سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۵
کد مطلب : 129358

مسئولیت بر زمین مانده

معاون وزارت دفاع لهستان پس از کشمش‌های فراوان در زمینه استقرار سلاح‌های هسته‌ای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در خاک این کشور، از آمادگی ورشو برای اجرای این طرح خبر داد. پاول زالوسکی گفت که کشورش درخواستی برای مشارکت در طرح به اشتراک‌گذاری هسته‌ای ناتو ارائه کرده و از آن خارج نشده است.بلژیک، ایتالیا، آلمان و لهستان برای شرکت در این برنامه اعلام آمادگی کرده‌اند.
برنامه اشتراک هسته‌ای به ایالات متحده اجازه می‌دهد تا سلاح‌های هسته‌ای خود را در کشورهای عضو ناتو بدون آنکه آنها اختیار استفاده از آنها را داشته باشند، مستقر کند.پیش از این نیز عنوان شده بود که در بحبوحه افزایش تنش‌ها بین روسیه و ناتو، مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا پنتاگون گزارش‌ها درباره احتمال استقرار تسلیحات هسته‌ای این کشور در خاک انگلیس را رد نکرد.
کشورهای مذکور در حالی اجرای این طرح را اقدامی در جهت مقابله با روسیه عنوان می‌کنند که این اقدام از چند منظر قابل توجه است. نخست آنکه تحرکات مذکور زمینه ساز تحریک روسیه برای استفاده از سلاح‌ هسته‌ای خواهد شد چنانکه مقامات مسکو بارها تاکید کرده‌اند که در صورت هرگونه تحرک هسته‌ای به آن پاسخ هسته‌ای خواهند داد. دوم آنکه استقرار این تسلیحات در اروپا از یک سو بهانه‌ای برای آمریکا برای توسعه سلاح‌های هسته‌ای می شود و از سوی دیگر نیز رقابت تسلیحاتی در جهان به پا می‌کند که قطعا تهدیدی بزرگ برای امنیت جهان است. سوم آنکه وظیفه اژانس بین المللی انرژی اتمی نه تنها نظارت بلکه اقدام برای انهدام و مقابله با تکثیر سلاح‌های هسته‌ای می‌باشد لذا در حالی سکوت آژانس در برابر این مواضع تعجب برانگیز است که همزمان نیز این رفتار غربی‌ها نقض آشکار ان پی تی و مقررات بین‌المللی است که باید پاسخگوی آن باشند. غرب نمی تواند از یک سو شعار مقابله با فعالیت‌های هسته‌ای سایر کشورها را سر دهد و از سوی دیگر خود به دنبال تقویت و توسعه استفاده از این سلاح‌ها باشند. در این میان این سوال مطرح است که چرا آژانس که مدعی مقابله با تهدیدات هسته‌ای است در برابر این مواضع بحران ساز سکوت کرده است و اقدامی برای مقابله با آن صورت نمی‌دهد.؟ رفتاری که سیاسی کاری و خروج آژانس از مسئولیت فنی را بیش از پیش آشکار می سازد.
 
فرامرز اصغری
https://siasatrooz.ir/vdcft1dycw6d0ma.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی