يکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
کد مطلب : 113595
«چالش قانون» پژوهشها و مطالعات انجام شده پیرامون فساد اداری و اقتصادیرا معرفی (۲۵) میکند

ریشه فساد اداری و اقتصادی در رانت و انحصار!؟

اشاره: اقتصاد هر جامعه، محل ظهور و بروز همه متغیرهای فعال و متاثر از جهان بینی، آرمان ها، ارزش ها، فرهنگ، سیاست و قوانین اداره شوون مختلف آن است. امور اقتصادی در واقع خروجی و دستاورد پنهان و آشکار اسناد فرادست و ایده آل های هر ملت است که از طریق سلسله مراتب اختیارات و قوانین به بدنه و کف جامعه و زندگی مردم می رسد. فساد اداری و اقتصادی بیش از آنکه معلول فرآیندهای معیوب اقتصادی باشد تحت تاثیر شرایط سیاسی و فرهنگی جامعه است. مهم ترین علت فساد اداری و اقتصادی، تسلط اندیشه و عمل ناکارآمد از طریق قانونگذاری سنتی و ناکارآمد بر اداره امور گوناگون جامعه است که زمینه سوء استفاده زیاده خواهان را فراهم می کند. در شناسنامه تحقیق موضوعاتی چون عنوان، نگارنده، سال انتشار، شاخه علمی، روش مطالعه و محل چاپ تحقیق قید شده است و سپس علل و عوامل، پیامدها، راهکارها و نتیجه گیری هرتحقیق بصورت خلاصه آمده است. «چالش قانون» پیشاپیش از ارائه نظرات سازنده عموم اندیشمندان و نخبگان سپاسگزار است. این نوشتار به معرفی پژوهش های انجام شده در حوزه فساد اداری و اقتصادی می پردازد که هم اکنون از نظر خوانندگان گرامی می گذرد:
ریشه فساد اداری و اقتصادی در رانت و انحصار!؟

شناسنامه تحقیق
ردیف: ۲۸
عنوان: ريشه هاي فساد اداري و شيوه هاي مبارزه با آن
نگارنده: حسين جدي
سال انتشار: ۱۳۸۹
شاخه: علوم سياسي
روش: توصيفي
محل چاپ: اطلاعات سياسي- اقتصادي
علل و عوامل
عوامل اجتماعي- فرهنگي: ضعف باورهای اخلاقي و ارزش های انساني (كنترل دروني)/ كاهش سطح وجدان كاری و انضباط اجتماعي در جامعه/ بالا گرفتن فردگرايي/ ناهماهنگي میان ارزش ها و راه های دست یابي به آنها/ چیرگي روابط بر ضوابط/ ضعف فرهنگ سازماني در میان مديران و كارمندان/ وجود فرهنگ وفاداری درون سازماني/ گسترش و استمرار فساد/ ضعف كنترل اجتماعي (حساسیت همگاني به فساد و كجروی در دستگاه های اداری)،
عوامل اقتصادی: پايین بودن دستمزد در برابر تورم و گراني و بي ثباتي اوضاع اقتصادی/ تنگدستي و شکاف طبقاتي/ اندازه آزادی كارمندان برای پرداختن به كارهای تولیدی و بازرگاني در بخش خصوصي/ اقتصاد رانتیر/ خصوصي سازی،
عوامل سیاسي: جابجا شدن دولت ها و دگرگوني های گسترده در سطح مديران و كارمندان/ جناح بندی های سیاسي در نظام اداری/ وجود برخي محدوديت ها و نبود آزادی های سیاسي/ مصلحت انديشي ها/ فساد يقه سفیدها/ نبود اراده سیاسي برای مبارزه با فساد اداری/ فساد مديران بلند پايه،
عوامل اداری، ساختاری، مديريتي: وجود نظام بوروكراتیك عريض و طويل و در نتیجه طولاني و پیچیده شدن روند كارها/ بي ثباتي و نبود امنیت شغلي/ نبود سیستم تشويق و تنبیه/ استخدام نیروها/ ناهمخواني سازمان ها و دستگاه های اداری با واقعیت ها و نیازهای جامعه امروزی/ بیکاری پنهان يا وجود ساعت های كار خالي/ نظارت،
عوامل حقوقي: تبعیض در اجرای قوانین و كیفرها/ نبود تعريف های روشن و مشخص برای جرائم مالي- اداری و دسته بندی نشدن آنها/ وجود قوانین متعارض و نفي كننده يکديگر و روشن نبودن ناسخ و منسوخ در آنها/ خلأ و ابهام در قوانین.

شناسنامه تحقیق
ردیف: ۲۹
عنوان: فساد، تقلب، پولشويي و وظيفه حسابرسان
نگارنده: علي اماني و غلامحسين دواني
سال انتشار: ۱۳۸۹
شاخه: حسابداري
روش: توصيفي
محل چاپ: حسابداران رسمي
پيامدها
آثار فساد از ديدگاه حسابرسان: هرگونه فساد مالي به نوعي صورت های مالي را تحت الشعاع قرار خواهد داد/ فساد مالي بر خلاف پولشويي كه ممکن است در صورت های مالي مؤثر نباشد، يکي از اقلام ترازنامه يا سود و زيان را تحت تأثیر قرار خواهد داد (حسابرسي مالي )/ فساد مالي باعث خواهد شد كه عملکرد مديران و شركت ها به درستي ارزيابي نشوند (حسابرسي عملکرد)/ فساد مالي باعث خواهد شد كه حقوق برخي سهامداران به نفع برخي سهامداران ديگر ضايع شود (وظايف بازرس قانوني)/ فساد مالي برخي حقوق اجتماعي شهروندان را مورد تعرض قرار مي دهد (مسئولیت اجتماعي حسابرسان) فساد مالي مي تواند استقلال حسابرسان را نیز مورد تعرض قرار دهد و يا درصدد خريد اظهارنظر حسابرسان برآيند.

شناسنامه تحقیق
ردیف: ۳۰
عنوان: فساد اژدهايي كه همچنان مي غرد
نگارنده: لارنس كاكرافت
مترجم: ف. م هاشمي
سال انتشار: ۱۳۸۹
شاخه: ادبيات و زبانها
روش: توصيفي
محل چاپ: چيستا
راهکارها
مهم ترين ضعف برنامه های اصلاحي كنوني، جزئي نگری آنهاست. در اين برنامه ها ارتباط میان شکل های مختلف فساد و رابطه تنگاتنگ و ماهوی فساد نهادينه شده، ناديده گرفته مي شود. يك برنامه مؤثر مبارزه با فساد، برنامه ای جامع نگر است كه فساد سازمان يافته و كلان را به طور توأمان هدف قرار مي دهد. در اين برنامه بايد بر شفافیت تأكید شود و نقش نهادهای مدني برجسته شود. انجام اصلاحات ارضي، ايجاد يك قوه قضائیه سالم و بيطرف، انتشار ارزش واقعي منابع طبیعي و شرايط مندرج در قراردادها برای بهره برداری از اين منابع، حسابرسي دقیق از عملکرد بنگاه های خصوصي، نظارت مؤثر و دقیق بر بانك ها و بنگاه های مالي و تلاش خستگي ناپذير برای بازگرداندن سرمايه های به غارت رفته كشورها از آن سوی درياها، از ديگر اجزای يك برنامه اصلاحي موفق مي باشد.
نتيجه گيري
فساد در مالیه سیاسي، تنها يك هدف را دنبال مي كند: حفظ قدرت. احیای سیستم چندحزبي در دوران پس از جنگ، مشکلات حادی را در زمینه تأمین مالي فعالیت های سیاسي به وجود آورد. هزينه انتخاب شدن در يك سیستم چندحزبي بسیار بالاست. تأمین اين ارقام تنها با محاسبات مالي خارج از حزب میسر است. اين حمايت نیز با اين هدف صورت مي گیرد كه پس از انتخابات برای سرمايه گذاری سودآور باشد. دمکراسي های غربي در سالیان اخیر معضل تأمین مالي احزاب سیاسي را جدی گرفته و قوانین سخت گیرانه ای را در اين زمینه به تصويب رسانده اند كه تا حدودی موفقیت آمیز بوده است. هم در رژيم های فاسد و هم در دمکراسي های غربي جهان، فقرا مجبورند برای دسترسي به خدماتي كه دولت ها بايد طبق قانون به طور مجاني عرضه كنند، وجوهي را پرداخت كنند. در بیشتر كشورهای در حال توسعه جهان، تبعیض در دسترسي به منابع موجب شیوع فساد در مقیاس خرد شده است، از آنجايي كه بقای بخشي از مردم اين جوامع به تداوم دريافت رشوه بستگي دارد، ريشه كني اين مشکل بسیار دشوار به نظر مي رسد. اما رشوه خرد با رشوه سازمان نیافته كلان تفاوت ماهوی دارد. دريافت كمیسیون به وسیله كاركنان ماهر و نیمه ماهری كه از حقوق اندک برخوردارند، شايد در نظر نخست به عنوان وسیله بقای آنها توجیه پذير باشد، اما مسئله اينجاست كه اگر اين الگو در جامعه ای جا بیفتد، در آن صورت رشوه به منبع لايزال درآمد اضافي در آن جامعه تبديل خواهد شد. پس در بسیاری از موارد اين شکل از فساد، نهادينه مي شود. جامعه مدني كه در شناخت و طرح مشکل فساد پیشگام بود، در دهه گذشته بر تلاشهای خود افزود و ابتکارات مهمي را در اين رابطه مطرح كرد كه برگزاری كنوانسیون سازمان های همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) در مورد پرداخت های غیرقانوني در سال ۱۹۹۷ و كنوانسیون ضدفساد ملل متحد در سال ۲۰۰۵ از آن جمله مي باشد. در حالي كه رهبران غرب بر ضرورت تسطیح زمین بازی، شفاف تر كردن جهان، حذف موانع از سر راه توسعه و كاهش فقر در جهان تأكید مي كنند، انديشمندان و متفکران دنیا برآنند كه شیوع فساد مانع تحقق اهداف فوق شده و حل و فصل مشکلات بزرگ دنیای امروز را دشوار مي كند. ضامن موفقیت برنامه مبارزه با فساد، مشاركت صادقانه كشورهای پیشرفته و ثروتمند دنیا در آن است.

شناسنامه تحقیق
ردیف: ۳۱
عنوان: بررسي عوامل مديريتي و سازماني مؤثر بر فساد اداري مالي در سازمان هاي دولتي مراكز استان هاي اصفهان و زنجان
نگارنده: حسين عظيمي و علي عطافر و علي شائمي برزكي
سال انتشار: ۱۳۸۹
شاخه: مديريت
روش: توصيفي
محل چاپ: انديشه مديريت راهبردي
علل و عوامل
عوامل سازماني تعیینكننده مؤثر بر فساد اداری مالي: نظام پرداخت/ بستر كنترل و نظارت/ ارتباطات/ جرائم و قوانین فساد/ گروه های غیررسمي/ شفافیت/ اطلاع رساني و پاسخگويي/ قوانین و مقررات اداری و عوامل رواني. عوامل مديريتي تعیینكننده مؤثر بر فساد اداری مالي: ضعف مديران در رهبری و هدايت/ ضعف مديران در نظارت و كنترل/ ضعف مديران در بسیج منابع و امکانات.
نتيجه گيري
آنچه در اين پژوهش بیشتر به آن توجه شده است، شناسايي عوامل مديريتي و سازماني مؤثر بر فساد اداری مالي و تعیین الگوی اثرگذاری اين عوامل در سازمان های دولتي شهرهای اصفهان و زنجان است. نمونه آماری اين تحقیق ۹۳۴ نفر مشتمل بر مديران و كارشناسان ذیربط فساد اداری مالي در سازمان های دولتي مراكز استانهای اصفهان و زنجان بوده و جمع آوری اطلاعات از طريق پرسشنامه انجام گرفته است. در اين راستا نتايج حاصل از نرم افزار و مدل معادلات ساختاری بر مبنای تحلیل مسیر، نشان داد كه در سازمان های دولتي از بین ۱۴ عامل سازماني مؤثر بر فساد اداری مالي، اين ۹ عامل تعیین كننده اند: نظام پرداخت، بستر كنترل و نظارت، ارتباطات، جرائم و قوانین فساد، گروه های غیررسمي، شفافیت، اطلاع رساني و پاسخگويي، قوانین و مقررات اداری و عوامل رواني و سه عامل تعیین كننده از بین پنج عامل مديريتي مؤثر بر فساد اداری مالي، شامل ضعف مديران در رهبری و هدايت، ضعف مديران در نظارت و كنترل و ضعف مديران در بسیج منابع و امکانات است. اين نتايج نشان مي دهد كه در وهله اول، بايد موضوع نظام پرداخت در سازمان ها از اهمیت بسزايي برخوردار باشد و تبعیض در پرداخت حقوق، توزيع فرصت های شغلي و ارتقای بین كاركنان، تشويق و تنبیه به كمترين میزان برسد. همچنین، نحوه نظارت در سازمان های دولتي، از نظر فراهم كردن بستر كنترل و نظارت دقیق، مستمر و بهنگام، بايد بازبیني شود، زيرا ضعف در اين زمینه ها، با توجه به فعال نبودن سیستم نظارت عمومي (مردم، نهادهای مدني و رسانه) و متناسب نبودن شدت مجازات متخلفان با جرائم انجام شده و به موقع نبودن مجازات و قاطع نبودن در اجرای آن، زمینه عقلايي را برای ارتکاب فساد اداری مالي فراهم مي كند. موضوع مهم ديگر در باره نتايج اين پژوهش، تأثیر قوانین و مقررات اداری در بروز فساد اداری مالي است. تعدد قوانین، پیچیدگي و ابهام های موجود در قوانین، وجود قوانین بد و نامناسب، سکوت يا ابهام قانون در تشخیص و اثبات برخي از مصاديق فساد، طولاني بودن فرآيندها و روش های اجرای كار و آگاه نبودن ارباب رجوع از آن فرآيندها، زمینه لازم برای بروز فساد اداری مالي را فراهم كرده است. اين موضوع، به دلیل بهره مند نبودن نظام اداری از فناوری اطلاعات و اتوماسیون پیشرفته اداری و نامناسب بودن پايگاه های اطلاع رساني (از نظر شفافیت، كامل بودن، سرعت و صحت) تشديد مي شود و كاركنان را به سمت ارتکاب فساد سوق مي دهد.

شناسنامه تحقیق
ردیف: ۳۲
عنوان: جرائم سازمان يافته و تجارت مواد مخدر
نگارنده: غلامحسين بياباني و ابوالفضل روغني گلپايگاني
سال انتشار: ۱۳۸۹
شاخه: علوم اجتماعي
روش: توصيفي
محل چاپ: مطالعات بين المللي پليس
نتيجه گيري
از محتوای اين مقاله فقط بخش مربوط به ارتباط فساد و جرائم سازمان يافته به بحث اين گزارش مرتبط است، لذا به بیان نکات اين پژوهش در اين محدوده خاص اكتفا شده است. فساد يك جنبه مهم جرائم سازمان يافته است، حتي مي توان گفت كه فساد اغلب سنگبنای فعالیت های برخي از سازمان های تبهکاری است. اثر كلي آن روی ادارات اجرايي مي تواند همه انواع فعالیت های كلاهبرداری به ويژه قاچاق بین المللي را تسهیل كند. فساد تا حدی از تبهکاران نیز حمايت مي كند، چون مأموراني كه فاسد شده اند، همان كساني هستند كه بايد فعالیت های تبهکاران را مورد تحقیق و بررسي قرار دهند، يا دستكم به اين تحقیقات كمك كنند. به علاوه وجوهي كه در دسترس سازمان تبهکاری است، پیشنهاد رشوه هايي را امکان پذير مي سازد كه مقاومت در برابر آنها مشکل است. هدف اصلي جرائم سازمان يافته يا فساد، انباشت ثروت است كه به سازمان های تبهکاری قدرت داده و آنها را خطرناک مي كند. اعتقاد اينترپل بر اين است كه يکي از مناسب ترين راه های مبارزه مؤثر با جرائم سازمان يافته و فساد حمله به آن از جنبه مالي است. اين اعتقاد نکته مهمي است و قابل ترديد نیست. به علاوه، پیوندی بین جرائم سازمان يافته، فساد و تروريسم پديدار و برقرار شده است.

شناسنامه تحقیق
ردیف: ۳۳
عنوان: بررسي آثار فساد اداري بر سرمايه اجتماعي
نگارنده: احمد شعباني و محمد سليماني
سال انتشار: ۱۳۸۹
شاخه: علوم اجتماعي
روش: توصيفي
محل چاپ: مهندسي فرهنگي
نتيجه گيري
انديشه های مختلف در مورد رابطه سرمايه اجتماعي و فساد به دو دسته كلي تقسیم مي شوند، عده ای بر اين اعتقادند كه وجود فساد در سازمان های اداری موجب تقويت سرمايه اجتماعي مي شود و در مقابل عده ای معتقدند كه فساد از بین برنده سرمايه اجتماعي بوده و اعتماد تعمیم يافته را در سطح جامعه به حداقل مي رساند. اين دسته در پاسخ به نظر دسته اول به محدوديت های روابط مبتني بر فساد اشاره مي كنند و در مواردی روابط ايجاد شده را نه اعتماد كه يك رابطه بازدارنده دوطرفه بر مي شمرند كه آثار مخربي بر جامعه دارد. بنابراين آنچه كه مي بايد برای كاهش فساد بر آن تمركز كرد افزايش كارآيي سازمان ها و نهادهای مرتبط با مردم برای ايجاد حس امنیت و كارآيي است. بايد توجه داشت كه به نظر جمع بزرگي از انديشمندان اين حیطه، فساد ناشي از وجود يك حس رواني مبني بر بي عدالتي و ناكارآ بودن سیستم است. از طرف ديگر سرمايه اجتماعي نیز به عبارتي، وجود حس قابل اعتماد بودن سايرين است. اين حس اعتماد زماني به وجود مي آيد كه كاركردهای نهادها و سازمان های موجود در راستای اهداف اين نهادها باشد و به عبارتي اين نهادها از فساد دور باشند. اگر نهادهای اجرايي از فساد دور باشند، در اين صورت امکان اعتماد فرد به سايرين بهبود يافته و زمینه مشاركت و همکاری اجتماعي در جامعه افزايش مي يابد.

شناسنامه تحقیق
ردیف: ۳۴
عنوان: چالش هاي فراروي اجراي كنوانسيون ملل متحد براي مبارزه با فساد در كشور
نگارنده: حسين نواده توپچي
سال انتشار: ۱۳۸۹
شاخه: علوم سياسي
روش: توصيفي
محل چاپ: راهبرد
علل و عوامل
برخي از صاحبنظران شرايط زير را برای رشد فساد مساعد مي دانند:
الف) كمبود اطلاعات: فقدان شفافیت دولتي/ فقدان قانون مربوط به آزادی اطلاعات/ فقدان عوامل گزارش مربوط به بازرسي ها در رسانه های همگاني/ ناديده گرفتن آزادی بیان و مطبوعات/ فقدان شاخص برای سنجیدن فساد/ افراد ايمن از مالیات كه برای هموطنان خود و شركت ها مالیات وضع مي كنند و اطلاعات مربوط به مالیات و عوارض خارجیان را پنهان مي كنند.
ب) عدم امکان كنترل دولت: فقدان دمکراسي يا دمکراسي ناكارآمد/ فقدان جامعه مدني و سازمان های مردم نهاد برای نظارت بر كاركرد دولت/ ناآگاهي رأی دهندگان نسبت به مسائل سیاسي مخصوصا در انتخابات ملي و سراسری/ خدمات مدني ضعیف و گام های كند برای اصلاحات/ ضعف در حکومت قانون/ ضعف در تخصص و حرفه حقوقي/ ضعف در استقلال قوه قضايي/ فقدان حمايت از گروه های هشداردهنده/ فقدان معیار برای ارزيابي روش ها و مقايسه ديگراني كه همان كار را انجام مي دهند.
ج) فرصت ها و انگیزه ها: اشخاص خاصي از مأموران به طور عادی پول نقد را اداره مي كنند، به جای آنکه پرداخت ها با كامپیوتر مركزی يا بخش خاصي كنترل و مديريت شود/ برداشت های غیرقانوني از حساب های بانکي نظارت شده، برای پنهان كردن بسیار دشوار است/ صندوق های عمومي به جای توزيع متمركز مي شوند/ سرمايه گذاری عمومي و گستره بدون نظارت/ فروش دارايي های تحت مالکیت دولت و خصوصي سازی/ مقامات دولتي با درآمد كم/ نیاز به مجوز دولتي برای انجام امور بازرگاني و تجاری/ كار طولاني در يك سمت/ مبارزات انتخاباتي و سیاسي پرهزينه/ تعامل و تماس مردم با مقامات فرصت های فساد را كاهش مي دهد/ پول های بادآورده ناشي از صادرات منابع فراوان طبیعي.
د) شرايط اجتماعي: گروه های بسته با منافع شخصي و مردان مسن از طبقه متوسط به بالا/ ساختار اجتماعي فامیل محور، با آداب و رسوم پذيرفته شده مزايا و منافع غیرعادلانه برای خانواده صاحبان قدرت/ اقتصاد هديه ای/ احترام برای درستکاری و امانتداری در جامعه/ كمبود سواد و دانش در میان مردم/ وجود غالب تبعیض و ضعیف كشي در میان جمعیت/ وحدت قبیله ای كه منافع را به گروه های قومي خاصي مي دهد.
راهکارها
پیشنهادها در خصوص مديريت و اجرای كنوانسیون مبارزه با فساد:
۱. سیاست گذاری: الف) برای تصويب و اجرايي شدن كنوانسیون مبارزه با فساد نیاز است سیاست های كلي نظام در اين خصوص تدوين شود. ب) مجمع تشخیص مصلحت نظام، مسائل خاص جامعه بین المللي را در قالب مصلحت های نظام مورد عنايت قرار دهد.
۲. ديپلماسي: برای مقابله با چالشهای بین المللي، مباني و هنجارهای حقوق بین الملل مستمرا در ديپلماسي كشور، در برابر واقع گرايان مورد بهره برداری قرار گیرد.
۳. پايش و ارزيابي: تحولات محیط ملي و محیط بین الملل به طور مستمر مورد پايش و ارزيابي قرار گیرد.
۴. فرهنگ سازی: برای مقابله با چالش های محیط ملي در حوزه فرهنگي نیاز است نهادهای آموزشي، تربیتي و رسانه ای به تبیین آثار فساد از ابعاد اقتصادی همت گمارند.
۵. پاسخگويي: مسئولیت پذيری در برابر افکار عمومي مورد احترام نهادهای آموزشي، تربیتي و رسانه ای قرار گیرد.
نتيجه گيري
در اين تحقیق برای سنجش فرضیات از پرسشنامه استفاده شده كه در جامعه آماری ۶۲ نفره از كارشناسان اقتصادی، سیاسي، حقوقي و اجتماعي مركز تحقیقات استراتژيك مجمع تشخیص مصلحت نظام توزيع شده است. موارد ذيل در خصوص فرضیات تحقیق توسط كارشناسان تأيید شده است:
۱. دادن و پذيرش هديه در فرهنگ ملي و تسری آن به سطوح مديريت كشور، وجود برخي از موارد فساد را توجیه پذير مي كند.
۲. تفسیر مطلق از حاكمیت محدوديت های ناشي از اجرای كنوانسیون ها در كشور را نمي پذيرد.
۳. كثرت قوانین و مراكز تصمیم گیر و كنترل باعث مي شود مراجعان ادارات و دستگاه ها برای دستیابي به خواسته خود راه های كوتاه غیرقانوني را انتخاب كنند.
۴. فساد تهديدی علیه امنیت ملي و بین المللي به شمار مي رود.
۵. سوء استفاده قدرت های بین المللي از سازوكار كنوانسیون مبارزه با فساد چالش مهمي برای اجرای آن به شمار مي رود.
۶. ملاحظات راهبردی جمهوری اسلامي (رعايت منافع امنیت ملي، استفاده از سازوكار سازمان و معاهدات بین المللي) از طريق سیاست های كلي نظام برای فائق آمدن با چالش های فراروی اجرای كنوانسیون، كارساز است. رويکرد جدی نسبت به اجرای كنوانسیون مبارزه با فساد در كشور، ضمن نیاز به اقدامات قانونگذاری، قضايي و اجرايي، نیازمند توجه به مسائل فرهنگي و اجتماعي نیز مي باشد و طبعا ملاحظات سیاسي و امنیتي كشور با اعمال حق شرط قابل رفع خواهد بود.

شناسنامه تحقیق
ردیف: ۳۵
عنوان: فساد اداري، روغن چرخ دنده سازمان جنايي
نگارنده: غلامحسين بياباني و ابوالفضل روغني گلپايگاني
سال انتشار: ۱۳۸۹
شاخه: علوم اجتماعي
روش: توصيفي
محل چاپ: كارآگاه
نتيجه گيري
به اعتقاد اينترپل يکي از مناسب ترين راه های مبارزه با جرائم سازمان يافته و فساد حمله به آن از جنبه مالي است. بنابراين موفقیت در مبارزه با فساد و سازمان های جنايي مستلزم توانمندسازی جامعه از طريق فراهم كردن فرصت ها، نظارت بر دولت و افزايش آگاهي آنها در مورد آثار منفي فساد و حق آنان در برخورداری از يك دولت است. از سويي تغییر عمومي مشکل ترين و پرهزينه ترين جنبه از كار مبارزه با فساد است. لذا در جامعه ای كه فرهنگ فساد فراگیر باشد تغییر قوانین به خودی خود برای اصلاح امور كفايت نخواهد كرد. زيرا آنان كه در مسیر مبارزه با اين پديده قرار گرفته اند با ديواری از مقاومت روبرو مي شوند كه به قول ريمون فیسمن و همکارش ادوارد میگل سنگ و ملات آن را خود مجريان قانون تشکیل مي دهند. از سوی ديگر سازمان های جنايي با اغوای سیاست مداران با پول و يا در صورت لزوم ايراد اتهامات ساختگي، شبکه وسیعي از اطلاعات محرمانه و ارعاب را فراهم ساخته اند كه در هر لحظه و در هر كشوری قابل استفاده است.

شناسنامه تحقیق
ردیف: ۳۶
عنوان: تبيين اثر كيفيت نهادي بر فساد اقتصاد: رهيافت ليزرل
نگارنده: مجيد مداح
سال انتشار: ۱۳۸۹
شاخه: اقتصاد
روش: كاربردي
محل چاپ: مدلسازي اقتصادي
راهکارها
تقويت سرمايه انساني نظام اجرايي و قضايي/ كاهش مقررات دست و پاگیر اداری/ حذف فعالیت های موازی/ افزايش نقش حاكمیتي دولت به جای تصدي گری بر فعالیت های اقتصادی/ تناسب قانونگذاری در كشورها با شرايط اقتصادی و اجتماعي/ شفاف سازی و پايداری قوانین و مقررات/ برابری و مساوات همگان در برابر قانون/ استقرار نهادهای مبتني بر مردم جهت نظارت همگاني بر عملکرد قانون.
نتيجه گيري
يکي از عوامل مؤثر بر میزان فساد، كیفیت نهادهای اقتصادی مانند: كارآيي دولت، كیفیت اجرای مقررات و حاكمیت قانون در جامعه مي باشد. اين مقاله رابطه میان فساد اقتصادی و اين دو متغیر پنهان را با استفاده از يك مدل ارتباطات خطي ساختاری (لیزرل) در سطح ۴۵ كشور از جمله ايران با استفاده از داده های ۲۰۰۰، ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ مورد بررسي و تحلیل قرار داده است. نتايج حاصل از تخمین مدل ها نشان مي دهند میان كیفیت نهادی كه شامل كارآيي دولت، كیفیت اجرای مقررات و سطح حاكمیت قانون مي شود با فساد اقتصادی در سطح كشورها رابطه منفي وجود دارد. به نحوی كه اگر كیفیت نهادی يك واحد در سطح بالاتری قرار گیرد، اندازه فساد اقتصادی ۲۷/۰ واحد كاهش مي يابد. كارآيي دولت شامل: افزايش كیفیت عرضه خدمات عمومي به مردم، حذف مقررات دست و پاگیر و تشريفات اداری و اجرای درست سیاست های بخش عمومي كه بالاترين درجه اهمیت را نسبت به ديگر شاخص های نهادی مانند كیفیت اجرای مقررات و حاكمیت قانون در معرفي سطح كیفیت نهادی كشورها داراست. اين مسئله لزوم سیاست گذاری مناسب جهت افزايش كارآيي دولت را در كشورهای نمونه از جمله ايران نمايان مي سازد. نتايج تجربي مقاله همچنین نشان مي دهد رابطه معکوس میان اندازه فساد و سطح سرمايه گذاری، تولید ناخالص ملي و سرانه در میان كشورها وجود دارد. به نحوی كه كاهش اندازه فساد به میزان يك واحد، تولید كشورهای مورد بررسي از جمله ايران را ۱۳/۱ واحد افزايش مي دهد. در اين ارتباط محاسبه اثر غیرمستقیم كیفیت نهادی بر عملکرد اقتصادی كشورها بیانگر آن است كه با بهبود كیفیت نهادی بهاندازه يك واحد، تولید كشورها ۲۹/۰ واحد افزايش مي يابد. همچنین بهبود كیفیت نهادی بر تولید واقعي كشورها با ضريب ۲۹/۰ اثر مثبت داشته است. 

نویسنده: دکتر محمدرضا ناری ابیانه

https://siasatrooz.ir/vdcb9fb8srhb8sp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی