شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۰ - ۲۳:۲۹
کد مطلب : 68610
درگفتگوي سياست روز با شخصيت هاي بين المللي

بررسی ابعاد سیاسی و اقتصادي اعتراض هاي "وال استریت"

بررسی ابعاد سیاسی و اقتصادي اعتراض هاي "وال استریت"

اعتراضات "وال ستريت" در حالي وارد هفته سوم خود مي شوند كه باهدف پرده برداشتن از سيطره مؤسسات مالي صاحب نفوذ بر اقتصاد آمريكا و جهان، حركت خود را آغاز نموده بودند و بر اساس اطلاعات برآمده از رسانه هاي جهان اين حركت نه تنها با توقف مواجه نشده، بلكه همچنان در حال گسترش مي باشد.
به نظر برخي كارشناسان تظاهرات گسترده وال استريت با تاثیرپذيري از انقلاب خاورمیانه ضد شرکتهای بزرگ آمریکاي حركت خود را آغاز نموده است؛ و این در حالی است که برخی ديگراز کارشناسان معتقدند اعتراضات مردم اروپا درواكنش به بحران هاي اقتصادي تاثیر بیشتری در شکل گیری این اعتراضات داشته است.
اعتراضات وال استريت از دو هفته پيش توسط گروهي از معترضان در پارکی نزدیک به "وال استریت" در نیویورک آغاز شد. اعضای این گروه اعلام کرده بودند که تظاهرات مصری ها در میدان التحریر را الگوی خود قرار داده‌اند اما چيزي نگذشت كه دامنه این اعتراضات ديگر شهرها و ايالت هاي آمريكا را همچون بوستن، شیکاگو و لس آنجلس فرا گرفت. 
"پاتریک برونر" سخنگوی جنبش" وال ستريت را تسخير كنيد" مي گويد:" نگرانی اصلی ما روش مقام هاي آمریکایی است كه مي كوشند تا از طریق آن با توزیع ناعادلانه ثروت، دموکراسی را در سیطره خود قراردهند".
وی در ادامه مي افزايد:"معترضان قصد دارند مجموعه ای از درخواست‌ها و شکایت های خود را به مقامات قضایی مربوطه ارائه کنند، هر چند زمان دقيق آن را نمی دانند". این جنبش "بهار عربی" را الهام بخش حركت خود قلمداد كرده است که منجر به براندازی رژیم های دیکتاتوری در تونس، مصر و لیبی شده است.
همچنين با وجود اینکه چند هفته اي بيش از آغاز این اعتراضات نمی گذرد، اما با گذر زمان توانسته است تا نظر رسانه های جهان را به خود جلب كند. سياست روز براي بررسي اين موضوع با سه تن از شخصيت هاي سياسي بين المللي مقيم واشنگتن، نيويورك و بيروت گفتگويي را انجام داده است كه در پي خواهد آمد:

"وال استریت" و "بیکاری" دليل اصلی بحران اقتصادی آمريكا هستند
" ریاض طبّارة" سفیر سابق لبنان در ايالت متحده آمریکا در گفتگوی ویژه با روزنامه سیاست روز از بیروت گفت:"شرایط سخت اقتصادی آمریکا، زندگي مردم اين كشور را به طور مستقيم تحت تاثير قرار داده است".
وی در ادامه با بررسي عوامل بروز اين بحران اولين علت آن را بيكاري ارزيابي نموده و مي افزايد:" آمار های رسمی نشان می دهند که شاخص بیکاری در آمریکا بالای ۱۰ درصد است، اما واقعيت اين است كه براساس گزارشات غير رسمي این آماربيش از ۱۶ درصد است" و مي افزايد:"این مساله تاثیر زیادی در زندگی روزمره مردم آمريكا و همچنين اقتصاد اين كشور برجاي گذاشته است".
طباره درادامه علت ديگر شکل گیری این اعتراضات را خود "وال استريت" برمي شمارد و مي گويد:"آمریکایی ها دید خوبی نسبت به "وال استریت" ندارند، چرا که آن را علت اصلی بروزبحران اقتصادی برمي شمارند بويژه كه بيشترين نتايج منفي آن برطبقه متوسط مردم آمريكا اثر گذاشته است".
وی همچنين درباره گسترش اين اعتراضات مي افزايد:"دامنه این اعتراضات بدون شك در برخي نقاط گسترش خواهد يافت اما اين بدان معني نيست كه انقلابي در راه باشد بخصوص اينكه مردم آمريكا سوابقي در اين زمينه نداشته اند". 

تظاهرات" وال استریت" درگيري میان فلسفه سیاسی و محدودیت های اقتصادی است
از سوی دیگر، دکتر محرز الحسینی رئیس مرکز گفتگو و مطالعات عربی آمریکایی در گفتگویی ویژه با روزنامه سیاست روز از نیویورک اعتراضات وال استریت را درگیری ميان فلسفه سیاسی و محدودیت های اقتصادی خواند و گفت:" اعتراضات وال استریت درگیری ميان فلسفه سیاسی و محدودیت‌های اقتصادی است که در نتیجه بحران اقتصادي آمریکا بوجود آمده ومردم اين كشور را بویژه قشر متوسط و كم درآمد جامعه را تحت فشارهاي مالی و معيشتي سنگینی قرار داده است" وي در ادامه مي افزايد:"اما دلایل آشكاري وجود ندارد که بر اساس آن بتوان گفت که آیا این تظاهرات در نقطه آغاز متوقف می شود؟ یا اینکه با بدترشدن اوضاع، شدت می گیرد؟".
الحسینی درادامه با تاكيد بر وجود اختلاف درديدگاه هاي انسان غربي و شرقي نسبت به مسائل سياسي واجتماعي و اقتصادي می گوید:"عقلانیت درغرب وبويژه امریکا با عقلانیت در شرق متفاوت است. زیرا انسان غربي با توجه به احساس آزادی فردی كه مي كند،مي كوشد تا وضعيت معيشتي و اقتصادی را شخصا بهبود ببخشد؛ ومشکلات جامعه را ناشی از کوتاهی خود می داند، در حالی که یک انسان شرقی حكومت را مسئول مشكلات خود مي داند".

اعتراضات وال استريت سیاسی است و ميزان کارآمدي نظام سرمایه داری را زير سؤال مي برد
دکتر " نبیل میخائیل" استاد سیاست بین الملل دانشگاه جرج واشنگتن در گفتگوی ویژه با سیاست روز از واشنگتن می گوید: "اعتراضات وال استریت که این روزها افكار عمومي شهروندان امریکایی را به خود مشغول ساخته است، ریشه در بحران اقتصادی جهان دارد كه از سال ۲۰۰۸ تا كنون ادامه دارد".
وی در ادامه با بررسي ويژگي هاي بحران اقتصادي جهان مي افزايد:"این بحران در ابتدا بعنوان یک بحران مالی نمود كرد؛بدين معني كه ابتدا تنها مؤسسات مالي و بانك هاي جهان را دچار بحران ساخت اما با گسترش اين پديده به بحران اقتصادي بزرگی مبدل شد".
میخائیل درادامه با ارزيابي اعتراضات وال استريت گفت:"بدون شك این اعتراضات از ابعاد مختلفي برخوردار است كه مهمترين آنها ابعاد سیاسی و ايدئولوژيك آن است؛ چرا كه اين اعتراضات در درون خود کارآمدی نظام سرمایه داری را در پاسخ دادن به نیازهای اقتصادي شهروندان زير سؤال برده است".
وی درادامه اظهار داشت:«معترضان وال استريت معتقدند که اصلاحات اقتصادی و مالی در امریکا دیگر پاسخگوي نيازهاي آنان نيست واين اصلاحات از نظر آنها تنها دستورات اداري قلمداد مي شوند که با بوسيله رئیس جمهور براي اداره امور صادر شده است، واز توانايي حل بحران اقتصادي آمريكا عاجز است».

مولف :
https://siasatrooz.ir/vdcawini.49na615kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی