سالهاي سال است كه برخي فيلمسازان وطني رسانه ملي را به دوگانگي رويكرد اين رسانه درخصوص تبليغ فيلمهاي وطني متهم ميكنند.
تنها نگاهي كوتاه به روند اظهارنظر فيلمسازان، اعم از تهيهكننده، كارگردان و حتي دفاتر پخش فيلمهاي ايراني نشانگر حضور و بروز چنين انتقاداتي به رسانه ملي است. اين انتقادات مبتني بر اين است كه در سازمان صداوسيما بنا به مطالبات مديران خويش و رويكردهاي خصوصي و فردي ايشان، درخصوص تبليغ و يا عدم تبليغ يك فيلم در رسانه ملي تصميمگيري ميشود و به نوعي برخي فيلمها براي مديران رسانه ملي تني و برخي ديگر ناتني جلوه ميكنند.
پخش تبليغات رايگان پرتعداد براي برخي فيلمها و عدم تبليغ حتي با تقبل پرداخت هزينه تبليغ از سوي صاحبان فيلمي خاص، از ديگر اشكالات جدي فيلمسازان به رويكرد تبليغات تلويزيون براي فيلمهاي ايراني است.
صداو سيما بيشك داراي چنان ظرفيت بيبديلي است كه به راحتي كه نه، حتي به سختي هم نميتوان از آن و اثرگذاري بر فروش و ديده شده هر اثر هنري و به خصوص فيلم دانست. صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران تنها سازمان و رسانهاي است كه بنابر قانون اساسي امكان پخش مالتي مديا در كشور را دارا ميباشد. از همين رو همه افرادي كه علاقمند به تبليغ آثارشان هستند، شترشان در برابر درب سازمان بازرگاني صدا و سيما به زمين خواهد نشست.
حالا اما اين اختلاف بين فيلمسازان و مديران صدا و سيما درخصوص عدم اكران فيلمهايي كه به مزاج صدا و سيما سازگار نيست گريبان مديران اين سازمان را بيش از پيش گرفته است.
در همين اكران نوروزي، بيش از همه عدم اكران آخرين فيلم سينمايي عبدالرضا كاهاني «استراحت مطلق» رسانهاي شد و در ذوق زد. كاهاني از مدتها قبل با تمسك به نوعي شانتاژ رسانهاي، ملغمهاي از تبليغ و ضد تبليغ را براي فيلم خود دست و پا كرد. او انحصارا نشستي مطبوعاتي گذاشت و با جنجالسازي تلاش نمود گلايهاي را كه به سيستم سينمايي كشور و مديريت جشنواره فيلم فجر كه از پذيرفتن فيلم او سرباز زده بودند، داشت رسانهاي كند. او حتي وعده قطعي داد كه فيلمش در اكران نوروزي اكران ميشود و خدا را هم براي اكران فيلمش مدديار خود دانست و البته فيلم او اگر چه با گذر از برخي حواشي، اما بالاخره اكران شد.
اما صدا و سيما تبليغات اين فيلم را پخش نكرد و در تنگنا قرار گرفتن ابتكار را همراه با تبليغات اين فيلم نمود و اين فيلم در ميان فعالان فضاي مجازي با تاييد بر اين نكته كه صدا و سيما تبليغ اين فيلم را تحريم نموده، تبليغ خوبي صورت گرفت. فروش خوبي هم با اين فيلم همراه شد و در ادامه پخش آگهي تبليغاتي اين فيلم در شبكههاي ماهوارهاي غيرمجاز آغاز شد. پخش آگهي فيلم استراحت مطلق پاي سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را به ميان آورد و رسما اعلام شد كه اين عمل تخلف است.
حالا مدير روابط عمومي صدا و سيما هم پس از مباحث فراواني كه در يك ماه اخير درخصوص راهكارهاي تبليغ فيلمهاي ايراني در تلويزيون، به اظهارنظر پرداخت.
روز گذشته طي انتشار مطلبي مديركل روابط عمومی رسانه ملی نسبت به انتقادها به پخش نشدن یا پخش سلیقهای تبليغات آثار سينمايی داخلی پاسخ داد. روابط عمومی رسانه ملی در مطلبی که در اختیار رسانهها قرار داده است درباره پخش نشدن آنونس فیلمهاي روی پرده و گلایه اهالی سینما توضیحاتی ارائه کرده است.
در این مطلب آمده است: اين روزها در برخي مطبوعات و پايگاههاي خبری، مطالبي درخصوص پخش نشدن برخي تبليغات فيلمهاي سينمايي داخلي كه انتشار مييابد و حكايت از انتقاد برخي عوامل سينما درخصوص اين موضوع از رسانه ملي است، بهگونهاي كه حتي بعضيها پيشنهاد كردهاند تا مجوز پخش فيلمهاي داخلي از شبكههاي ماهوارهاي فارسيزبان صادر شود.
داوود نعمتي اناركي درخصوص اين كه چرا صدا و سيما به اعتقاد برخي از عوامل سينما به سينما كم لطف است، ميگويد: آنچه به عنوان كملطفي صدا و سيما به سينما مطرح ميشود، در واقع كملطفي برخي از عوامل سينما به رسانه ملي است.
او معتقد است كه رسانه ملي نسبت به ديگر رسانهها بيشترين سهم را در معرفي توليدات سينمايي داشته است و اگر به آمار پخش آگهيهاي فيلمهاي سينمايي داخلي در قالبهاي مختلف تصويري، زيرنويس و راديويي توجه شود، ميتوان اذعان كرد كه سهم تبليغات فيلمهاي سينمايي داخلي در رسانه ملي چشمگير و بالا بوده است.
نعمتي همچنين ميگويد: با وجود ضوابط محتوايي و بازرگاني براي جذب و پذيرش آگهيها، اين مهم درخصوص فيلمهاي سينمايي با بيشترين نگاه حمايتي همراه است. به عبارتي، درخصوص سينما بيشترين همكاري از شبكههاي راديويي و تلويزيوني در پخش آگهيها شده است، ضمن آن كه حمايتهاي زيادي نيز از طريق خريد فيلمها و پخش آن در شبكهها انجام شده است كه ميتوان گفت صدا و سيما به تكليف واقعي خود درخصوص سينما عمل كرده است.
مديركل روابط عمومي صدا و سيما درخصوص آمار پخش تبليغات فيلمهاي سينمايي داخلي تأكيد كرد: از سال ۹۱ تاكنون بيش از ۱۰ هزار بار تبليغ در قالبهاي تلويزيوني و راديويي و زيرنويس از فيلمهاي سينمايي پخش شده است. در اين سه سال قريب به ۲۰۰ فيلم به تلويزيون رسيده است كه تبليغات آنها پخش شدهاند. آمار اين فيلمها چنين است: در سال ۹۱ تعداد ۵۳ فيلم، در سال ۹۲ و ۹۳ هركدام ۶۰ فيلم و در دوماه اول سال ۹۴ نيز ۱۲ فيلم تبليغات آنها در قالب هاي مختلف تلويزيوني، راديويي و زيرنويس پخش شده اند.
وي تأكيد كرد: مثلاً آگهي فيلم «ايران برگر» در ابتداي سال ۹۴، بيش از ۷۰ بار در قالبهاي مختلف كه بيشتر آنها تلويزيوني بوده پخش شده است.
مديركل روابط عمومي صدا و سيما درخصوص اين كه به نظر ميرسد صدا و سيما براي پخش آگهي برخي فيلمها تبعيض قائل ميشود ، گفت: چنين موضوعي صحت ندارد، آگهيهاي فيلمها پخش شدهاند و ممكن است فقط تعداد معدودي به دلايل كارشناسي و رعايت نكردن برخي از استانداردهاي پخش و نيز پرداختن به موضوعاتي كه مبتلا به اقليت محدودي از جامعه است، قابليت تبليغ از رسانه ملي را نداشته باشند.
وي تصريح كرد: با اين حال، رسانه ملي خطوط قرمز خود را در پخش آگهيهاي فيلمها به علل حمايت از صنعت سينماي كشور بسيار كاهش داده است. آنچه برخيها ميگويند كه مسئولان رسانه بايد سعهصدر بيشتري در پخش آگهيها نشان دهند، به مراتب بيش از آن چيزي رخ داده است كه انتظار دارند.
البته در بيانيه اعلام شده روابط عمومي به آنچه كه بيش تر از همه موجب اختلاف بين اهالي سينما و تلويزيون شده، يعني عدم پخش آگهي برخي فيلمها، كمتر اشاره شده است.
به هر تقدير به نظر نميرسد اين بيانيه پرده از ابهامات موجود كنار زده باشد، بلكه بر ابهامات و حتي اختلافات موجود افزوده باشد.