داخلی گوناگون خبر
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۰۶
 
 
تغييرات ناخواسته اي كه به اسم اسلامي شدن دانشگاه‌ها مي‌آيند آيا اظهارات آقاي وزير مورد پذيرش است؟
تغييرات ناخواسته اي كه به اسم اسلامي شدن دانشگاه‌ها مي‌آيند 
آيا اظهارات آقاي وزير مورد پذيرش است؟
 
در شرايطي که جوانان جامعه ما با مشکلاتي مثل بيکاري، کمبود وسايل رفاهي و تفريحي و هجوم مواد مخدر روانگردان روبه‌رو هستند موضوعي كه اين روزها دغدغه هايشان را بيش از پيش كرده است موضعي با عنوان تفكيك جنسيتي دانشگاههاست .
مصوبه اي كه بنا برقوانین تصويب شده درشورای عالی انقلاب فرهنگی بايد اجرايي شود وكامران دانشجو به عنوان وزيرعلوم قرار است اين وظيفه رابراي سال تحصيلي آينده اجرايي كند.
البته دانشجو كه تا همين چندي پيش با صراحت تمام ازفوايد اجراي اين طرح سخن مي گفت و معتقد بود كه اختلاط دانشجویان یعنی مناسبات با الگوی غربی وبه همين خاطربايد ازمشارکت دختر و پسر جلوگیری شود،ديروز به نوعي پس ازملتهب ديدن افكارعمومي سعي در آرام كردن اوضاع داشت اما اينكه آيا توانست به هدف خود برسد پرسشي است كه بايد با رنگ ابهام به آن نگريست.
كامران دانشجودراولين نشست فرهنگي اجتماعي روساي دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي با اشاره به بحث اسلامي شدن دانشگاه‌ها، افزود: اولين چيزي كه در مجلس مطرح كردم اين بود كه دغدغه دين دارم، بنابراين اسلامي شدن دانشگاه‌ها دو ركن دارد كه ركن اول محتوا (منابع و دروس) است كه اصل آن با علوم انساني و بحث بعدي ظواهر نمادهاست و در اين زمينه همزمان با محتوا بايد به بحث ظواهر و نمادها نيز ورود پيدا كنيم.
دانشجو در ادامه تصريح كرد: كلاس‌هاي عمومي كه مي‌تواند جدا برگزار شود چرا اينگونه نباشد و همچنين مي‌توان برخي كلاسها را جدا كرد و چه اشكالي دارد كه اين كار انجام گيرد. آنهايي كه مخالف هستند مي‌ميرند اين كار را انجام دهند.
وزير علوم با بيان اينكه براساس بند يك مصوبه شوراي عالي فرهنگي، دانشجويان زن و مرد لازم است در دو رديف جداگانه بنشينند، تاكيد كرد: مي‌خواهيم اين مصوبه را اجرايي كنيم و نمي‌خواهيم ديوار بكشيم. ما مخالف اختلاط بين زن و مرد براساس مناسبات و سبك غربي هستيم اما هيچ كس مخالف مشاركت دانشجويان در امور علم و دانش نيست.
دانشجو افزود: قصد داريم از اول مهر ماه اگر امكانات براي جدا شدن كلاسهاي زن و مرد نيست دانشجويان در كلاسهاي درسي در دو رديف جداگانه بنشينند و مسئول اجراي اين آيين نامه براساس مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي روساي دانشگاه‌ها و مدارس عالي هستند و اينكه در حال حاضر برخي روسا مي‌خواهند اين كار را انجام دهند، حق دارند.
وزير علوم با اشاره به صحبت برخي از افراد كه مي‌گويند چرا بعد از 24 سال مي‌خواهند اين قانون را اجرايي كنند، گفت: اين افراد از اينكه اين موضوع اجرايي مي‌شوند مي‌سوزند يا اينكه خوشحال بودند كه 24 سال اين موضوع اجرايي نشده است. ما در نظر داريم مصوبه شوراي انقلاب فرهنگي در زمينه اسلامي شدن دانشگاه‌ها كه 24 سال است روي زمين مانده است را به تدريج با توجه به امكانات موجود به اجرا درآوريم و مي‌خواهيم آنچه مردم، مسلمانان، مراجع، متدينين، خانواده‌ها، اساتيد و تشكلها مي‌خواهند در دانشگاه‌ها اجرايي شود.
وي همچنين با اشاره به بحث‌هاي برخي افراد مبني بر اينكه دانشگاه را اسلامي كنيم، كوچه و بازار و خيابان را چكار كنيم، گفت: آيا اين مباحث سفسطه نيست؟ مگر من متولي پارك هستم و مگر قرار نيست دانشگاه متحول شود تا جامعه نيز اصلاح شود. البته پيرو گفته هاي وزير علوم ،وزير بهداشت نيز در اظهار نظري مخالفت خود را با تفكيك دانشجويان اعلام كرد وگفت: اجراي طرح تفكيك جنسيتي در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي با توجه به نوع دروس ارائه‌شده، امكانپذير نيست.مرضيه وحيد ‌دستجردي ادامه داد: با توجه به اينكه دروس ارائه شده براي تمام اقشار شامل مؤنث و مذكر است، قاعدتاً امكان تفكيك جنسيتي در دانشگاههاي علوم پزشكي وجود ندارد.
به هرحال در حاليكه تا همين چندي پيش مسئولان دولتي مصرانه به دنبال مصوب كردن حضور زنان در ورزشگاهها بودند به نوعي تناقض مي رسيم كه چطور مي شود كه در عرصه اي حضور زنان در محيط آنچناني ورزشگاهها موجب رشد و ارتقاي فرهنگي كشور مي شود اما حضور قشر فرهيخته دانشجو در كنار هم زمينه بروزگناه وفساد را فراهم مي كند؟

سلب اعتماد مي كنيد يا موضع ديگري مي گيريد؟
دکترعلي محمدي، جامعه‌شناس در اين خصوص به گزارشگر سياست روزمي‌گويد: «بايد جنبه‌هاي هنجاري اين موضوع را مورد بررسي قرار داد و توجه داشت که آيا مورد پذيرش نخبگان، آگاهان و جامعه مخاطب قرار مي‌گيرد.»وي در ادامه توضيح مي‌دهد: «هنگامي که مي‌خواهيم کارفرهنگي وارزشي کنيم اگر نخبگان، آگاهان و جامعه مخاطب که در اينجا خودشان نخبه هستند نپذيرند مورد قبول واقع نخواهد شد.»
محمدي که به جنبه‌هاي هويتي موضوع مي‌نگرد، معتقد است:
«با اجراي چنين طرحي در واقع از دختران و پسران جامعه خود سلب اعتماد مي‌کنيم و سبب به وجود آمدن يک نوع بدبيني مي‌شويم که مي‌تواند به ساير جنبه‌ها تسري پيدا کند».اين جامعه‌شناس که معتقد است مرجعيت قانون‌گذار با مخدوش کردن هويت افراد جامعه ما مخدوش مي‌شود ، تصريح مي‌کند: «در واقع اين نفي هويت مانع مشارکت افراد مي‌شود و همبستگي اجتماعي را دچار تضعيف مي‌کند.»اين پژوهشگر اجتماعي تاکيد مي‌کند: اين نوع نگاه پر از ترديد و بي‌اعتمادي به جوانان باعث رواج انگ‌زني و برچسب‌گذاري روي افراد مي‌شود که نتيجه آن مقاومت يا احساس «دگربود» است.
به گفته محمدي اگر يک طيف اجتماعي احساس دگر بودي کند ميزان مشارکت و اجراي وظايفش نسبت به ساير بخش‌هاي جامعه از بين مي‌رود و در نتيجه نظام اجتماعي آسيب مي‌بيند.
اين جامعه‌شناس ادامه مي‌دهد: «از آنجا که ما درجامعه‌اي شبه مدرن زندگي مي‌کنيم چنين تصميماتي سنتي و ماقبل سنتي است و به معناي واقعي تناقض است.»
محمدي ادامه مي‌دهد: «تفکيک جنسيتي» در يک جامعه شبه مدرن برنامه‌اي ماقبل مدرن است و در اصل طراحان اين برنامه بيشتر از زاويه ايدئولوژيک به قضيه مي‌نگرندكه بايد درپاسخ به آنها گفت با اجراي اين قبيل طرح ها نمي توانيد به ارزش هاي ديني وايدئولوژيكي كمكي كنيد وبايد چاره كاررا درجاي ديگري بيابيد.
اين استاد دانشگاه باز تاکيد مي‌کند: «اجراي اين طرح از هر زاويه‌اي که بنگريم فاقد اعتبار اجتماعي، سياسي، حقوقي و ايدئولوژيک است و حتي مطالبات ديني جامعه را هم فراهم نمي‌کند و سبب اتلاف وقت و وهن کارهاي فرهنگي و آموزشي بعدي خواهد شد.
همچنين محمدي در آخرمعتقد است اين طرح در واقع نه مشروعيت پيدا مي كند ونه مقبوليت چراكه از طرفي نه مورد تائيد ملس شوراي اسلامي است ونه جامعه مخاطب با آن پيوند برقرار مي كنند.
البته علیرضا مرندی نماینده مردم تهران درخانه ملت نيزدر خصوص مباحث مطرح شده درباره تفکیک جنسیتی چندي پيش اظهار داشته بود؛ اظهارمي كند: بحث تفکیک جنسیتی در شرایط حاضر نه ضرورتی بر آن احساس می‌شود و نه امکاناتی برای اجرای‌ آن در همه کشور وجود دارد. اگر قرار است دانشگاه‌ها جداسازی جنسیتی شود این موضوع باید در خصوص همه موارد حتی اداره‌ها هم صورت گیرد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: مطرح شدن بحث تفکیک جنسیتی و دامن زدن به آن به معنی این نیست که از کارهای اصلی غفلت ورزیده‌ایم و به کارهایی که نه بنیانگذار کبیر نظام جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) آن را مورد اهمیت می‌دانستند و نه مقام معظم رهبری ضرورتی بر انجام آن تاکید می‌فرمودند اصرار ورزیم. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها از سوی دیگر موجب می‌شود تا دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی چنین تفسیر کنند که زنان در کشور اسلامی ما به عنوان شهروند درجه دوم محسوب می‌شوند و به تبلیغات مسموم خود دامن بزنند.
وزیر پيشين، درمان و آموزش پزشکی خاطر نشان کرد: باید توجه داشت دانشگاه‌ اسلامی با بحث تفکیک جنسیتی بسیار متفاوت است، به نحوی که مقام معظم رهبری در هنگامی که مسئولیت وزارت بهداشت را به عهده داشتم همواره می‌فرمودند باید در دانشگاه‌ها کارهای عمقی و ریشه‌ای صورت گیرد تا روح و فضای دانشگاه، اسلامی باشد.اسلامی شدن دانشگاه‌ها نباید به معنی جدا شدن زن و مرد ارزیابی شود در عین حال مقام معظم رهبری تاکید می‌فرمودند، در جامعه آنقدر پزشک زن تربیت شود که زنان قدرت انتخاب برای درمان بیماری خود به پزشک زن را داشته باشند به عبارتی مجبور نباشند تنها به پزشک مرد مراجعه کنند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان این که باید منش، روش ارتباطات و روحیه اسلامی در دانشگاه‌ها با تدریسی مبانی اسلامی حکمفرما شود، در ادامه خاطر نشان کرد: اگر بحث دانشگاه الزهراء (س) مطرح می‌شود می‌توان دانشگاه‌هایی همانند این مرکز علمی در کشور ایجاد کرد، ضمن این که باید توجه داشت در دانشگاه الزهراء(س) اساتید مرد برای تدریس حضور دارند.این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که مسئولان نباید خود را مشغول اموری کنند که شرع مقدس اسلام از ما نخواسته و در عین حال از کارهای اصلی خود باز بمانند، گفت: طرح تفکیک جنسیتی اگر بخواهد در کشور پیاده شود تنها در حد حرف است نه در عمل زیرا ما در شهرستانها از لحاظ امکانات تحصیلی، آموزشی، درمانی با مشکلات بسیاری مواجه هستیم .

حرف آخر
رهبرمعظم انقلاب معتقدند:«در مراکز آموزشي کشور قبل از دانشگاه، تفکيک بين دو جنس پسر و دختر در آن رخ داده است: در دبستانها، مدارس راهنمايي و دبيرستانها، ارتباطي بين دختر و پسر وجود ندارد و مدارس ويژه هر يک از دو جنس، عهده‌دار امور آموزشي هستند. در دانشگاه، اولين ارتباطات رخ مي‌دهد و اين روابط، در گدازنده‌ترين و حادترين شرايط سني، تحقق پيدا مي‌کند. اين پديده، به دانشگاه شرايط و حالت ويژه‌اي مي‌بخشد و آن را از مراکز پيشين تحصيلي پسر و دختر دانش‌پژوه، متمايز مي‌گرداند. اين شرايط، طبيعتا بايستي مورد توجه برنامه‌ريزان علمي، اخلاقي و نيز رابطه‌جويان با اين نهاد قرار گيرد و متناسب با اين شرايط حاکم، برنامه‌ها و روابط سمت و سو بيابد.»
کد مطلب: 67227
 
Share/Save/Bookmark