دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۸
کد مطلب : 111016
گذرگاه مرزی بین سوریه و عراق با پاکسازی تروریست‌ها رسما بازگشایی شد

شکست کارشکنی آمریکا در پیوند بوکمال-القائم

شکست کارشکنی آمریکا در پیوند بوکمال-القائم

در شکستی دیگر برای آمریکا و مهره‌های منطقه‌ای اش که به دنبال جدایی کشورهای منطقه هستند، گذرگاه مرزی «بوکمال-القائم» بین سوریه و عراق که مهمترین گذرگاه مرزی بین این دو کشور است، دیروز پس از شش سال بازگشایی شد.
ارتباط میان سوریه و عراق به عنوان کشورهای محور مقاومت که نقشی مهم در مبارزه با تروریسم دارند، می‌تواند نقطه عطفی در تحقق ثبات و امنیت در منطقه باشد. اهمیت این امر چنان است که آمریکا تمام ابزارهای خود را برای مقابله با این روند به کار گرفته است که از ابعاد حضور تروریست‌ها در این کشورها نیز تحقق این امر تشکیل می‌داد. به رغم تمام کارشکنی‌ها اراده دو کشور بر توسعه مناسبات استوار بوده و حتی یگان‌های واحدی برای مبارزه با تروریسم تشکیل دادند. اکنون این همگرایی به رویکرد توسعه اقتصادی رسیده است که بازگشایی گذرگاه مرزی نمودی از این وضعیت است. گذرگاه مرزی «بوکمال-القائم» بین عراق و سوریه امروز دوشنبه بازگشایی شد. خبرگزاری رسمی سوریه گزارش داد که پس از بازگشایی این گذرگاه، این مسیر به روی افراد و عبور و مرور خودروها باز شده است. مسئولان عراقی و سوری از مدت‌ها پیش در تدارک بازگشایی این گذرگاه بودند، که به خاطر برخی از مسائل لجستیک، بازگشایی آن به تعویق می‌افتاد.
این گذرگاه که یکی از مهمترین گذرگاه‌های مرزی بین سوریه و عراق است، چندین سال پیش در اشغال گروه‌ تروریستی داعش قرار داشت.سازمان گذرگاه‌های مرزی عراق دو روز پیش اعلام کرد که پس از فراهم شدن مقدمات لازم، دولت این کشور با بازگشایی گذرگاه مزبور موافقت کرده است. ارتش سوریه نوامبر سال ۲۰۱۷ توانسته بود شهر راهبردی بوکمال و مناطق اطراف آن را از عناصر داعش پس بگیرد.این گذرگاه در حالی امروز بازگشایی شد که آمریکا و عناصر داعش بارها تلاش کردند که دولت‌های سوریه و عراق نتوانند مجددا فعالیت این گذرگاه را از سر بگیرند. آخرین تلاش عناصر داعش که با دستور آمریکا صورت گرفت، تلاش روز گذشته داعش برای حمله به مواضع ارتش سوریه در مرز استان‌های حمص و دیرالزور بود که ارتش سوریه موفق شد این حملات را دفع کند.
عراق و سوریه سه گذرگاه مرزی دارند که مهمترین آن، گذرگاه بوکمال-القائم است. پیش از بسته شدن، از این گذرگاه، افراد و خودروها و کامیون‌های بسیاری عبور می‌کردند. این گذرگاه در سال ۲۰۱۴ با اشغال شهر القائم توسط گروه تروریستی داعش، بسته شد. ارتش سوریه و نیروهای عراقی هم اواخ سال ۲۰۱۷ موفق شدند این گذرگاه را آزاد کنند. دو اتوبوس حامل زائران عراق در آوریل گذشته از این گذرگاه وارد سوریه شدند و این، نخستین اقدام برای بازگشایی مرزهای زمینی بین عراق و سوریه بود. عناصر داعش در منطقه مرزی جنوب شرق این کشور به مواضع ارتش سوریه حمله کردند؛ اقدامی که به نظر می‌رسد هدفش همان هدف آمریکا برای عدم بازگشایی گذرگاه مرزی عراق و سوریه است. یک منبع میدانی سوری به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که عناصر داعش می‌خواستند به یکی از مراکز نظامی ارتش سوریه در اطراف شهرک «حمیمه» نفوذ کنند که نیروهای سوری مانع از انجام عملیات این عناصر شدند. لازم به ذکر است در ادامه دخالت آمریکا در امور داخلی عراق، یکی از رهبران سازمان الحشد الشعبی اعلام کرد که گزارش مفصلی از حمله به این سازمان در دست نخست وزیر عراق است، ولی سفیر آمریکا مانع از انتشار آن می‌شود. «عادل الکرعاوی» از رهبران سازمان «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی) عراق از تلاش ایالات متحده آمریکا برای منتشر نشدن تحقیقات مربوط به حمله به این سازمان خبر داد. الکرعاوی به پایگاه خبری «المعلومه» گفت که «هدف از تشکیل کمیته‌های تحقیق دولتی برای بمباران مواضع الحشد، به تأخیر انداختن این موضوع است».
در همین حال توسعه مناسبات سوریه و عراق در حالی صورت می‌گیرد که در ادامه رویکرد سیاسی در سوریه، وزیر خارجه سوریه تأکید کرد که بهتر است پیش از گفتگو درباره تدوین قانون اساسی جدید درباره قانون اساسی کنونی بحث و تبادل نظر صورت گیرد، چرا که قانون اساسی کنونی، متمایز است. «ولید المعلم» افزود: در صورتی که مذاکرات با طرف مقابل در خصوص قانون اساسی کنونی سوریه بی نتیجه باشد، مانعی برای ورود به مذاکراتی دیگر جهت گفتگو درباره یک قانون اساسی جدید بلا مانع است.

https://siasatrooz.ir/vdchzznz-23nzvd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی