محمدباقر قالیباف در سومین همایش آلودگی هوا و صدا که صبح ديروز در مرکز همایشهای صدا و سیما برگزار شد، اظهار داشت: آلودگی هوا یکی از چالشهای بزرگ است که اگر تداوم پیدا کند و مدیران، مسئولان و مردم نسبت به حل این چالش بزرگ منفعل شوند بدون شک یک فاجعه ملی محسوب میشود.
وی افزود: باید به اهمیت این نشست و خروجیهای آن و همچنین تلاش برای ساماندهی این چالش بزرگ توجه داشته باشیم و با امید و همت به سمت حل این مشکل برویم. بنابراین باید این پدیده را دقیقتر بشناسیم و به جزئیات آن ورود کنیم.
شهردار تهران با بیان اینکه اگر این پدیده را به صورت دقیق نشناسیم به درستی هم نمیتوانیم آن را کنترل کنیم، تصریح کرد: مهمترین بحثی که از بررسیهای ما در مجموعه شهرداری بدست آمده این است که آلایندههای اصلی و اساسی در شهر مربوط به انرژی و مصرف انرژی هستند. امروز هم کیفیت سوخت تولید شده اعم از بنزین، گاز و گازوئیل و هم نوع مصرف و حجم مصرف که جنبه فرهنگی دارد مهمترین آلایندههای ما هستند.
قالیباف خاطرنشان کرد: موضوع دیگر در خصوص آلایندهها این است که ما باید در همه تصمیمگیریهایمان به این سمت برویم که تولید آلاینده صورت نگیرد نه اینکه تولید شود بعد ما با آن مبارزه کنیم. بنابراین باید به سمت منبع تولید برویم.
وی با اشاره به اینکه مسئولیت قانونی در حوزه آلودگی هوا و صدا جای دیگری است، گفت: البته نباید بی انصافی کنم که حقیقتا در سالهای اخیر به ویژه دو سال گذشته وزارت نفت برای شهر تهران در کیفیت تولید سوخت گامهای جدی و اساسی برداشته است هرچند به نقطه قابل قبول نرسيدهایم اما از دوستان حوزه نفت به نوبه خود تشکر میکنم.
اجرا نکردن قانون تلخ است
شهردار تهران با اشاره به اینکه یکی از چالشهای موجود در این حوزه قوانین و مقررات است، اظهار داشت: در برخی موارد نیازمند اصلاح قوانین و مقررات هستیم؛ از سال ۵۴ که اولین قانون نوشته شده تا سال ۸۳ که بحثهایی درباره محیطزیست و آلودگی هوا در آن مطرح شده است، ضعف در قوانین داریم اما تلختر از آن این است که قوانین را اجرا نمیکنیم و این خسارت بزرگی است.
قالیباف با بیان اینکه اگر قانون جدید هم نوشته شود اما به اجرا در نیاید فایدهای نخواهد داشت، گفت: در حوزه استاندارد رفتارمان شکلی است نه ماهیتی و در مصرف انرژی نیز که هم مربوط به حوزه صنعت و هم مردم است همه مقصر هستیم. ما تقریبا به ازای هر نفر حدود ۳۲۰ لیتر بنزین مصرف میکنیم و به ازای هر هزار نفر جمعیت ۱۱۰ یا ۱۱۵ خودرو داریم این درحالی است که در کشورهای اروپایی چنین شرایطی حاکم نیست.
وی با بیان اینکه این وضعیت نشان میدهد که چه میزان فرهنگ مصرفمان بیرویه است، اظهار داشت: برخی از این موارد مربوط به مدیریت غلط در کشور است و یکی از ساختارهای غلط این است که مشخص نیست چه کسی مسئولیت این کار را برعهده دارد. البته بنده با تمرکزگرایی مخالف هستم اما متأسفانه فرهنگ فرابخشی و همکاری نداریم و همچنین یک ستون اصلی که باید همه را در این راستا بسیج کند وجود ندارد و هر فردی کار خود را انجام میدهد.
شهردار تهران در ادامه اظهارات خود گفت: در یک ماه اخیر شعارهایی با عنوان آسمان آبی زمین پاک در سطح شهر روی بنرها حک شده که در راستای کمپینی است که به طور جدی آغاز به کار کرده است و برای تحقق بهتر اهداف آن نیازمند این هستیم که اندیشمندان و همه مردم به ما کمک کنند تا اقدامات این حوزه به فرهنگ تبدیل شود.
قالیباف افزود: یکی از اقداماتی که در کمپین آسمان آبی زمین پاک مدنظر داریم و جدیترین بحثمان است تمرکز روی فرهنگ ترافیک است، مناطق ۶ و ۸ به صورت پایلوت برای اجرای این طرح درنظر گرفته شدهاند و در تلاش هستیم که فرهنگسازی را از این مناطق آغاز کنیم براساس آن حرکت در خط سفید را گسترش دهیم. حرکت در این طرح به معنی نجات جان انسانها است البته نه از حیث تصادف بلکه از حیث آلودگی هوا.
تکمیل خطوط مترو تهران تا پایان سال ۹۵
وی تصریح کرد: ما به دلیل وجود آلودگی هوا براین باوریم که گسترش حمل و نقل عمومی باید در اولویت باشد و بر این اساس تمرکزمان را براین گذاشتهایم که در سه سال پیشرو مترو را به اندازه تاریخ آن گسترش دهیم. بنابراین ۷ خط مترو را تا پایان سال ۹۵ به اتمام خواهیم رساند.
شهردار تهران گفت: البته بحران ساخت ایستگاهها و واگنها و... وجود دارد اما با این حال به این نتیجه رسیدیم که اولویت را به ایجاد زیرساختها بدهیم و خرید واگن را در دستور کار قرار دهیم زیرا هر فردی که با زیرساختهایی چنین اقداماتی آشنا است میداند که توقف در این حوزه و راهاندازی مجدد آن دو سال زمان میبرد.
قالیباف با اشاره به اینکه امروز بیش از ۶۰۰ کارگاه برای ایجاد خطوط مترو فعال هستند، اظهار داشت: خواهشمان از دولت این است که با توجه به اینکه هر فردی از حملونقل عمومی استفاده کند ۱۳ سنت در مصرف سوخت و به عبارت دیگر ۵.۲ میلیارد دلار صرفهجویی ایجاد خواهد شد، وظایفی که در این حوزه طبق قانون برعهده دارد را عملی کند.
وی افزود: اگر در شرایط کنونی سه و نیم میلیون نفر را در طول روز با مترو جابجا میکنیم، با افزایش تعداد واگنهای مترو میتوانیم با زیرساختهای فعلی این ظرفیت را سه برابر کنیم. در حوزه کمپین آسمان آبی زمین پاک با شعار خط سفید فرهنگ ترافیک و کاهش تولید زباله و تبدیل آن به کمپوست و انرژی متمرکز هستیم.
شهردار تهران با اشاره به اینکه مهمترین منبع آلودگی هوا موتورسیکلتها هستند، تصریح کرد: چرا باید موتورهای کاربراتوری تولید شود درحالی که در دنیا دیگر این موتورها وجود ندارد. یک موتور چند برابر اتوبوسهای از رده خارج که دولتیها آن را خریداری میکنند و به عنوان سرویس داخل شهر برای ادارات و شرکتها استفاده میکنند! بیشتر است.
واکنش قالیباف به تخریب علاءالدین
محمدباقر قالیباف در حاشیه سومین همایش ملی و مدیریت آلودگی هوا و صوت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد برخورد با عوامل دخیل ارائه مجوز به طبقه هفتم پاساژ علاءالدین گفت: ما قانون را اجرا میکنیم و با هرکسی که خلاف قانون عمل کند، برخورد میشود. وی با بیان اینکه چه کارمند شهرداری و چه شهروند در صورت تخلف با آنها برخورد میشود، گفت: ۱۱ ماه قبل شهردار منطقه مربوطه عزل شد اما اعلامی در این خصوص نکردیم.
قالیباف در پاسخ به این سوال که آیا شهردار منطقه در مورد ارائه مجوز به ساخت طبقه هفتم عزل شده است، اظهار کرد: حتما یکی از این تخلفات این بوده است و توضیح بیشتری ارائه نکرد. شهردار تهران گفت: مجموعه علاءالدین خلاف قانون بوده است، پایان کار نداشته و این در حالی است که در دهه ۷۰ ساخته شده است.