وزیر بازرگانی گنجینه فرش دستباف ایران را میراث همه بشریت دانست و گفت: با وجود همه ناهمواری‌ها در سال گذشته صادرات فرش دستباف ایران رشد بسیار خوبی داشت و هم اکنون 40 درصد تجارت جهانی فرش متعلق به ایران است. به گزارش ایرنا، مهدی غضنفری در همایش ملی استفاده از مالکیت معنوی در حمایت از فرش ایرانی که با حضور وزیر دادگستری و نماینده سازمان جهانی مالکیت معنوی برگزار شد، گفت: به برکت برنامه‌های دولت و حضور فعال بخش خصوصی میزان صادرات فرش دستباف در سال گذشته 555 میلیون دلار بود که رشد 12 درصدی از نظر ارزش را نشان می‌دهد. وزیر بازرگانی با بیان اینکه 40 درصد تجارت جهانی فرش متعلق به جمهوری اسلامی ایران است،‌ گفت: ‌مجموع صادرات فرش دستباف جهان حدود یک میلیارد و 300 میلیون دلار است که از این میزان بیش از 500 میلیون دلار آن متعلق به ایران است. وی گفت: نرخ رشد فرش دستباف در سال 89 پیامی دارد به همه آنهایی که دردهه های گذشته به جامعه تجاری ما توصیه سپردن فرش دستباف ایرانی به موزه را داشتند. وزیر بازرگانی گفت: درسال گذشته فرش دستباف ایران به 32 کشور صادر شد که مهمترین آنها به ترتیب برای کشورهای آلمان، ‌ایتالیا، ‌امارات متحده عربی و ‌لبنان ارسال شد. وی با بیان اینکه سالانه پنج میلیون متر مربع فرش دستباف در کشور بافته می شود، اظهار داشت: چنین حجم و متراژی برای تولید در هیچ کشوری وجود ندارد که دو سوم آن نیز صادراتی باشد. غضنفری با بیان اینکه اگر در ثبت جهانی فرش دستباف با سرعت بیشتری نکوشیم تعداد زیادی از مردم کشور ممکن است شغل خود را از دست بدهند یا از آنچنان که شایسته است بهره نبرند، ‌افزود‌: 20 شغل جانبی همچون رنگ رزی، ‌چله کشی، ‌نقشه کشی و غیره درکنار فرش وجود دارد. ‌وزیر بازرگانی رقم صادرات فرش دستباف درسال 88 را 494 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: دراین سال میزان صادرات فرش دستباف کشورهای هند و پاکستان به عنوان صادرکنندگان مهم به ترتیب 296 و 128 میلیون دلار بود. غضنفری سپس با بیان اینکه فرش دستباف ایرانی جایگاه ویژه‌ای در معرفی میراث فرهنگی ایرانی دارد، ‌افزود: ‌زیرا بافت، رنگ آمیزی، طرح و نقشه، گره و تار و پود و سایر ویژگی‌های آن نسل اندر نسل از گذشته‌های دور شکل گرفته و با تحول در مرحله‌ای به صورت یک هنر- صنعت به دست ما رسیده است. به گفته غضنفری، فرش از جمله تولیدات مهم کشور است که در اشتغال زایی، ارز آوری و بهبود اقتصاد جامعه روستایی نقش اساسی ایفا می‌کند. در زمان حاضر هنر- صنعت فرش دستباف حدود 2 میلیون نفر اشتغال مستقیم را به خود اختصاص داده است، اشتغالی که از تجربه کافی برخوردار بوده و در مورد سرمایه‌گذاری ثابت صنعتی و حتی سرمایه در گردش، خود جوش بوده و نیاز به سرمایه و مدیریت دولتی ندارد. غضنفری ادامه داد:‌هنر صنعت فرش دستباف با ایجاد هشت میلیون فرصت شغلی غیرمستقیم سهم قابل توجهی در اشتغال زایی کشور ایفا می‌کند. وی تصریح کرد: براساس برآورد برخی کارشناسان هم اکنون حدود 10 میلیون نفر به صورت غیرمستقیم تحت تاثیر فرایند تولید فرش دستباف قرار دارند. به اعتقاد غضنفری، فرش دستباف ایرانی به دلیل مرغوبیت، کاربری و همچنین قیمت بالای آن بیشتر جنبه صادراتی داشته و بازار صادراتی آن نسبت به بازار داخلی وسیع‌تر و گسترده‌تر است، به طوری که هرگونه رکود و کسادی اقتصادی در بازارهای صادراتی موجب بیکاری و کاهش درآمد و ارز آوری این محصول استراتژیک می‌شود. وی از فعال بودن 18 اتحادیه استانی در کشور خبرداد و گفت: 370 تعاونی فرش شهری و روستایی نیز همزمان فعال است که 370 هزار نفر عضو را درخود جای داده است. وی از رفتار سال گذشته آمریکا مبنی بر تحریم فرش دستباف ایرانی به عنوان شیوه‌ای غیرمنطقی نام برد و گفت: ‌آنها به بهانه‌های واهی چشم مردم خود را ازطرح‌های چشم نواز فرش دستباف ایرانی محروم کردند. غضنفری با طرح این پرسش که مگر چه ارتباطی میان فرش و موضوعات هسته ای وجود دارد، گفت: از سویی با کپی برداری غیرمسئولانه و از سوی دیگر برخوردهای سیاسی تلاش کردند تا بر سر راه این تجارت خدشه وارد کنند، اما نشد. ‌غضنفری با بیان اینکه تنها جنبه های هنری فرش دستباف نیست که به او اصالت می‌بخشد، ‌افزود: روح جستجوگر بشر است که در روی آوری او به این هنر تاثیر بسیاری دارد اما دولت ها چون رفتار سیاسی از خود نشان می دهند از این حس محروم هستند و خود را از دستیابی به طرح اصیل و محصول فرهنگی محروم می‌کنند. وی تاکید کرد: با تمام این مسائل دوستداران فرش ایرانی در آمریکا از طرق مختلف و حتی به صورت غیرمستقیم و گران فرش ایرانی را خریداری می کنند. وضعیت ثبت فرش دستباف در WIPO بخش دیگری از سخنان وزیر بازرگانی به نحوه ثبت فرش دستباف در سازمان جهانی مالکیت معنوی وایپو اختصاص یافت و گفت: شگفت آور آن است هنری که بیش از هفت هزار سال از عمر آن می گذرد هنوز مدل های ثبت آن دراین سازمان به تکامل نرسیده است. وی با بیان این جمله که هنوز برای ثبت ترنج می‌گویند شیوه ای جهت جلوگیری از کپی برداری نداریم ، گفت: ‌باید مدل های ثبت منطبق با فرش دستباف ایرانی طراحی شود. غضنفری تاکید کرد : ضروری است مطابق با آنچه بر فرش و در فرش داریم شامل نقشه ها ‌، گل ها ،‌رنگ ها ،‌تاروپود و گره و هرچه شالوده مدل های ثبت فرش دستباف ایرانی است طرح ها تدوین شود و سپس فرش دستباف به ثبت برسد نه اینکه فرش خود را با مدل ها تطبیق کند. وزیر بازرگانی با بیان اینکه هم اکنون دربرخی کشورها کپی برداری از روی فرش دستباف ایرانی با نام شهرهایی همچون نایین، تبریز، قم ، اصفهان و... برندهای شناخته درحال انجام است، گفت: ‌آنها با سطح بافت نازل، ‌تارو پود غیرکیفی و رنگ غیرطبیعی و خدمات پس از فروش ناقص، برند ایران را به چالش می کشند. وی تصریح کرد: فرش دستباف ایرانی به جز جنبه‌های هنری و نوآوری جنبه‌های اقتصادی بسیاری دارد. غضنفری معتقداست باید همانگونه که حمایت های معنوی دربرخی بخش ها صورت می گیرد، ‌نسبت به فرش هم توجه بیشتری شود. وزیر بازرگانی تاکید کرد: با وجود اینکه برخی کشورها تک تک نقشه های ایرانی را کپی می کنند و با بهره گیری از کارگر و تارو پود ارزان تولیدات خود را با نام فرش ایرانی صادر می کنند اما اصالت و کیفیت فرش دستباف ایرانی هیچ گاه مورد هجمه قرار نگرفته است.
https://siasatrooz.ir/vdcfm0dv.w6dm0agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی