یک مقام مسئول با اشاره به احتمال جهش مصرف برق صنایع در دوران پساتحریم گفت: شبکه برق توان افزایش ۲۰ درصدی مصرف صنایع را ندارد و در صورت عدم سرمایهگذاری جدید، خاموشیهای گستردهای کلید میخورد.
در شرایط فعلی عرضه و تقاضای برق در کشور به نقطه سر به سر رسیده بهطوریکه همزمان با افزایش تولید عملیاتی برق به بیش از ۵۰ هزار مگاوات مصرف این حامل انرژی هم به مرز ۵۰ هزار مگاوات افزایش یافته است.
بر این اساس مسئولان وزارت نیرو از ۵۰ هزار مگاوات بهعنوان خط قرمز مصرف برق برای تابستان سال جاری یاد میکنند و پیشبینی میشود در صورت عبور مصرف برق در ساعات پیک از این محدوده در برخی از کلانشهرهای کشور مشترکان با خاموشیهای گسترده دست و پنجه نرم کنند.
همزمان با ورود تحولات عرضه و تقاضای برق در کشور، شمارش معکوس لغو تحریمهای بینالمللی آغاز شده و پیشبینی ميشود با رفع محدودیتهای خارجی و رونق در فضای کسب و کار کشور بهویژه در حوزه تولید و صنعت، متوسط مصرف برق توسط صنایع و کارخانههاي کشور با افزایش قابل توجهای روبرو شود.
شرکت مدیریت شبکه برق ایران در گزارشهای روزانه خود متوسط مصرف روزانه برق صنایع کشور را حدود سه هزار و ۳۰۰ تا سه هزار و ۳۵۰ مگاوات در روز اعلام میکند و این در حالی است که پیش بینیها از افزایش ۱۸ تا ۲۰ درصدی مصرف برق صنایع کشور در دوران پسا تحریم حکایت دارد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران در پاسخ به مهر با بیان اینکه برای تابستان سال جاری هر چند خاموشیهای گستردهای در سطح کشور بهوقوع نپیوست اما تولید و مصرف برق به نقطه سر به سر رسید، گفت: برای تابستان سال جاری پیک مصرف برق در نواحی استان تهران بیش از هشت درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.
سید علی بربند با اعلام اینکه هم اکنون بخش عمدهاي از مصرفکنندگان برق در نواحی شهر تهران صنایع و کارخانهها هستند، تصریح کرد: در شرایط فعلی بیش از یکهزار و ۵۰ مگاوات مصرف برق صنایع استان تهران است.
این مقام مسئول با بیان اینکه پیشبینی میشود با لغو تحریمها پیک مصرف برق با افزایش قابل توجهای روبرو شود، اظهار داشت: سیاست دولت در دوران پسا تحریم تزریق نقدینگی به فضای کسب و کار و بهویژه حوزه تولید و صنعت است و قطعا اجرای این سیاست منجر به رونق تولید در کشور و بهویژه واحدهای صنعتی خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه بر اساس برآوردهای انجام شده پیشبینی میشود پیک مصرف برق صنایع استان تهران در دوران پسا تحریم افزایشی ۱۸ تا ۲۰ درصدی را تجربه کند، بیان کرد: از این رو جهش مصرف برق صنایع استان تهران تا سقف یکهزار و ۳۰۰ مگاوات دور از ذهن نیست.
بربند با بیان اینکه بهمنظور افزایش تولید، انتقال و توزیع برق باید زیرساختهای متعددی در سطح شبکه برق استان تهران تعریف و اجرایی شود، تبیین کرد: قطعا در کل استانهای کشور به ویژه استانهای صنعتی و شهرکهای صنعتی باید این زیرساختهای جدید با صرف چندین میلیارد دلار سرمايهگذاری جدید توسعه یابد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران با اشاره به اینکه هم اکنون لایحه حمایت از صنعت برق توسط وزارت نیرو به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است، تاکید کرد: با این وجود بهمنظور توسعه شبکه برق در سطح استان تهران تاکنون یک برنامه جامع تدوین و طرحهاي اولویت دار و استراتژیک هم اولویتبندی شدهاند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر مهمترین چالش پیش روی صنعت برق ایران کمبود تخصیص منابع مالی است، گفت: دخل و خرج صنعت برق کشور جور نیست و صنعت برق بهعنوان یک صنعت مادر و زیرساخت اصلی توسعه با مشکلات متعدد کسری منابع مالی دست و پنجه نرم ميکند.
این مقام مسئول با اعلام اینکه چنانچه پروژههای اولویت دار صنعت برق در سطح استان تهران با تزریق منابع جدید مالی اجرایی نشود قطعا در دوران پسا تحریم و شکوفایی صنایع با مشکلات متعددی از جمله تامین پایدار برق و خاموشیها روبرو خواهیم شد، تصریح کرد: در دوران پسا تحریم شبکه فعلی توزیع برق استان تهران پاسخگوی افزایش ۱۸ تا ۲۰ درصدی رشد مصرف برق صنایع نخواهد بود.
بربند با اشاره به مشکلات و بروکراسیهای رایج ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، اظهار داشت: به منظور اجرای این قانون تاکنون از صنعت برق کشور هیچ نظرخواهی نشده است.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران با اشاره به ضرورت کاهش تلفات شبکه برق، استفاده از تکنولوژی و فنآوریهای نوین، احداث واحدهای جدید نیروگاهی و تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی، ساخت و راهاندازی نیروگاههای مقیاس کوچک و تولید پراکنده، سی. اچ. پی و تاسیسات سیار برقی، تبیین کرد: اجرای این پروژهها به پول نیاز دارد و این در حالی است که صنعت برق در بدترین شرایط مالی قرار دارد.
وی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون برخی خودروسازان داخلی با برندهای معتبر خودروسازی جهان مذاکراتی را به منظور تولید خودروهای برقی در داخل کشور در دوران پسا تحریم آغاز کردهاند، گفت: قرار است این خودروها برقی در پارکینگها شارژ شوند که شارژ این خودروها یک بار سنگین را به شبکه برق کشور تحمیل ميکند.
بربند با یادآوری اینکه ورود خودروهای برقی به ناوگان حمل و نقل کشور نیاز به ایجاد زیرساختهای متعددی در صنعت برق دارد، افزود: قطعا تولید خودروی برقی در ایران در دوران تحریم در کنار اجرای هزاران طرح توسعه صنعتی پیک مصرف برق کشور را به شدت افزایش ميدهد و این درحالی است که شبکه تولید، انتقال و توزیع برق آماده این جهش مصرف نیست.
این مقام مسئول با اشاره به ضرورت اعمال تغییرات جدید ساختاری و تغییر معماریها در صنعت برق کشور، خاطرنشان کرد: این تغییرات بنیادی به منابع مالی نیاز دارد و دولت باید شرایط را برای تزریق منابع مالی و اعتباری به صنعت برق فراهم کند.