از روزي كه رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش از بومی شدن تبلت و ورود آن به مدارس کشور خبر داد تا كنون كه گفته ميشود بيشتر مدارس به لپتاپ مجهز شدهاند نميدانيم خوشحال باشيم يا ناراحت، نميدانيم از اين خوشحال باشيم كه تمام مشكلات مدارس مناطق محروم حل شده و تنها ورود تبلت و لپتاپ به اين مدارس باقي مانده بايد شاكر وزارت آموزش و پرورش باشيم يا اينكه ناراحت باشيم از كساني كه هنوز با عمق فاجعهاي كه در مدارس مناطق محروم ميگذرد آشنايي ندارند و تحليلشان از نبود امكانات به جاي فكر به معلم و كلاس درس و تجهيزات مورد نيازش به سمت نداشتن لپ تاپ ميرود!!
تلاش برای تجهیز تمام مدارس عشایری به لپتاپ در سال تحصیلی جدید
اما در اين زمينه علی نقی یزدان پناه در پاسخ به این پرسش که دانشآموزان مناطق عشایری از کمبود تجهیزات و امکانات لازم در مدارس، تحصیل در مدارس نامناسب و کمبود عدالت آموزشی رنج میبرند برای رفع این مشکلات چه اقداماتی را انجام دادهاید، اظهار داشت: طی دو سال گذشته در زمینه نیروی انسانی، فضا و تجهیزات مدارس عشایری شاهد تغییرات اساسی بودیم. در سال تحصیلی ۹۲-۹۳ پنج هزار و ۷۰۰ مدرسه عشایری داشتیم که در سال ۹۳-۹۴ این تعداد به ۵هزار و ۸۷۳ مدرسه رسید یعنی ۱۵۸ هزار مدرسه اضافه شد این در حالی بود که نیروی انسانی جدید به آموزش و پرورش اضافه نشده بود. در حقیقت خط قرمز ما این است که هیچ دانشآموز عشایری از تحصیل بازنماند.
وي ادامه داد: در سال تحصیلی ۹۳-۹۴ تحول اساسی را در بحث تجهیز مدارس عشایری به لپتاپ شاهد بودیم به گونهای که حدود یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان یکجا برای تجهیز مدارس عشایری کوچ رو به لپ تاپ به استانها پرداخت شد. وی افزود:تاکید داشتیم که تمام کلاسهای پایه ششم در مدارس عشایری به دلیل داشتن درس کار و فناوری به لپتاپ مجهز شوند و برای سال تحصیلی ۹۴-۹۵ تلاش میکنیم تا تمام مدارس عشایری را به لپتاپ مجهز کنیم.
معلمان عشایری به لپتاپ و تبلتهای آموزشی مجهز شدند
مدیرکل دفتر امور مناطق کمتر توسعه یافته و عشایری وزارت آموزش و پرورش نيز چندي پيش گفته كه در ۲ سال اخیر ۲۵۰ معلم عشایری به لپتاپ و تبلتهای آموزشی مجهز شدهاند.
عبدالرسول شکیبافر، با اشاره به موضوع هوشمندسازی مدارس و تخصیص اعتبارات به این بخش، اظهار داشت: در مناطق و مدارس عشایری با توجه به شرایطی که دارند نمیتوانیم هوشمندسازی را مانند مدارس شهری دنبال کنیم؛ اما چون تقریباً ۷ هزار کلاسهای درس چند پایه داریم، برای اینکه عدالت آموزشی را در مناطق محروم توسعه دهیم، چارهای نداریم که معلمان را در بحث فناوریهای روز تجهیز کنیم.
شکیبافر افزود: سال گذشته معلمان عشایری را به تجهیزات هوشمند مجهز کردیم و تقریباً در ۲ سال اخیر ۲۵۰ معلم عشایری را به لپتاپ و تبلتهای آموزشی مجهز کردیم.
جعفري: نميدانم منظورشان از اين كار چيست
يكي از نمايندگان كميسيون آموزش در مجلس شوراي اسلامي به سياست روز گفت: حتما جدول نيازمندي مادلو كه ۵ دسته نيازها نوشته شده نوشته اند و لپتاپ را جزو نيازهاي اولويتدار مدارس عشاير دانستهاند. جعفري با اشاره به اين نكته كه نميخواهد بدون شنيدن انگيزه طراحان سخني بر زبان براند، گفت: در تماسي كه با آموزش و پرورش خواهم داشت موضوع را پيگيري ميكنم اما اين كار بيشتر شبيه لطيفه ميماند. اما در نهايت پيشنهاد ميدهم نيازهاي اساسي را مورد توجه قرار دهند. البته باز هم ميگويم بايد ديد چه منظوري داشتهاند كه بعد از صحبت در اين زمينه توضيحات لازم را ارايه ميدهم.
اينكه از فناوريهاي نوين در مدارس خصوصا در نقاط محروم استفاده شود اصلا نكته بدي نيست اما با توجه به اينكه نيازهاي مناطق محروم به امكانات اوليه هنوز برطرف نشده است و هنوز بخشي از مدارس مناطق محروم امكاناتي نظير كلاس استاندارد و سيستم سرمايشي و گرمايشي ندارند عجيب است كه بخواهيم به جاي برطرف كردن اين نيازها به اولويتهاي ديگر كه در رتبه پاييني قرار دارند اهميت دهيم.