میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۵۰
 
 
فرصت‌های صادراتی صنعت آسانسور

نخستین آسانسورهای برقی حدود ۱۰۰ سال پیش و اواخر حکومت قاجار در ایران نصب شد. با این حال تا سال ۱۳۴۵ برنامه ای جدی برای ایرانی کردن فرایند ساخت آساسنسور یا قطعات آن صورت نگرفت. در این سال، اولین کارگاه ایرانی تولید درب و کابین آسانسور تاسیس شد و سرانجام در سال ۱۳۵۳ اولین کارخانه ساخت آسانسور در قزوین به بهره برداری رسید. روند رو به رشد صنعت آسانسور در کشورمان که با تربیت نیروهای فنی در سال های ۵۳ تا ۵۷ اوج گرفته بود، با دولتی شدن این صنعت در سال ۵۸ دچار وقفه جدی شد. با این حال در سال های پس از پذیرش قطعنامه و همزمان با رونق گرفتن صنعت ساختمان، بومی سازی ساخت آسانسور مجددا شروع شد که در دو دهه اخیر، دستاوردهایی همچون تاسیس ۶ شرکت بزرگ سازنده آسانسور و حدود ۵۰ شرکت سازنده قطعات یا مونتاژ کننده در کشور، دستیابی به تکنولوژی های روز این صنعت و سهم ۶۰ درصدی سازندگان داخلی را به همراه داشته است.
اکنون در ساخت آسانسورهای تا ۸ طبقه که با سرعت ۱ متر بر ثانیه حرکت می کنند، بیش از ۹۰ درصد به خودکفایی رسیده ایم و در قسمت های فنی و پیچیده این قبیل آسانسورها نظیر موتور، کابین و درب های کابین، توان ساخت کامل در داخل کشور وجود دارد. هر چند آسانسورهای ۸ طبقه به بالا که با سرعت های ۲ تا ۱۰ متر بر ثانیه حرکت می کنند به فناوری نوین نیازمند است ولی با این حال، در این زمینه نیز تنها حدود ۲۰ درصد قطعات این آسانسورها وارد کشور می شود و بقیه امکان ساخت داخلی دارند.
در سال ۹۳ ایران با نصب ۷۵ هزار دستگاه آسانسور جدید رتبه سوم را در بین کشورهای جهان به دست آورد و بعد از کشورهای پرجمعیتی نظیر چین و آمریکا قرار گرفت. در سال ۹۴ به دلیل کاهش پروانه های جدید ساختمانی و راکد شدن مسکن مهر، آمار نصب آسانسورهای جدید به ۴۵ هزار دستگاه کاهش یافت و ایران بعد از کشورهای پرجمعیت چین، آمریکا و هند، رتبه چهارم را به دست آورد. پیش بینی می کنیم تا پایان سال ۹۵، حدود ۳۵ هزار دستگاه آسانسور جدید در کشور راه اندازی شود. این حجم کار، رشد علمی صنعت آسانسور را به همراه داشته است. ایران از معدود کشورهایی است توجه جدی به آموزش دانش آسانسور در موسسه های آموزش عالی دارد. اکنون ۱۵ مرکز دانشگاهی علمی - کاربردی آسانسور و پله برقی در ایران فعال هستند و در این مراکز صنعت آسانسور و خدمات فنی و مهندسی آن به صورت تخصصی به دانشجویان تعلیم داده می شود.
گردش مالی صنعت آسانسور بین ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان در سال است با توجه به ظرفیت هایی که برای صادرات وجود دارد، می توان آمار این بخش را با جهش مواجه کرد و به بیش از ۷ هزار میلیارد تومان رساند. نگاه صادراتی در تولید آسانسور، ضامن بقای تولیدکنندگان در بازارهاست و اگر این نگاه نباشد، محصولات قابلیت ادامه جذب مشتری را نخواهند داشت.
شرکت‌های آسانسوری از جمله بنگاه‌های صنعتی هستند که می‌توانند ارزش‌افزوده بالایی به اقتصاد برسانند. در منطقه از نظر صادراتی جز پیشروترین کشورها در صادرات آسانسور هستیم. تولیدکنندگان ایرانی توانمندی صادرات تابلو فرمان آسانسور، درهای اتوماتیک، آسانسور و خدمات فنی و مهندسی آن را دارند.
محصولات تولیدی آسانسور و پله برقی ایران اکنون به کشورهایی نظیر عراق، افغانستان، لیبی و تاجیکستان، گرجستان، ارمنستان و آذربایجان صادر می شود. ولی نباید به این دستاورها بسنده کنیم. ترکیه از نظر حجم تولید از ایران جلوتر است اما ایران از نظر خدمات فنی و مهندسی برتر است. این مساله نشان می دهد که می توانیم از ترکیه جلو بزنیم.
صنعت آسانسور یک صنعت ارزآور برای کشور است. با این حال از ظرفیت برخی از بازارهای مصرفی بزرگ همسایه، به خوبی استفاده نشده است. برخی از کشورهای شمالی بویژه قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان، از بازارهای بالقوه و مناسب برای صادرات اسانسور ایران به شمار می آیند. قطر به دلیل جام جهانی ۲۰۲۲، عمان به دلیل روابط دیپلماتیک خیلی خوب با ایران، امارات به دلیل حجم عظیم ساختمان های بلندمرتبه، سوریه، افغانستان و عراق به دلیل حجم بالای سفارش صنعت ساختمان در دوران بازسازی خرابی های جنگ و ناآرامی های داخلی، از مهم ترین ظرفیت های منطقه ای هستند که می تواند در خدمت صنعت آسانسور ایران و صادرات محصولات تولیدی کشورمان قرار گیرند. صنعت آسانسور با رفع موانع و تسهیل فضای کاری توسط دولت، می‌تواند صادرات محور باشد و صادرات خود را توسعه دهد. باید برای بهبود میزان صادرات در این صنعت قوانین را اصلاح کنیم.
از طریق ارسال آسانسور و نصب آن در کشورهای متقاضی، علاوه بر ارز آوری برای کشور، به ایجاد اشتغال در داخل کشور نیز کمک فراوانی کند. صنعت ملی آسانسور و سندیکای آسانسور و پله برقی ، حدود ۱۵۰۰ عضو را در سراسر کشور تحت پوشش قرار می دهند. این صنعت در کشور بیش از ۵۰ هزار نفر نیروی متخصص و کارآزموده را به طور متوسط به حالت اشتغال درآورده و به طور غیرمستقیم نیز بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر به واسطه صنایع جانبی این صنعت مشغول به کار هستند. این امکان وجود دارد که با فراهم کردن زمینه جهش صادراتی، فرصت های شغلی این صنعت را نیز افزایش دهیم. 

محمدرضا زهره وندی - رئیس هیئت مدیره سندیکای آسانسور و پله برقی

کد مطلب: 98516
 
Share/Save/Bookmark