میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۳۵
 
 
خداحافظ مجلس نهم، سلام مجلس دهم
دوره چهارساله نهمين مجلس شوراي اسلامي روزسه شنبه ۴ خرداد ماه ۱۳۹۵به كارخود خاتمه داد و...

دوره چهارساله نهمين مجلس شوراي اسلامي روزسه شنبه ۴ خرداد ماه ۱۳۹۵به كارخود خاتمه داد و دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي ۸ خرداد ماه ۱۳۹۵ با حضور منتخبان ملت در بهارستان آغاز به کار خواهد نمود.
مجلسي که در شرايط سياسي و اجتماعي خاص داخلي و منطقه‌اي شکل گرفته و بي‌شک مسئوليت و ماموريت خطيري در قبال ملت و نظام اسلامي دارد. مجلس شوراى اسلامى مردمى‌ترین نهاد در نظام است. چرا که تنها نهادى است که مستقیما به مردم پاسخگو است. یعنى اگر وزراى قوه مجریه باید از مجلس راى اعتماد بگيرند، نمایندگان مجلس اما باید از مردم رأى اعتماد دريافت نمايند. هیأت دولت اگر به مجلس پاسخگو است، نمایندگان مجلس باید به مردم باید پاسخگوباشند. ازاین رو می‌توان مجلس شوراى اسلامى را دموکرات ترین نهاد نظام نامید. ومردم منتظرند ببینند ازوراى این حضورخاص، چه رهاورد خاصی به دست خواهند آورد.
بنابرگفته لاريجاني درنطق آخرين ايشان درسمت رياست مجلس شوراي اسلامي؛ در مجلس نهم مجموعاً ۶۹۷ طرح و لایحه مطرح شده که ۶۹ درصد آن طرح و ۳۱ درصد لایحه بوده است؛ ۲۰ درصد از کل طرح‌ها و لوایح به صورت فوریتی ارائه شده که قدری از نظراتقان در قانونگذاری تعداد آن زیاد است. از طرح‌های ارائه شده حدود ۱۸ درصد و از لوایح ارائه شده حدود ۴۷ درصد به قانون تبدیل شده که این امر نشان می‌دهد مجلس در مصوبات خود بیشتر روی لوایح ارسالی دولت تأکید داشته است. در هرحال كارمجلس نهم با كاستي‌ها و نقدهاي مثبت ومنفي‌، افراط و تفريط‌ها به عملكرد آن خاتمه يافت؛ و صد البته برای بررسی عملکرد مجلس نهم مجالی بیشتر نیاز است كه بررسي كارشناسانه آن دراين مقاله نمي‌گنجد و بايد در وقت ديگر و در فرصت آتي به آن پرداخته شود. اكنون با توجه به طلوع فعاليت دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي نكاتي را با منتخبين ملت درميان مي‌گذارم:
۱- مجلس دهم، بايد با رويکردي جامع‌نگر و پرهيز از منازعات و قطب‌بندي‌هاي سياسي، سرنوشت عملي جامعه و نظام را مد نظر قرار دهد.
۲- مجلس بايد در نظام جمهوري اسلامي ايران براي حركت درمسير توسعه، خلاصي از چالش‌ها و رفع خلأ‌هاي موجود باشد، چرا كه مجلسي بدون اين نگاه نمي‌تواند ثمره و دستاوردي با خود به ارمغان بياورد.
۳- مجلس دهم باید از حاشيه دور بماند و با نگاه اخلاق مدارانه، دغدغه‌مندانه، دلسوزانه و تخصصي به وظايفش عمل كند.
۴- مجلس دهم بايد با ديدن واقعيت‌هايي مانند ايجاد اشتغال، عبور از ركود و بيكاري، با اهتمام ازسوي دولت روحاني با رفع بيكاري رونق اقتصادي را درسال جاري رقم زند.
۵- مجلس دهم بايد اصل را برحراست از امنیت ملی و دفاع از منافع مردم بگذارد، هر نماينده‌اي که قلم و بیان و سکوی سخنرانی را در اختیار دارد اگر در این مسیر حرکت و اقدام کند، انتخاب راه و هدف مطلوب برای آینده را هموار می‌سازد. این مسیر، جاده تفاهم است و نه جبهه‌سازی تقابل.
۶- قطعا دولت مجلسی می‌خواهد که صاحب نقد سازنده و تعامل فعال با دولت باشد. در شرایطی هستیم که مشکلات اقتصادی درصدر نقدها قراردارد و همزمان و همراه آن سیاست خارجی و سامان‌بخشیدن فرهنگی و اجتماعی موضوع روز است. نیاز چندانی نیست تا فاصله میان نقد تخریبی و نقد سازنده شرح و تفسیر گردد.
هیچ دلسوز سیاسی نیست که نداند دو مسیر انتخابی برای دو نهاد اصلی و عمده حاکمیت، مجلس و دولت، وجود دارد: مسیر تقابل یا تعامل. اگر مجلس آینده «تقابل» را برگزیند، به انباشت مشکلات تا حد بحران بزرگ در کشور كمك كرده است و اگر تعامل و قانونمداري الگوی مجلس آینده شود، لاجرم نقد سازنده موتور حرکت مجلس آینده خواهد شد. بارها رهبرمعظم انقلاب قضاوت نقد تخریبی و نقد سازنده را شرح و تفسیر کرده‌اند. نقد تخریبی برآمده از ادبیات واگرایی و نفرت است در حالی که نقد سازنده چنان مشکلات را در سپهر واقعیت‌ها ارزیابی می‌کند که ادبیات آن به رشد قدرت ملی و تعامل سازنده می‌انجامد.
۷- به نظر مي‌رسد تشكيل مجلسي قوي و كارآمد هدف اصلي تمام منتخبان مجلس دهم باشد. بنابراين هيچ مساله‌اي از جمله انتخاب رييس مجلس نبايد به اهداف آن لطمه وارد كند. در اين راستا، براي تشكيل مجلس كارآمد، نخستين و مهم‌ترين نكته، فراهم كردن زمينه لازم براي فعاليت قانونمند و كارآمد منتخبان ملت است. موضوعات حاشيه‌اي عمدتا موضوعات اصلي را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهند. موضوعاتي كه قبل از تشكيل مجلس جديد بتواند نمايندگان را از اهداف اصلي باز دارد، هرگز مورد اتفاق نظر هيچ يك از نمايندگان نبوده و نيست. بايد از همه سلايق و گروه‌ها با تمام رويكردها بخواهيم كه كدورت‌ها و اختلاف‌هاي بي‌حاصل و بي‌ريشه را كنار گذاشته تا بتوانيم در يك فضاي دوستانه و برادرانه با يكديگر كارهاي بزرگ براي كشور و مردم انجام دهيم و براي رفع مشكلات مردم گام ‌برداريم.
۸- بايد دانست كه عمده‌ترين مساله براي مردم حل مشكلات و معضلات كشوراست. مردم ايران خيلي علاقه‌مند نيستند كه در درگيري‌ها ، بحث‌ها و جدل‌هاي قواي مقننه و مجريه مسائل كشور به فراموشي سپرده شود. آنها اميدوار هستند كه در يك هماهنگي بين مجلس و دولت و همين‌طور ساير نهادها و ارگان‌ها بتوان مسائل كشور را حل كرد، بتوان مسائل سياست داخلي را كه مهم‌ترين آن در حوزه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي است حل كرد. پس كساني كه رأي لازم را از سوي مردم كسب كرده و به مجلس آمدهاند بدون اينكه بخواهند خود را اسير بحث‌هاي سياسي كرده و آراي به دست آمده را محصول مسائل جناحي و سياسي بدانند، بايد آن را حاصل اعتماد مردم به وعده حل مسائل، همكاري با دولت و در نظر گرفتن منافع  ملي درنظر بگيرند.
جان كلام:
صاحب اين قلم ضمن تبريك خوش آمدگويي و آرزوي توفيق براي نمايندگان دوره دهم مجلس شوراي اسلامي وخداقوتي وخسته نباشيد به نمايندگان دوره نهم مجلس؛ اعتقاد راسخ دارد نظارت مجلس بردولت درمجلس آينده فراجناحي بوده و به شكل جدي ازطرف نمايندگان پيگيري و درجهت عملي شدن وعده‌هاي دولت صورت خواهد پذيرفت.

کد مطلب: 95890
, مولف : اسد الله افشار
 
Share/Save/Bookmark