نماینده مردم ارومیه عامل اصلی سیل آذربایجان را وزارت راه دانسته و اعلام کرده است که " وزارت راه میدانست پل هاشمآباد متعلق به صد سال قبل است و بهخاطر اینکه دوربرگردان نزند، مسیر تردد مردم روستا را به زیر پل انداخته است." حالا مشابه همین اتقاق برای رودخانهای در جاده هراز افتاده است و مردم میترسند که سیل آنها را با خودببرد.
رودخانه زیر پل هاشمآباد به دلیل کمآبی خشک شده بود و ماموران وزارت راه هم در این رودخانه جادهکشی کردند، غافل از اینکه بارندگیهای فصلی و یا مقطعی باعث برگشتن آب به این رودخانه میشود و ماشینهای در حال تردد در جاده را با خود میبرد. حالا همین اتفاق برای رودخانهای در جاده هراز بعد افتاده است و مردم میترسند که سیل آنها را با خود ببرد.
با وجود اینکه وقوع سیل در قمرود باعث از بین رفتن تعداد زیادی از اتومبیلهای پارک شده در مسیر رودخانه و مرگ دو تن از هموطنانمان و مفقود شدن چهار نفر شد اما بازهم مسئولان با بیتدبیری در احداث جاده، باعث از دست رفتن جان مردم شدند.
به گفته کارشناسان محیطزیست حتی اگر یک رودخانه بهطور کامل خشک شود اما امکان اینکه بهطور مقطعی بارشهای منطقه بازگردد زیاد است.پس باید با حفظ حریم رودخانه از ساختوساز (جادهکشی، خانهسازی و یا تبدیل به پارکینگ ماشینها) جلوگیری کرد.
مجید عبداللهی، پژوهشگر مدیریت بحران معتقد است یکی از دلایل اصلی وقوع چنین حوادثی بیتوجهی به مسائل علمی و هشدار کارشناسان است. اگر مسئولان به این امر توجه میکردند که دوره خشکسالی رودخانه به طور مقطعی تغییر پیدا میکند و آب به رودخانه باز میگردد در این رودخانه جادهسازی نمیکردند.
او ادامه میدهد: معمولا باید تمام راهها برای جادهکشی و یا احداث پارکینگ در نظر گرفته شود و بعد اگر راهی نبود در رودخانه خشکشده ساختوساز انجام دهند اگرنه باید امکان وقوع هر حادثهای را بدهند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در صورت احداث جاده باید به مردم هشدار دهند که از آن جاده عبور نکنند و یا مسدود شود، اضافه کرد: مسئولان باید سریعا دستور انسداد جاده و منع رفتوآمد را صادر کنند و در عین حال مردم هم وقوع این حوادث را جدی گرفته و تا زمانی که امن نشده از تردد در جادهها خودداری کنند.
به گفته عبداللهی تئوری درک خطر از جمله مسائل مهمی است که مردم ما به آن بیتوجهند. برای مثال وقتی مسئولان هشدار میدهند که در کنار رودخانه نروند و یا در جادهای رفتوآمد نکنند با فکر اینکه "تا حالا این اتفاقها برای ما نیفتاده است" جان خود را بهخطر میاندازند.
این کارشناس شهری تاکید میکند: مردم نقش مستقیمی در حفظ جان خود دارند باید به هشدارهای مسئولان توجه کنند و در عین حال با تردد در مکانها بلاخیز و یا تعرض به حریم رودخانه یا ساختوساز برروی گسل به جنگ طبیعت نروند.
او در پایان به بیمه به عنوان عاملی برای کمکردن خسارتهای ناشی از بلایای طبیعی اشاره میکند و معتقد است: مردم باید با بیمهکردن خود و اموالشان، خسارتهای ناشی از اتفاقاتی که بهطور ناگهانی برای آنها میافتاد را باید به حداقل برسانند.
گفته کارشناسان این موضوع را تایید میکند که مسئولان باید به قوانین طبیعت عمل کنند و با رد آن جان مردم را بهخطر نیندازند و هنوز معلوم نیست که چه تعداد از رودخانهها در سراسر کشور تبدیل به جاده یا پارکینگ شدهاند اما وقوع سیل در آذربایجان و یا قمرود زنگ خطری برای آنها خواهد بود.(تیترشهر)