دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۰
کد مطلب : 127058
آزادی همزمان 6 میلیارد دلار دارایی‌ها و 5 تبعه ایرانی

مبادله‌ای که با شروط تهران انجام شد

مبادله‌ای که با شروط تهران انجام شد
سرانجام پس از ماه‌ها برنامه ریزی سرانجام دیروز مبادله زندانیان ایرانی و آمریکا در کنار شش میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در قطر آن هم با شروط ایران صورت گرفت.
در حالی تا به امروز این آمریکایی‌ها بوده‌اند که شروط مبادلات و توافقات را چیده و در نهایت نیز به تعهدات خود عمل نمی کردند که امروز این معادله با مقاومت ایران بر سر شروط و حقوق حقه خود تغییر کرده است بگونه‌ای که ایران در کنار آنکه در اقدامی انسانی در ازای 5 زندانی آمریکایی، 5 زندایی ایرانی در بند زندان‌های آمریکا را تحویل گرفته 6 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی نیز آزاد شد.
دیروز منابع خبری اعلام کردند که دو نفر از پنج زندانی آزاد شده ایرانی به نام‌های «مهرداد معین انصاری» و «رضا سرهنگ‌پور» که در جریان مبادله زندانیان ایرانی و آمریکایی آزاد شدند و قصد سفر به ایران داشتند، بر اساس برنامه از پیش تعیین شده، وارد دوحه پایتخت قطر شدند.هم زمان سه زندانی ایرانی دیگر نیز که ساکن آمریکا بودند آزاد شدند.
قطر تایید کرد، وجوه مسدود شده ایران به ارزش 6 میلیارد دلار به حساب‌های بانکی در دوحه منتقل شده است.یک منبع آگاه از جزئیات دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی به رویترز گفت، قطر تایید کرده است که وجوه مسدود شده ایران به ارزش 6 میلیارد دلار به حساب‌های بانکی در دوحه منتقل شده است تا مبادله زندانیان ایران و آمریکا انجام شود.
به گفته این منبع آگاه، یک هواپیمای قطری صبح امروز در ایران در حالت آماده باش بود تا پنج زندانی آمریکایی و 2 عضو خانواده آنها را به دوحه بفرستد.قرارداد تبادل زندانیان ایران و آمریکا که با میانجیگری قطر انجام شده است در 10 ماه آگوست اعلام شد، به 5 شهروند آمریکایی بازداشت شده توسط ایران اجازه می‌دهد در ازای انتقال وجوه به بانک‌های قطر و آزادی 5 ایرانی بازداشت شده در آمریکا، این کشور را ترک کنند.رویترز به نقل از منابع آگاه مدعی است، به محض اینکه دارایی‌ها به قطر که میانجی این مذاکرات بوده است، منتقل شود، 5 زندانی آمریکایی از تهران به دوحه منتقل و از آنجا به آمریکا انتقال داده می‌شوند.
این درحالی است که قرار است 5 تبعه آمریکایی که در ایران زندانی شده‌اند با 5 ایرانی زندانی در آمریکا تبادل شوند.در گام نخست، آمریکا تمامی تحریم‌ها برای انتقال این 6 میلیارد دلار دارایی ایران از کره جنوبی به قطر را لغو کرد. این وجوه در کره جنوبی که یکی از بزرگ‌ترین مشتریان نفتی ایران بوده است به علت تحریم‌های آمریکا، مسدود شده بود.بر اساس این توافق، قرار شده است تا دوحه بر نحوه استفاده ایران از این وجوع نظارت کند تا برای کالاهای غیرتحریمی نظیر مواد غذایی و دارو استفاده شود.
رئیس کل بانک مرکزی در مورد آزادسازی منابع ارزی مسدود شده ایران در کره جنوبی گفت: ۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون یورو به حساب ۶ بانک ایرانی در دو بانک الاهلی و الدخان در قطر واریز شد.
«محمدرضا فرزین» رئیس بانک مرکزی با تشریح روند آزادسازی منابع ارزی ایران در کره جنوبی گفت: در 19 مرداد سال جاری کلیه منابع غیرقابل دسترس ایران در دو بانک کره‌ای و شعبه سئول بانک ملت در کره جنوبی به حساب بانک مرکزی سوئیس برای تبدیل به یورو منتقل شد. در طی این مدت شش بانک ایرانی در قطر حساب باز کردند. همچنین خبرگزاری رویترز اعلام کرد که در راستای توافق مبادله زندانیان میان تهران و واشنگتن، ۵ زندانی آمریکایی حاضر در ایران، کشورمان را به مقصد قطر ترک کردند.
رسانه‌های انگلیس خبر آغاز روند اجرای توافق ایران و آمریکا درباره آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی و تبادل زندانیان میان دو کشور را بازتاب داده اما با تکرار ادعاهای بی‌اساس، از تسلیم شدن غرب در برابر ایران انتقاد کردند.
تارنمای روزنامه گاردین در گزارشی تحریک‌آمیز این ادعا را مطرح کرد که ایران و آمریکا توافق ۶ میلیارد دلاری برای تبادل زندانیان را تکمیل می‌کنند. «پتریک وینتور» دبیر سیاسی این نشریه انگلیسی در گزارش سراسر ادعایی خود، این‌طور ادعا کرده که این وجه که به دلیل تحریم‌های غیرقانونی آمریکا مسدود شده است، در ازای آزادی زندانیان آمریکایی پرداخت می‌شود.سایر مطبوعات انگلیس از جمله تلگراف، تایمز، ایندیپندنت، دیلی‌میل آنچنان که در ماجرای پرداخت طلب ۴۰۰ میلیون پوندی ایران از انگلیس تلاش کردند تا این پرونده قدیمی را به ماجرای آزادی زندانیان امنیتی در ایران پیوند بزنند، تحول اخیر را نیز نمونه دیگری از تسلیم شدن دربرابر ایران عنوان کردند
یک دیپلمات سابق قطری تاکید کرد که دوحه برای حصول توافق میان ایران و آمریکا به منظور تبادل زندانیان میان دو کشور تلاش‌های زیادی انجام داد.«ناصر بن حمد آل خلیفه» نماینده سابق قطر در سازمان ملل در گفت‌وگو با شبکه الجزیره خاطر نشان کرد که مقامات قطری در ۲ سال گذشته بین تهران و واشنگتن رفت و آمد داشتند تا قرارداد مبادله زندانیان میان دو کشور به امضا برسد.وی در ادامه تاکید کرد که چنین نتیجه‌ای برای هر دو کشور خوب است.این دیپلمات پیشین قطری افزود: این توافق برای منطقه ما نیز خوب است، زیرا هرچه بیشتر مشکلات پیرامون خود را حل کنیم، منطقه ما با ثبات‌تر می‌شود.
منابع خبری می‌گویند رئیس‌جمهور آمریکا در راستای انجام تبادل زندانیان با ایران، برای پنج زندانی ایرانی که به صورت غیرقانونی توسط واشنگتن بازداشت شده بودند، حکم عفو صادر کرده است.این مسئول آمریکایی همچنین درمورد پنج جاسوس آمریکایی که تهران را به مقصد قطر ترک کرده‌اند، گفت این افراد مدت کوتاهی در دوحه توقف خواهند داشت و سپس راهی واشنگتن خواهند شد.
الجزیره گزارش داد، بسیاری از محافظه‌کاران آمریکایی از توافق تهران و واشنگتن برای تبادل زندانی و آزادسازی پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی راضی نیستند و بر این باورند که ایالات متحده احتمالاً در دادن امتیاز زیاده‌روی کرده است.بنابر گزارش خبرنگار الجزیره، منتقدان این توافق در واقع بر این باورند که معامله میان ایران و آمریکا می‌تواند «موجب تشویق بیشتر برای بازداشت آمریکایی‌ها شود».
https://siasatrooz.ir/vdcam0n6a49nuw1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی