سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۰
کد مطلب : 86082
تاكيد تيم كشورمان بر چارچوب مذاكرات پيرامون مسائل هسته‌اي

ادامه گفت‌وگوهاي هسته‌اي ايران و ۱+۵ در روز دوم

ادامه گفت‌وگوهاي هسته‌اي ايران و ۱+۵ در روز دوم

شهر وين در حالي اين روزها بار ديگر ميزبان تيم مذاكره كننده كشورمان و اعضاي ۱+۵ است كه عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان اعلام کرد که محدودیت‌های مربوط به غنی‌سازی و همچنین پروتکل‌الحاقی در مذاکرات وین مورد بحث قرار خواهند گرفت.
سید عباس عراقچی در پاسخ به اين سوال كه آیا احتمال دارد که در مذاکرات نهایی محدودیت‌های بیش از آنچه در توافق ژنو پذیرفتیم را پذیرا شویم؟ اظهار داشت: در توافقنامه ژنو روشن شده که غنی‌سازی با محدودیت‌های ادامه خواهد داشت.
وی در ادامه افزود: این محدودیت‌ها در این مذاکرات مورد بحث قرار خواهند گرفت و به پروتکل‌الحاقی نیز شده که آن هم مورد بررسی قرار خواهیم داد.
همچنين محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر به وین به منظور آغاز دور جدید مذاکرات با نمایندگان ۱+۵، با هانس فیشر، رئیس‌جمهور اتریش دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار رئیس‌جمهور اتریش با توجه به ملاقات مفید و سازنده خود با روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در حاشیه نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل، اظهار امیدواری کرد که با ادامه تماس‌ها و سفرهای متقابل، زمینه گسترش هر چه بیش‌تر همکاری‌ها بین دو کشور در زمینه‌های مختلف فراهم شود.
اين مذاكرات در حالي همچنان ادامه دارد كه مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به پرسش خبرنگار "المیادین" در "وین" در پایان دور نخست از مذاکرات هسته‌ای نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ گفت: در این مرحله تاکنون مذاکرات تنها جنبه دیدارهای دو جانبه داشته است.
سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید در مذاکرات جامع باید به تمام نگرانی‌ها در خصوص برنامه هسته‌ای ایران پاسخ داده شود.
وي همچنين ابراز داشت: به همه نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران باید پرداخته شود، تا اطمینان از صلح‌آمیز بودن آن حاصل شود. هدف دور اول ایجاد چارچوب برای نحوه ادامه مذاکرات توافق جامع است.
همچنين هیأت ایرانی در راستای انجام مذاکرات دوجانبه بر سر چارچوب راه‌حل جامع، با نمایندگان سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه وارد گفت‌وگو شد.
اين روزها هم مقامات امريكايي در حالي با طراحي سناريوهاي مختلف تصوير جديدتري از بي‌صداقتي و رويكرد خصمانه خود عليه ملات ايران به نمايش مي‌گذارند كه مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای اعلام کرد که آن‌چه برای آمریکا و ۱+۵ از اهمیت به‌سزایی برخوردار است، اقدامات ایرانیان در خصوص پرونده هسته‌ای است نه سخنانشان.
وندی شرمن مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای گروه ۱+۵ با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در وین گفت: ما سخنان مقامات ایرانی را زیاد مهم نمی‌دانیم، آن‌چه برای ما اکنون اهمیت دارد اعمالی است که از سوی آنها به چشم می‌خورد.
وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، به شبکه تلویزیونی "سی‌‌ان‌ان" آمریکا در خصوص مذاکرات ديروز هسته‌ای تهران با گروه ۱+۵ گفته بود: تا این لحظه ایران به تعهدات خود پایبند بوده است و متقابلاً غرب نیز با لغو بسیار محدود و هدفمند تحریم‌‌ها پایبندی خود را به تعهداتش نشان داده است.
از سوي ديگر يك مقام ارشد امريكايي كه خواست نامش فاش نشود، با «پیچیده، دشوار و طولانی» خواندن روند مذاکرات، اذعان کرده است: «احتمال دارد که به آن توافقی که می‌خواهیم، نرسیم.»
وی در ادامه با اشاره به لزوم اعتمادسازی در مذاکرات، گفت: «در این وضعیت، این کار نمی‌تواند در یک روز، یک هفته یا حتی یک ماه صورت گیرد. اما ما می‌خواهیم به نحوی سنجیده و متمرکز پیش برویم تا این کار را انجام دهیم.»
این مقام آمریکایی با بیان اینکه مذاکرات کنونی «بهترین فرصت برای حل مسالمت‌آمیز» مناقشه هسته‌ای است، گفت طرفین بعد از توافق ژنو تعهداتی را پذیرفتند و تا الان هم ایران به این تعهدات عمل کرده و هم طرف مقابل به تعهدات خود پایبند بوده است.
با این حال، وی در مورد مذاکرات جامع گفت: «همانطور که گفتم، می‌دانیم راه طولانی‌ای در پیش داریم. پیشرفت سخت خواهد بود و احتمال دارد روند پیشرفت مذاکرات از آنچه انتظار داریم، کندتر باشد. بدون شک نقاط در این مذاکرات برخی فرازها و بسیاری از فرودها را تجربه خواهیم کرد.»
بازار داغ تهديد به تحريم‌هاي ضد ايراني نيز اين روزها از سوي مقامات امريكايي همچنان گرم نگه داشته شده چنانچه اریک کانتور، رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا در موسسه نظامی ویرجینیا مدعی شد ایران کشوری است که از تنش و ناامنی در کشورهای دیگر حمایت می‌کند. وی همچنین از تلاشش برای جلب نظر دموکرات‌ها به منظور تصویب قطع‌نامه‌ای با هدف تبدیل شدن ایران به کشوری غیر‌هسته‌ای خبر داد.
از سويي ديگر رسانه‌های خارجی این بار نیز چون گذشته گمانه‌زنی یا به عبارتی فضاسازی رسانه‌ای درباره محتوای مذاکرات ایران با ۱+۵ را در دستورکار خود قرار داده‌اند و با موضوعاتی که مطرح می کنند سعی دارند فضای مذاکرات را تحت تاثیر قرار دهند.
مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ امروز در حالی ادامه دارد که پیش از شروع گفت‌وگوها، گمانه‌زنی‌های بسیاری از سوی رسانه‌های خارجی درباره محتوای این دور از گفت‌وگوها منتشر شده است. از جمله این موارد می‌توان به اخبار مربوط به درخواست احتمالی ۱+۵ از ایران برای کاهش تعداد سانتریفیوژهای خود یا تغییر کاربری راکتور اراک به راکتور تولید ایزوتوپ‌های دارویی و نیز بستن فردو اشاره کرد که تاکنون از زبان هیچ یک از مقامات غربی شنیده نشده و صرفا در رسانه‌های آنها منتشر شده است. البته نباید از نظر دور داشت که کشورهای خارجی اغلب اوقات مواضع خود را نخست از طریق رسانه‌های تاثیرگذار خود منتقل می‌کنند تا بازخوردهای انتشار چنین اخباری را مشاهده کنند.
مقامات ایرانی نیز تاکنون هر گونه توقف فعالیت سانتریفیوژها یا تعطیلی هر یک از تاسیسات هسته‌ای ایران را با قاطعیت رد کرده‌اند. از دیگر مباحثی که در آستانه برگزاری مذاکرات ایران با ۱+۵ منتشر شد احتمال مطرح شدن بحث توقف تحقیقات هسته‌ای بود که حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان پیشتر هرگونه احتمال توقف تحقیقات هسته‌ای را رد کرده است.
مطرح شدن موضوعات غیر‌هسته‌ای از جمله مباحث مربوط به برنامه نظامی و موشکی از دیگر مسائلی است که درباره آنها گمانه زنی شده.
در این رابطه نیز محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان بعد از ضیافت شام با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران گفت: برنامه هسته‌ای ایران
هیچ ربطی به موضوعات نظامی ندارد و این مباحث هیچ جایگاهی در مذاکرات کنونی ندارد.
در همين حال «ری تکیه» عضو شورای روابط خارجی آمریکا در واشنگتن پست نوشت: در یک ماراتن آشنای دیپلماسی، قدرت‌های بزرگ و ایران در وین جمع شده‌اند تا درباره توافق جامع هسته‌ای مذاکره کنند. تاکنون شعارهای زیادی درباره درک و سازش متقابل داده شده است. به همه طرف‌ها توصیه شده است که از مطرح کردن خواسته‌های حداکثری خودداری کنند و بهترین چیزی که می‌تواند حاصل شود این است که ایران فورا از مسیر سلاح هسته‌ای دور شود. اما این محاسبات به ظاهر هوشمندانه این نکته را نادیده گرفته است که در اینجا آمریکا با اتحاد جماهیر شوروی طرف نیست بلکه با یک قدرت متوسط رو در رو است که ممکن است مجبور شود امتیازات بیشتری نیز بدهد.
با گذشت بیش از یک دهه دیپلماسی با ایران، بعضی تحلیلگران مکررا به واشنگتن توصیه کرده‌اند که به دنبال مصالحه‌ای باشد که بعضی از جنبه‌های برنامه هسته‌ای ایران را تایید کند. خواسته‌های بیش از حد، اتحاد غرب، که رژیم سخت تحریم‌ها را موجب شده، را به شکست می‌کشاند. علاوه بر آن ممکن است ایران را از میز مذاکره فراری دهد و شبح جنگ دیگری در خاورمیانه را ایجاد کند.
واشنگتن پست در ادامه نوشت: توافق نهایی ممکن است ایده‌آل نباشد اما این توافق انسجام اتحاد غرب را حفظ می‌کند و بعضی محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران تحمیل می‌کند.
همزمان با آغاز دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، نشریه «فایننشال‌تایمز» در گزارشی به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشته است که دستیابی به توافق جامع در ضرب‌الاجل ۶ ماهه تعیین‌شده در برنامه اقدام مشترک، بعید به نظر می‌رسد.
فایننشال‌تایمز به نقل از منابع دیپلماتیک ارشد دو هیئت غربی که برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای به وین سفر کرده‌اند، نوشته است احتمال اینکه مذاکرات در یک بازه زمانی کوتاه به نتیجه برسد، اگر صفر نباشد، بسیار اندک است.
بر‌اساس توافقی روز سوم آذر بین ایران و گروه ۱+۵ به دست آمد، طرفین باید طی فرصتی ۶ ماهه بر سر یک راهکار جامع و بلندمدت به تفاهم برسند. در این توافقنامه، امکان یک بار تمدید دوره ۶ ماهه نیز پیش‌بینی شده است.
برخی دیپلمات‌های غربی در محافل خصوصی گفته‌اند که تمدید مذاکرات برای یک دوره ۶ ماهه دیگر، تقریبا اجتناب‌ناپذیر است.
در همين حال وزارت خارجه چین با اشاره به اینکه مذاکرات هسته‌ای ایران وارد مراحل مهم شده است تاکید کرد که کسب نتیجه مثبت از وین به پیشبرد مذاکرات کمک می‌کند.
سخنگوی وزارت خارجه چین گفت وی در یک کنفرانس خبری گفت: گفت‌وگوها درباره موضوع هسته‌ای ایران وارد مراحل حساس و مهم شده است.
«هوا چونیانگ» افزود: حصول یک نتیجه مثبت به حفظ مسیر پیشرفت گفت‌وگوها و همکاری و تضمین صلح و ثبات منطقه‌ای کمک می‌کند.
مذاكرات ميان ايران و۱+۵در حالي امروز در وين وارد دومين روزخود مي‌شود كه عده‌ای انگشت‌شمار از اعضای گروهک تروریستی منافقین نزدیک مکان مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ در ژنو تجمع کرده در حمایت از موسوی و کروبی شعار دادند.

https://siasatrooz.ir/vdcdxz0j.yt09j6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی

خبرمرند
آنهامیخواهندبااین حمایت خوداز آقای موسوی وکروبی شبهه ای ایجادکنندتا اختلاف بیاندازنداین نقشه از نقشه های گروه انحرافی است.