يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۳
کد مطلب : 129336

سفر با دستان خالی

استفان سژورنه وزیر امور خارجه فرانسه  با هواپیمای شخصی وارد فرودگاه بین‌المللی بیروت شد تا برای دومین بار در دوره وزارتش به لبنان سفر کرده باشد. وی هدف خود را جلوگیری از جنگ بیشتر در منطقه و کاهش تنش موجود میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان اعلام کرده است.
این سفر در میان اوج جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و حملات این رژیم به لبنان در حالی صورت می‌گیرد که نگاهی به کارنامه فرانسه بیانگر تقلای این کشور و شخص رئیس جمهور مکرون برای نمایش چهره یک میانجی‌گر در معادلات منطقه است. حال این سوال مطرح است که این سفر تا چه میزان می‌تواند تحقق بخش این اهداف باشد؟
دولتمردان فرانسه در حالی برآنند تا چهره‌ای صلح و دموکراتیک از خود برجای گذارند که هم حلال مشکلات لبنان هستند و هم منطقه که در وادی عمل چنین رویکردی نداشته اند. پس از انفجارهای خونین بندر بیروت با میلیاردها خسارت و صدها نفر تلفات جانی، فرانسه تاکنون چندین نشست اقتصادی با محوریت کمک به لبنان برگزار کرده است حال آنکه محور آنها را مشروط سازی کمک‌ها به خلع سلاح مقاومت و سازش ژیم صهیونیستی و به قدرت رسیدن غرب گرایان در لبنان تشکیل داده است لذا در عمل هیچ وعده اقتصادی فرانسه در لبنان اجرایی نشده است.
در همین حال به رغم آنکه حزب الله در کنار ارتش و مردم استراتژی دفاعی لبنان را تشکیل می‌دهند اما فرانسه در کنار سایر کشورهای غربی همواره به دنبال حذف حزب الله بوده اند که این امر با حمایت از گروه‌های تروریستی و رژیم صهیونیستی و قرار دادن مقاومت در لیست تروریستی صورت گرفته است. نکته دیگر آنکه در طول 7 ماه جنگ غزه، فرانسه رسما در کنار رژیم صهیونیستی بوده چنانکه در کنار تامین تسلیحات به سرکوب حامیان فلسطین در داخل نیز پرداخته است. به عبارتی دیگر فرانسه نه مجری طرح‌های سازنده برای لبنان بلکه مجری سیاست‌ها و خواسته‌های رژیم صهیونیستی بوده است که با مخالفت و واکنش منفی لبنانی‌های همراه شده است. نکته نهایی آنکه فرانسه هر چند سعی دارد تا خود را کشوری مستقل معرفی نماید اما در عمل بازیگر سیاست‌های آمریکا شده است که نقش گسترده آن در اوکراین، اقدام علیه چین و ایران، تهدید علیه مقاومت منطقه، حمایت از نسل کشی در غزه و... تنها بخش‌های کوچکی از این نقش آفرینی است که ریشه در وابستگی فرانسه به آمریکا دارد. با توجه به این مولفه‌ها می توان گفت که سفر وزیر خارجه فرانسه به لبنان سفری با دستان خالی بوده است که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد چرا که فرانسه تاکنون نشان داده است که هیچ انگیزه‌ای جز اجرای خواست صهیونیست‌ها و آمریکا نداشته است.
 
علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdcbf9b80rhb5fp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی