جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۶
کد مطلب : 112639

برای رسیدن به مجلس انقلابی چه باید کرد؟

برای رسیدن به مجلس انقلابی چه باید کرد؟

مجلس کنونی تاکنون نتوانسته‌ است عملکرد مناسبی از خود بروز دهد که افکار عمومی و کارشناسات اعتقاد دارند که باید مجلس آینده یک مجلس انقلابی باشد.
مجلس شورای اسلامی قرار نیست که با دیگر دستگاه‌ها به ویژه دولت مدارا کند، مجلس باید هم نظارت قوی داشته باشد و هم مصوبات صحیح تا بتواند با تصمیمات اتقلابی که شامل عقلانیت، منطق،‌ دوراندیشی، دوری از خواسته‌های جناحی و حزبی،‌ آرمان‌های انقلاب،‌ خواسته‌های مردم و رفع مشکلات است گاتم بردارد. مصلحت اندیشی‌های نابجا سمی برای مجلس است که مانع از اجرای تصمیماتی می‌شود که می‌تواند گره گشای مشکلات کشور باشد،‌ اگر مجلس حتی بتواند در چارچوب وظایف قانونی خود هم عمل کند، قطعاً تأثیر گذارتر خواهد بود، اما دیده شده در بسیاری از مسائل نمایندگان مجلس با مدارا و مماشات سعی کرده‌اند با دستگاه به ویژه دولت رفتار کنند که این امر باعث شده تا دولت نیز در اقدامات و تصمیمات خود رفتاری را انجام دهد که نه تنها مشکلات را حل نکرده بلکه باعث تشدید مشکلات نیز شده است. می‌توان چندین نمونه از آن را نام برد تا افکار عمومی به روشنی متوجه شوند که اشاره به چه مسائل و مواردی است.
یک نمونه از این تصمیماتی که دولت بدون مصوبه مجلس امضا و اجرا کرده پیمان پاریس است،‌ بر اساس اعتقاد کارشناسان و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این پیمان را غیر قانونی می‌دانند.
بر اساس آنچه که از برآیند مجلس شورای اسلامی دیده می‌شود، مجلس به طور کلی با الحاق ایران به توافق پاریس مخالف است چرا که اجرای این توافقنامه هزینه‌های تمام شده مردم را افزایش می دهد.
البته بر اساس قانون نیز اجازه امضای تفاهمنامه و معاهدات بین‌المللی را مجلس باید به دولت بدهد. که چنین نشده است.
قطعاً اکنون در ذهن افکار عمومی این پرسش نقش بسته است که اگر کار دولت غیر قانونی است پس چرا تاکنون به این موضوع ورود نکرده و جلوی اجرای آن را نگرفته است.
حال اگر یک مجلس انقلابی وجود داشت، هیچگاه به دولت اجازه نمی‌داد پیمانی را اجرا کند که مصوبه مجلس شورای اسلامی که حکم اجازه به دولت را دارد، اجرا شود. چنین رویه‌ای نشانه مماشات مجلس با دولت است، دولت کنوی یا هر دولت دیگر در کشور باید قوانین را اجرا کند قوانینی که از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شده و به تأیید شورای نگهبان نیز رسیده است. حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دربراه مجلس خوب چنین گفته‌اند، «مجلسِ خوب، کلیدِ کار‌های صحیح در یک کشور است. در مجلسِ خوب، نماینده خوب حضور دارد. نماینده خوب، یعنی نماینده مؤمن، شجاع، آگاه، دانا، دارای احساس مسؤولیت و علاقه‌مند به کار بزرگی که بر دوش او نهاده شده است.»
با توجه به این که در آستانه برگزاری انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی که دوم اسفند ماه برگزار می‌شود قرار داریم تبیین مجلس انقلابی و خوب برای مردم اهمیت دارد. در این میان نقش مردم اهمیت اساسی دارد چرا که رأی آنها نامزدهای انتخابات مجلس را راهی خانه ملت می‌کند پس شناخت دقیق از نامزدها اولویت اول مردم باید باشد.
در باره این که مجلس انقلابی باید چگونه مجلسی باشد، برخی از نمایندگان مجلس کنونی درباره آن سخن گفته‌اند.

مجلس انقلابی مجلسی است که نظارت قوی داشته باشد
رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در این زمینه گفت: مجلس انقلابی و یا یک مجلس مطلوب مجلسی است که بتواند هم برای دولت ریل‌گذاری کند و هم چرخ مملکت را پرقدرت بچرخاند و نظارت قوی داشته باشد.
حمیدرضا حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به ملزومات مجلس انقلابی گفت: اگر می‌خواهیم مجلس آینده مجلسی مطلوب باشد باید به دنبال مجلس انقلابی برویم.
وی افزود: مجلس انقلابی و یا یک مجلس مطلوب مجلسی است که بتواند هم برای دولت ریل‌گذاری کند و هم به هر حال چرخ مملکت را پرقدرت بچرخاند و نظارت قوی داشته باشد.
رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه قوای سه‌گانه کشور باید همپای هم در مسائل ورود پیدا کنند تا مشکلات کشور حل شود، اظهار داشت: از این رو باید جبهه‌های گوناگون و تفکرات و سلایق سیاسی ادامه مسیر داده و کارآمد و سالم به جلو حرکت کنند.
حاجی بابایی تصریح کرد: مجلس نیاز به کار آمدی و سلامت دارد چرا که این موارد دو شاخصه مهم انقلابی‌گری هستند.

مجلس دهم شعبه دوم دولت است
رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس نیز با بیان اینکه وقتی انقلابی‌گری به حوزه کارآمدی و سلامت ورود کند نتیجه کار رنگ و بویی دیگری پیدا می‌کند، بیان داشت: هر دو تفکر عمده سیاسی کشور باید در این زمینه ورود پیدا کنند و سعی کنند از افراد کارآمد و سالم بهره ببرند.
عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: اکثر نمایندگان مجلس دهم با لابی و رانت دولت به مجلس آمدند و مجلس دهم، شعبه‌ای از دولت شد.
حجت الاسلام علیرضا سلیمی در گفتگو با مهر، درباره عملکرد مجلس دهم اظهار داشت: مجلس دهم، شعبه دوم دولت بود. اکثریت نمایندگان با لابی و رانت دولت، به مجلس وارد شدند بنابراین اکثریت نمایندگان مجلس دهم را حامیان دولت تشکیل می‌دادند. وی افزود: این امر موجب شد مجلس استقلال لازم را نداشته باشد و به دفتر دولت تبدیل شود. نماینده مردم محلات در مجلس تاکید کرد: مجلس دهم به جای آنکه به دنبال اولویت‌ها باشد، به دنبال حاشیه‌ها رفت البته کارهای خوبی در مجلس انجام شد اما حاشیه‌ها بر روند اصلی مجلس مسلط بود.
سلیمی گفت: لیست امید یکی از دلایل تضعیف مجلس دهم بود زیرا آقایان آنقدر سرمست غرور پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری بودند که افراد ضعیف را در لیست خود چیدند درحالی‌که کارشناسان قوی اقتصادی و سیاسی نیز در کشور وجود داشتند.
وی بیان کرد: بخشی از نمایندگان مجلس دهم، افراد ضعیفی بودند که موجب تضعیف مجلس شدند. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، نگاه به خارج برای حل مشکلات کشور را عامل تضعیف مجلس دهم خواند و گفت: اعضای فراکسیون امید، راهکار حل مشکلات کشور در غرب و آمریکا را می‌دیدند. تصویب FATF یکی از نشانه‌های این تفکر بود که همین امر نیز به مجلس آسیب زد؛ سرمایه‌های داخلی مورد توجه نمایندگان مجلس دهم قرار نداشت. سلیمی تصریح کرد: ارتباط بخشی از نمایندگان مجلس دهم را با مردم قطع کردند و همین امر موجب شد در خلاء تصمیم بگیرند چون ارتباط تنگاتنگی با مردم نداشتند.
وی خاطرنشان کرد: بخشی از نمایندگان مجلس دهم پایگاه اجتماعی نداشتند، مجلس را طعمه دیدند و به جای آنکه صندلی مجلس را محلی برای خدمت به مردم بدانند، برای خود و بستگانشان کار کردند تا بر «آلاف و الوف» خود بیفزایند. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس دهم شجاعت لازم برای مقابله با تخلفات را نداشت.
سلیمی، مماشات لاریجانی با دولت‌های یازدهم و دوازدهم را از دلایل مهم تضعیف مجلس دهم خواند و تاکید کرد: آقای لاریجانی بیش از دوره‌های قبل با رئیس‌جمهور مماشات کرد و همین مماشات بیش از اندازه با دولت موجب شد هم به جایگاه لاریجانی و هم به جایگاه مجلس آسیب وارد شود. 

https://siasatrooz.ir/vdcjt8evhuqevmz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی