شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۷
کد مطلب : 89610
همزمان با اوج‌گيري اعتراض‌هاي جهاني به حكم اعدام شيخ نمر صورت گرفت

موج جديد بازداشت‌ها در عربستان

در سايه حمايت‌هاي غربي همچنان رياض به سركوب مردم ادامه مي‌دهد چنانكه انتشار خبر صدور حکم اعدام روحانی بارز شیعیان در عربستان و افزایش خشم مردمی، نگرانی گسترده‌ای در میان مقامات سعودی، سبب شد دور جدید بازداشت‌ها در شرق این کشور آغاز شود.
ترس از وقوع اقدامات تروریستی در کشورهایی نظیر عربستان و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس باعث شده است نشست های امنیتی و اطلاعاتی متعددی به رهبری سعودی با هدف ایجاد هماهنگی‌های بیشتر برگزار شود.
به نقل از این منابع وحشت بی‌سابقه را می‌توان به وضوح از رفتارهای آل سعود و سایر امیر نشین های منطقه مشاهده کرد آنجا که طی دستوراتی تدابیر شدید امنیتی بویژه در عربستان در مناطقی که به دربار وابسته است و همچنین مناطق حضور اتباع بیگانه و مراکز و نمایندگی‌های دیپلماتیک خارجی به اجرا در آمده است. المنار نوشت که سرویس‌های امنیتی آل‌سعود و همچنین سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس عملیات تعقیب و بازداشت گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند و افراد دستگیر شده در بازداشتگاه‌های این کشورها تحت بازجویی شدید قرار دارند. تظاهرات مردم عربستان در اعتراض به حكم اعدام شيخ نمر ادامه دارد.
در همين چارچوب الاخبار در مقاله‌ای نوشت حکم اعدام "نمر النمر" ثابت کرد نظام عربستان سعودی به دنبال گفت‌وگو و همزیستی نیست. از سوي ديگر «جمال المحمداوی» نماینده فراکسیون «الفضیله» در پارلمان عراق، حکم اعدام علیه آیت‌الله شیخ «نمر باقر النمر» عالم شیعه عربستانی را سیاسی دانست و بر ضرورت تجدید‌نظر در این حکم برای جلوگیری از بروز پیامدهای بعدی تاکید کرد. جریان صدر عراق نيز خواستار آزادی شیخ «نمر» از سوی رژیم سعودی شد. همچنين وزیر خارجه عراق اعلام کرد که بغداد در تلاش است ریاض را راضی کند از حکم اعدام شیخ «نمر باقر النمر» صرف‌نظر کند.
«ابراهیم الجعفری» وزیر خارجه عراق نیز موضع رسمی بغداد در قبال اقدام ریاض در صدور حکم اعدام برای آیت‌الله شیخ «نمر باقر النمر» روحانی برجسته شیعه در عربستان سعودی را اعلام کرد. پایگاه خبری «السومریه نیوز» نوشت: وزیر خارجه عراق اعلام کرد: ما تلاش داریم تا سعودی‌ها را متقاعد کنیم از تصمیم اعدام شیخ «النمر» صرف‌نظر کنند.وی در بخش دیگری از سخنانش گفت که «فواد معصوم» رئیس‌جمهور عراق به زودی به عربستان سفر خواهد کرد.

https://siasatrooz.ir/vdcdz90j.yt0nf6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی