يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۱
کد مطلب : 125630

یمن در اوج

جهان در حالی این روزها معطوف به بحران‌هایی همچون جنگ اوکراین است که در یمن تحولاتی قابل توجه در جریان است که...
جهان در حالی این روزها معطوف به بحران‌هایی همچون جنگ اوکراین است که در یمن تحولاتی قابل توجه در جریان است که می‌تواند زمینه ساز فاز جدیدی از روند دفاع یمن در برابر تجاوزات ائتلاف سعودی- آامریکایی را به همراه داشته باشد. پس از سفر هیات عربستانی و عمانی به صنعا، توافقات میان طرفین برای تبادل اسرا صورت گرفت چنانکه دیروز ۴۸ آزاده یمنی در چارچوب توافق تبادل اسرا، وارد فرودگاه صنعاء شدند در حالی که پس از آن نیز ۱۰۵ اسیر یمنی به جمع آزادگان پیوستند. طبق توافق میان صنعاء و ریاض، قرار شده است تا در مجموع ۹۰۰ اسیر از طرفین در این سه روز آزاد شوند، توافقی که مقدمه گفت‌و‌گوهای جدی دو طرف برای آتش‌بس دائمی و پایان جنگ شناخته می‌شود.
این رویکرد تعاملی میان طرفین در شرایطی انجام شده که مروری بر تحولات جنگ تحمیلی به یمن گواهی بر چند حقیقت است نخست آنکه به رغم برخورداری ائتلاف سعودی-آمریکایی از تسلیحات و کمک‌های اطلاعاتی غربی، مقاومت ملی یمنی ها به رغم تحریم‌ها، محاصره و فجایع انسانی تحمیلی به آنان، در نهایت برتری یمن بر متجاوزان را رقم زده است.
دستاوردهای موشکی و پهپادی یمنی‌ها که هدف قرار دادن آرامکو و بنادر یمن از دستاوردهای آن است، در کنار مقاومت مردمی یمنی‌ها در تحمل بمباران‌های متجاوزان و نیز تحریم‌های غذایی و دارویی اعمال شده از سوی غرب و سازمان در نهایت سعودی را وادار کرد تا از مسیر خواست غرب مبنی بر استمرار جنگ افروزی در یمن دست بردارد. آنچه در ازادی اسرای یمنی در اردوگاه‌های ائتلاف سعودی می‌گذرد بخشی از دستاوردهای مقومت ملت یمن است که اهمیت و کارکرد مقاومت در تحقق اهداف ملت‌ها در برابر تجاوزگری و جنگ افروزی غرب را اشکار می سازد. حقیقتی که واژه سازی‌های دروغین و تحریف‌های رسانه‌های غربی از جمله بی بی سی در باب این جنگ و اسرای یمنی نمی‌تواند ماهیت و شاکله آن را که همانا شکست غرب تا دندان مسلح در برابر مقاومت ملتی مقاوم و پایدار به نام ملت یمن می‌باشد از دید جهانیان پنهان سازد. حقایقی که تحریف آنها از سوی این رسانه‌ها با واژه‌سازی‌های دروغین همچون زندانی به جای اسیر، ابعاد دیگری از دروغین بودن حرفه‌ای بودن و اخلاق مدار بودن این رسانه‌ها و فعالیت انها در چارچوب خواسته‌های اربابان دولتی آنها را اشکار می سازد. آزادی اسرای یمنی بعد دیگری از کاربرد مقاومت را به نمایش گذاشته که می تواند در آینده دستاوردهای بیشتری برای یمن به همراه داشته باشد.

سید مهدی لنکرانی
https://siasatrooz.ir/vdcexn8z7jh8wpi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی