میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
داخلی جامعه خبر
۲
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۴۹
 
 
ارزش یک نخبه چند برابر یک فرد عادی است؟
ارزش یک نخبه چند برابر یک فرد عادی است؟
 
قبل از آنکه به مطلب اصلی بپردازیم لازم است به دو نکته در مورد واژه های «نخبه» و «عادی» اشاره شود:
۱) فردی که در حوزه ای «عادی» محسوب می شود ممکن است در حوزه دیگری «نخبه» محسوب گردد هرچند خود وی یا جامعه هنوز آن حوزه را کشف نکرده باشند.
۲) منظور از «نخبه» صرفاً نخبه آکادمیک (نمرات بالا در مدرسه یا دانشگاه) نیست، چه بسا افراد موفق و نخبه ای که هرگز به دانشگاه نرفتند و یا تحصیلات خود را نیمه کاره رها کردند.

بنابراین این نوشته در موضوع معیارهای نخبگی وارد نشده و هدف آن توجه به مساله مهم دیگری است که معمولاً مورد توجه قرار نمی گیرد. با یک سوال ساده شروع می کنیم:
اگر نمره مهارت (علمی یا عملی) فردی در حل یک مساله یا انجام یک کار برابر ۹۵% باشد و شخص دیگری ۷۰% شانس هر کدام در انجام موفق پروژه ای در همان زمینه چقدر است؟
برای ساده تر شدن مساله از یک ابزار معروف سرگرمی استفاده می کنیم. مفتولی که مسیر پر پیچ و خمی دارد و باید حلقه ای فلزی را بدون تماس با آن تا انتهای مسیر ببرید. مهم نیست چند پیچ را به طور موفق پشت سر گذاشته اید، کافی است فقط یک اشتباه انجام دهید تا چراغ روشن شود (پروژه با شکست مواجه شود).
در سوالی که مطرح شد فرض کنید پروژه مذکور عبور دادن حلقه از مسیری با ۱۰ پیچ باشد و شانس دو شرکت کننده برای عبور از هر پیچ به ترتیب ۹۵% و ۷۰% باشد. برای سادگی کار، شانس عبور از تمام پیچها را برابر فرض می کنیم پس همه پیچها به یک میزان سخت هستند و شانس عبور از هر یک از آنها بستگی به مهارت شرکت داشته و برای تمام پیچها و در طول مسیر ثابت است. طبق قانون احتمالات شانس موفقیت هر فرد برابر با حاصلضرب احتمال موفقیت در هر مرحله می باشد بنابراین احتمال موفقیت هر شرکت کننده برابر میزان مهارت وی به توان تعداد پیچها می باشد:
نخبه: ۶۰% ≈۱۰(۰/۹۵)
عادی: ۳% ≈۱۰(۰/۷)
در مثال بالا شانس موفقیت فرد «نخبه» ۲۰ برابر فرد «عادی» می باشد و این عدد به تعداد مراحل «سری» در پروژه بستگی دارد.
سیستم های آموزشی (نظیر امتحانات در مدارس یا دانشگاهها) بیشتر در جهت سنجش توانمدیها به صورت «موازی» طراحی گردیده اند. به طور مثال در یک برگه امتحانی داشتن دو غلط (صرفنظر از اینکه کدام سوالها غلط پاسخ داده شده اند) معادل نمره ۱۸ می باشد. در حل مسائل ریاضی مراحل مختلف حل یک مساله با یکدیگر رابطه «سری» داشته و اشتباه در هر محله منجر به عدم دستیابی به پاسخ صحیح می گردد.
کد مطلب: 84592
 
Share/Save/Bookmark
 


صادق
۱۳۹۶-۰۶-۱۵ ۱۹:۲۴:۰۳
لطف کنید منبع این نوشته یا نویسنده رو ذکر کنید. روزنامه نگار متعهد باشید.
زهرا سادات
۱۳۹۴-۰۹-۱۸ ۱۶:۳۱:۴۲
سلام خیلی مطلب به جا و مفیدی بود....میتونم اسم نویسنده مطلب رو بدونم....برای تکمیل پروژم ازشون راهنمایی میخوام....ممنون