این مرز و بوم بپردازند و از سوی دیگر این قشر فرهیخته نیز با بالابردن سواد رسانه‌ای و دانش روز خویش ضمن آگاهی از نیازهای کشور، بهترین کارکرد را در برابر جنگ ترکیبی دشمن را داشته باشند.
 
قاسم  غفوری
https://siasatrooz.ir/vdchqwnz623nixd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی