مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اعلام اینکه تهران رتبه نخست نوسازی بافتهای فرسوده در کشور را دارد، گفت: در سالهای اخیر ۸۰۰ هکتار از بافتهای فرسوده تهران کاسته شده است.
جعفری در نشست خبری با اشاره به اهمیت توان اقتصادی مردم در ایجاد جریان نوسازی مردمی بافتهای فرسوده اظهار کرد: بسیاری از مراجعان به دفاتر خدمات نوسازی از عملیاتی نشدن تعهدات دولت و بانکها در زمینه وامهای نوسازی گلایهمندند. وی با بیان اینکه قرار بود از ابتدای امسال ۱۱۰ هزار امتیاز مسکن مهر به بافتهای فرسوده اختصاص یابد، گفت: سوال این است که چه میزان از این رقم محقق شده است.
وی ادامه داد: به دلیل افزایش هزینههای تمام شده مسکن در سال جاری در کند بودن مسیر تحقق تسهیلات بانکی ناشی از بروکراسی اداری، شیب نوسازی مردمی در سال جاری کاهش یافت. البته مجموعا ۳۳ هزار واحد مسکونی در سال جاری در بافتهای فرسوده ساخته شده است.
وی یادآور شد: از سوی دیگر تسهیلات ارزان قیمت مسکن باید با بهره ۹ درصد به مردم واگذار میشد و اگر چه در سالهای اول این وام با رقم ۱۴ میلیون و بهره ۱۲ درصد پرداخت شد، اما در سال جاری اگر چه رقم وام به ۲۰ میلیون تومان افزایش یافت، اما در عین حال میزان بهره آن به حدود ۲۷ درصد رسید. تنها تفاوت این وام با تسهیلات ۱۲ درصدی در این بود که نیازی به سپردهگذاری نداشت.
تغییر رویکرد دفاتر خدمات الکترونیکی
وی به شرح عملکرد سالهای گذشته هم پرداخت و گفت: در سال ۸۸ که با نگاه ویژه شورای شهر و شهرداری تهران، عوارض نوسازی بافتهای فرسوده حذف شد، ۱۱۰۰۰ واحد مسکونی با تخریب ۳۱۶۶ هزار پلاک و صدور ۲۱۰۵ پروانه ساخته شد.
جعفری افزود: در سال ۸۹ ، ۶۳۳۲ پلاک تخریب شد و با صدور حدود ۴۸۰۰ پروانه در محدود بافتهای فرسوده، عملا ۲۴۰۰۰ واحد مسکونی ساخته شد.
به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در سال ۹۰ هم رشد نوسازی بافتهای فرسوده به دلیل گسترش تجمیع پلاکها افزایش یافت به طوری که با تخریب ۹۶۶۴ پلاک و صدور ۸۶۶۰ پروانه، ۴۵ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی ساخته شد.
وی خاطرنشان کرد: با این وجود به دلیل مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت مصالح در سال ۹۱ بازار مسکن دچار مشکل شد و این موضوع موجب کاهش میزان نوسازی بافتهای فرسوده نسبت به سال گذشته شد به طوری که در سال جاری ۷۸۰۰ پلاک تخریب و ۵۹۷۰ پروانه صادر شد که ماحصل آن، ساخت حدود ۳۳۰۰۰ واحد مسکونی بود.
وی با بیان اینکه در سال جاری شهرداری مداخله مستقیمی در ساخت بافتهای فرسوده نداشته است، گفت: با تغییر رویکرد دفاتر خدمات الکترونیکی و حمایت بودجههای شهرداری به سمت تامین زیرساختهای محرک توسعه در بافتهای فرسوده، به صورت غیر مستقیم به امر نوسازی کمک شد.
جعفری با بیان اینکه برابر قانون ۲۵ درصد از تسهیلات ارزان قیمت مسکن باید به بافتهای فرسوده سراسر کشور اختصاص یابد ، گفت: در سال جاری این برنامه عملا محقق نشد.
بدهي ۲۲۷ میلیارد توماني دولت به شهرداري
وی در ادامه به تشریح رویکردهای آتی سازمان نوسازی شهر تهران پرداخت و گفت: سیاست سازمان در سال ۹۲ این است که به سمت استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی و سرمایههای خورد اقتصادی برویم.
وی در خصوص سیما و منظره شهری توضیح داد، نقشههایی برای نما و همینطور پلان داخلی ساختمان توسط سازمان نوسازی طراحی شده که به صورت رایگان و اختیاری در اختیار کسانی قرار میگیرد که نوسازی بافتهای فرسوده را به صورت شخصیسازی دنبال میکنند.
جعفری با بیان اینکه طبق قانون دولت موظف است هزینههای شهرداری تهران در بافتهای فرسوده را در بودجه پیشبینی و پرداخت کند، اظهار کرد: بر این اساس دولت از سال ۸۸ تاکنون ۲۲۷ میلیارد تومان بابت بخشودگی عوارض ساختمانی نوسازی بافتهای فرسوده به شهرداری تهران بدهکار است.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه میزان بافتهای فرسوده در شهر تهران ۳۲۶۸ هکتار است، افزود: با اجرای طرح تدقیق بافتهای فرسوده این میزان به ۴۴۰۰ هکتار افزایش یافته که اخیرا هم به تصویب اولیه کمیسیون عمران شورای شهر تهران رسید و باید برای تصویب نهایی به شورای عالی شهرسازی و معماری برود.
به گفته جعفری در سالهای اخیر با اجرای طرحهای نوسازی و همینطور عبور پروژههای عمرانی نظیر امام علی (ع) و یادگار امام از بافتهای فرسوده، بالغ بر ۸۰۰ هکتار از میزان این بافتها کاسته شده است البته از آنجا که در بافت فرسوده مساحت پهنه اهمیت دارد، تا زمانی که کل یک پهنه نوسازی نشود نمیتوان از میزان کل بافتهای فرسوده رقم ۸۰۰ هکتار را کسر کرد.
تعيين کمیتهای برای تعیین تکلیف املاک بي هويت
وی درباره تعیین تکلیف مالکیت املاک بعضا مخروبهای که در بافتهای فرسوده وجود دارد و مالک آن مشخص نیست توضیح داد: چهار ماه قبل تفاهمی با قوه قضائیه، سازمان ثبت اسناد و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران انجام شد که طی آن مقرر شد کمیتهای برای تعیین تکلیف این املاک تشکیل شود.
وی افزود: با پشتیبانی سازمان نوسازی این کمیته تشکیل شده و به زودی درباره این املاک تعیین تکلیف خواهد شد به طوری که اگر ملکی فاقد مالک مشخص باشد میتوان از آن برای تامین سرانههای خدماتی در بافتهای فرسوده استفاده کرد.
وی با بیان اینکه بازار مسکن در سال ۹۲ قابل تامل است، گفت: سازمان نوسازی در قالب سازمانی توسعهگر باید شان سیاستگذاری را در سال آینده حفظ کند که در این مسیر از ابزارهای اقتصادی جدیدی استفاده خواهد کرد.
به گفته وی تجربه جذب اوراق مشارکت برای نوسازی بافتهای فرسوده مناسب نبود چرا که اوراق مشارکت پول گرانی برای این امر بود.
جعفری ادامه داد: اگر بخش خصوصی به ساخت و ساز ورود کند هزینه نوسازی بافتهای فرسوده کاهش خواهد یافت. بنابراین مدل نوسازی که در سال آینده دنبال میشود، فرایند پولی ویژه با رویکرد قرض الحسنه و با اجرا توسط بخش خصوصی خواهد بود.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران که مسئولیت سازمان نظام مهندسی استان تهران را هم بر عهده دارد اعلام کرد: از ۱ / ۱ / ۹۲ ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی عملیاتی خواهد شد و مقررات ملکی ساختمان و کیفیت ساخت و ساز با اجرای این قانون دچار تحول میشود به نحوی که نظارت در ساخت و سازها دقیقتر خواهد شد.
موانع نوسازي بافت فرسوده تهران
علیرضا جعفری همچنين با اشاره به اقدامات انجام شده درخصوص شفافیت فعالیت های این سازمان گفت: در این مدت تلاش شد همه اقدامات انجام شده در موضوعات مالی ، شناسایی منابع ، تدوین سندهای راهبردی و توسعه شهری ، پروژه های اوراق مشارکت و همچنین موضوعات فنی و عمرانی ساماندهی، سازماندهی و شفاف سازی شود.
مدير عامل سازمان نوسازي با اشاره به راه اندازی ۶۳ دفتر خدمات نوسازی به عنوان یکی از اقدامات بزرگ سازمان نوسازی در سال۹۱ ، خاطر نشان کرد: امیدوارم شکل گیری دانشگاه علمی - کاربردی شهرسازی، نوسازی و بهسازی نیز بتواند پشتوانه ای برای توسعه شبکه کارشناسی دفاتر خدمات نوسازی باشد.
وی همچنین پیشرفت سازمان نوسازی شهر تهران در حوزه IT محوری، طراحی نرم افزارهای مختلف و استفاده از سامانه های متفاوت IT نیز از دیگر نقاط قوت سازمان در سال جاری دانست.
مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران تصریح کرد: رسیدگی به مشکلات خانواده های جانبازان و شهیدان دفاع مقدس که ساکن بافت های فرسوده هستند نیز اتفاق تازه ای بود که با استقرار اداره کل امور ایثارگران و جانبازان در این سال در سازمان نوسازی شکل گرفت.
به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، افزایش قیمت مصالح و هزینه های ساخت و ساز، رکود بازار مسکن و محقق نشدن وعده های دولت در خصوص پرداخت وام های کم بهره جهت نوسازی از موانع جدی نوسازی بافت های فرسوده در سال جاری بوده است.
جعفری خاطر نشان کرد: با وجود همه محدودیت هایی که در سال جاری برای تأمین سرمایه جهت نوسازی وجود داشت؛ شهرداری تهران موفق شد با نگاهی غیر انتفاعی و تأکید بر ضرورت افزایش خدمات در بافت های فرسوده و همچنین با ارائه تسهیلات تشویقی که در طرح تفصیلی جهت نوسازی در نظر گرفته شده است، بربیشتر این موانع غلبه کند.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که روح حاکم بر طرح تفصیلی حرکت به سمت شهرسازی استاندارد است، سیاست های طرح تفصیلی در بحث نوسازی بافت های فرسوده را بسیار کارآمد دانست.