در ۳۳ ماه فعالیت دولت سیزدهم ۶۹۰ طرح سرمایهگذاری خارجی به ارزش مصوب و معتبر ۱۱.۸ میلیارد دلار به تصویب هیأت سرمایهگذاری خارجی رسیده است.
از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان اردیبهشت سال ۱۴۰۳، تعداد ۶۹۰ طرح سرمایهگذاری خارجی به ارزش سرمایهگذاری خارجی مصوب معتبر ۱۱.۸ میلیارد دلار به تصویب هیأت سرمایهگذاری خارجی رسیده است و از آنجا که طرحهای سرمایهگذاری خارجی مصوبی که در بازه زمانی مقرر پس از صدور مجوز اقدام به ورود سرمایهای به کشور نکردهاند از فهرست آمار حذف شده، این آمار صرفاً شامل مصوبات سرمایهگذاری خارجی معتبر تا این تاریخ است.
به گزارش مهر طبق گزارشی که وزارت اقتصاد تهیه کرده، حجم سرمایه گذاری مصوب معتبر در بخش نفت و گاز ۴۸۲۶ میلیون دلار، در بخش صنعت ۴۲۱۵ میلیون دلار، در بخش تأمین آب، برق و گاز ۸۵۰ میلیون دلار، در بخش خدمات ۶۳۷ میلیون دلار، در بخش کشاورزی ۷۱۸ میلیون دلار، در بخش ساختمان ۱۷۵ میلیون دلار، حمل و نقل و ارتباطات ۱۴۳ میلیون دلار، معدن ۱۹ میلیون دلار و افزایش سرمایه گذاری در طرحهای موجود ۲۱۷ میلیون دلار بوده است. این آمار همچنین نشان میدهد که روسیه با ۲۸۱۰ میلیون دلار و پس از آن چین با ۲۱۱۸ میلیون دلار بیشترین حجم سرمایه گذاری مصوب معتبر را داشتهاند. پس از آن امارات متحده عربی با ۱۴۱۶ میلیون دلار و سپس ایرانیان خارج از کشور با ۱۳۵۸ میلیون دلار بیشترین سهم را از طرحهای مصوب معتبر سرمایه گذاری در سه سال اخیر داشتهاند.
رونمایی از فاز اول طرح اطلس سرمایهگذاری کشور و شروع فاز تحلیلی آن با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی در بهمن ماه ۱۴۰۲ یکی دیگر از اقدامات تحولی در دولت سیزدهم در حوزه سیاست گذاری خارجی بود.از ویژگیهای طرح اطلس سرمایهگذاری کشور میتوان به راهبری اصولی و نظاممند، بهرهمندی از دادههای مکانی کشور در فرایند جانمایی طرحهای سرمایهگذاری، مشارکت نظاممند دستگاههای ملی و استانی در بهروزرسانی و اشتراک لایههای اطلاعاتی و بهرهبرداری هوشمند از داده، کاربرد اطلاعات مکانی کشور در فرایند جذب سرمایهگذاری (داخلی و خارجی) اشاره کرد؛ این اطلس ابزاری برای ارائه تصویر واقعی، روشن و جامع از توان جذب سرمایه اقتصاد ایران خواهد بود. لازم به ذکر است در ادامه رویکرد اقتصاد محور به سیاست خارجی، لایحه موافقتنامه تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.در مقدمه توجیهی لایحه آمده است: در راستای تقویت روابط دوستی و همکاریهای چندجانبه بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو آن و ایجاد محیط و شرایط مناسب برای توسعه و تسهیل همکاریها و روابط متقابل تجاری و اقتصادی و افزایش فرصتهای کسب و کار بر پایه اعتماد متقابل شفافیت و تسهیل تجاری میان طرفین لایحه زیر برای تشریفات قانونی مربوط تقدیم میشود. همچنین لایحه موافقتنامه همکاری های راهبردی و بلند مدت اقتصادی میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عربی سوریه به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.در ابتدای این لایحه آمده است: با توجه به تمایل مشترک دولتهای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه به تقویت همکاری برای تحقق اهداف و منافع متقابل در زمینههای اقتصادی، تجاری، مالی، بانکی، سرمایه گذاری و امور زیربنایی و به منظور سازماندهی همکاریهای راهبردی پایدار در راستای تضمین منافع مشترک و استفاده از توانمندیها و ظرفیتهای یکدیگر از جمله در امور تجاری و گمرکی سرمایه گذاری متقابل تعیین تکلیف دیون و خطوط اعتباری اعطایی به کشور سوریه و سایر همکاریهای راهبردی لایحه زیر برای انجام تشریفات قانونی مربوط تقدیم میشود. لازم به ذکر است در ادامه اقدامات دولت سیزدهم، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طی ۳ سال گذشته پیشرفت فیزیکی پروژههای ریلی در کشور به بیش از ۸۰ درصد رسیده و ۶۲۳ کیلومتر پروژه حمل ونقلی به بهرهبرداری رسید.
خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در نشست خبری امروز با بیان اینکه ۳۸۷ کیلومتر مسیر ریلی با حضور رئیس جمهور شهید به بهرهبرداری رسیدگفت: همچنین در بخش آزادراهی ۲۳۶ کیلومتر عمدتاً در سال ۱۴۰۲ به بهرهبرداری رسید که طولانیترین آن آزادراه شیراز به اصفهان بود.وی افزود: در بخش بزرگراهی نیز ۲۰۱۵ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی به بهرهبرداری رسید که کل استانها بهخصوص استانهای شرقی کشور مانند شمال و جنوب سیستان و بلوچستان از آن بهرهمند شدند.
وی با بیان اینکه انجام برخی پروژهها مثل راه آهن چابهار به زاهدان، اردبیل و آزادراه تهران -شمال و آزادراه منجیل-رودبار در شرایط جغرافیایی سخت انجام شد گفت: سال گذشته ۱۸.۵ کیلومتر و در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۲۰ کیلومتر تونل در کشور احداث شده است که نسبت به مجموع ۴۰۰ کیلومتر تونل در کل کشور، عملیات قابل توجهی است.مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حملونقل در ادامه به اثربخشی پروژههای انجام شده و ایجاد رضایتمندی در مردم از بهره برداری آزادراه ۸.۵ کیلومتری منجیل به رودبار و آزادراه شیراز به اصفهان به طول ۱۳۵ کیلومتر اشاره کرد و گفت: این آزادراه مسیر قبلی شیراز به اصفهان را کوتاه کرد و تاثیر فوقالعادهای داشت.خادمی با بیان اینکه در حال حاضر در بخش ریلی ۳۰۸۱ کیلومتر مسیر ریلی در حال اجرا است گفت: نکته شاخص، تعیین تکلیف کریدورهای شمال به جنوب بود که خوشبختانه در سال ۱۴۰۲ و امسال از محل سایر منابع برای این پروژهها، منابع خوبی برای پنج پروژه ریلی چابهار به زاهدان، زاهدان به بیرجند و بیرجند به یونسی و تهران به بوشهر و راه آهن دو خطه بندر امام (ره)، راه آهن کرمانشاه به خسروی تخصیص یافت.مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حملونقل اظهار کرد: برای راه آهن رشت به آستارا از محل تهاتر نفت منابع در نظر گرفته شده و قرارداد با طرف روسی در حال پیگیری است.وی افزود: در بحث ریلی ۱۲۶۹ کیلومتر به عنوان اولویت در نظر گرفته شده است که پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد دارند.وی با بیان اینکه در بخش جادهای سالانه ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر بزرگراه در کشور بهرهبرداری شده است که سال گذشته نیز ۷۳۰ کیلومتر بزرگراه به بهره برداری رسید گفت: امسال ۸۲۰ کیلومتر با اولویت کریدورهای اصلی بزرگراهی و نیاز اصلی استانها در برنامه قرار گرفتهاند.مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حملونقل افزود: سال گذشته ۳۸ هزار میلیارد تومان از منابع مختلف به شرکت ابلاغ شد و مصوب آن حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بود که ۹۰ درصد تخصیص یافت و منجر به افتتاح پروژهها شد. همچنین اولین محموله ریلی - دریایی بار صادراتی، از بندر کاسپین روانه بازارهای صادراتی کشورهای حاشیه خزر شد.در راستای فعالیت چندوجهی و حمل و نقل ترکیبی در حمل بار صادراتی به مقصد کشورهای حاشیه دریای خزر، اولین محموله صادراتی با واگنهای شرکت حملونقل ترکیبی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و با برنامهریزی و هدایت زیرمجموعه، از بندر کاسپین به مقصد کشورهای حاشیه دریای خزر حمل شد.طبق اعلام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مقرر شده پس از افتتاح خط آهن رشت - بندرکاسپین، سالانه ۴۰۰ هزار تُن سیمان تولیدی کشور از این مسیر، به این کشورها صادر شود.
از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان اردیبهشت سال ۱۴۰۳، تعداد ۶۹۰ طرح سرمایهگذاری خارجی به ارزش سرمایهگذاری خارجی مصوب معتبر ۱۱.۸ میلیارد دلار به تصویب هیأت سرمایهگذاری خارجی رسیده است و از آنجا که طرحهای سرمایهگذاری خارجی مصوبی که در بازه زمانی مقرر پس از صدور مجوز اقدام به ورود سرمایهای به کشور نکردهاند از فهرست آمار حذف شده، این آمار صرفاً شامل مصوبات سرمایهگذاری خارجی معتبر تا این تاریخ است.
به گزارش مهر طبق گزارشی که وزارت اقتصاد تهیه کرده، حجم سرمایه گذاری مصوب معتبر در بخش نفت و گاز ۴۸۲۶ میلیون دلار، در بخش صنعت ۴۲۱۵ میلیون دلار، در بخش تأمین آب، برق و گاز ۸۵۰ میلیون دلار، در بخش خدمات ۶۳۷ میلیون دلار، در بخش کشاورزی ۷۱۸ میلیون دلار، در بخش ساختمان ۱۷۵ میلیون دلار، حمل و نقل و ارتباطات ۱۴۳ میلیون دلار، معدن ۱۹ میلیون دلار و افزایش سرمایه گذاری در طرحهای موجود ۲۱۷ میلیون دلار بوده است. این آمار همچنین نشان میدهد که روسیه با ۲۸۱۰ میلیون دلار و پس از آن چین با ۲۱۱۸ میلیون دلار بیشترین حجم سرمایه گذاری مصوب معتبر را داشتهاند. پس از آن امارات متحده عربی با ۱۴۱۶ میلیون دلار و سپس ایرانیان خارج از کشور با ۱۳۵۸ میلیون دلار بیشترین سهم را از طرحهای مصوب معتبر سرمایه گذاری در سه سال اخیر داشتهاند.
رونمایی از فاز اول طرح اطلس سرمایهگذاری کشور و شروع فاز تحلیلی آن با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی در بهمن ماه ۱۴۰۲ یکی دیگر از اقدامات تحولی در دولت سیزدهم در حوزه سیاست گذاری خارجی بود.از ویژگیهای طرح اطلس سرمایهگذاری کشور میتوان به راهبری اصولی و نظاممند، بهرهمندی از دادههای مکانی کشور در فرایند جانمایی طرحهای سرمایهگذاری، مشارکت نظاممند دستگاههای ملی و استانی در بهروزرسانی و اشتراک لایههای اطلاعاتی و بهرهبرداری هوشمند از داده، کاربرد اطلاعات مکانی کشور در فرایند جذب سرمایهگذاری (داخلی و خارجی) اشاره کرد؛ این اطلس ابزاری برای ارائه تصویر واقعی، روشن و جامع از توان جذب سرمایه اقتصاد ایران خواهد بود. لازم به ذکر است در ادامه رویکرد اقتصاد محور به سیاست خارجی، لایحه موافقتنامه تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.در مقدمه توجیهی لایحه آمده است: در راستای تقویت روابط دوستی و همکاریهای چندجانبه بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو آن و ایجاد محیط و شرایط مناسب برای توسعه و تسهیل همکاریها و روابط متقابل تجاری و اقتصادی و افزایش فرصتهای کسب و کار بر پایه اعتماد متقابل شفافیت و تسهیل تجاری میان طرفین لایحه زیر برای تشریفات قانونی مربوط تقدیم میشود. همچنین لایحه موافقتنامه همکاری های راهبردی و بلند مدت اقتصادی میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عربی سوریه به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.در ابتدای این لایحه آمده است: با توجه به تمایل مشترک دولتهای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه به تقویت همکاری برای تحقق اهداف و منافع متقابل در زمینههای اقتصادی، تجاری، مالی، بانکی، سرمایه گذاری و امور زیربنایی و به منظور سازماندهی همکاریهای راهبردی پایدار در راستای تضمین منافع مشترک و استفاده از توانمندیها و ظرفیتهای یکدیگر از جمله در امور تجاری و گمرکی سرمایه گذاری متقابل تعیین تکلیف دیون و خطوط اعتباری اعطایی به کشور سوریه و سایر همکاریهای راهبردی لایحه زیر برای انجام تشریفات قانونی مربوط تقدیم میشود. لازم به ذکر است در ادامه اقدامات دولت سیزدهم، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طی ۳ سال گذشته پیشرفت فیزیکی پروژههای ریلی در کشور به بیش از ۸۰ درصد رسیده و ۶۲۳ کیلومتر پروژه حمل ونقلی به بهرهبرداری رسید.
خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در نشست خبری امروز با بیان اینکه ۳۸۷ کیلومتر مسیر ریلی با حضور رئیس جمهور شهید به بهرهبرداری رسیدگفت: همچنین در بخش آزادراهی ۲۳۶ کیلومتر عمدتاً در سال ۱۴۰۲ به بهرهبرداری رسید که طولانیترین آن آزادراه شیراز به اصفهان بود.وی افزود: در بخش بزرگراهی نیز ۲۰۱۵ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی به بهرهبرداری رسید که کل استانها بهخصوص استانهای شرقی کشور مانند شمال و جنوب سیستان و بلوچستان از آن بهرهمند شدند.
وی با بیان اینکه انجام برخی پروژهها مثل راه آهن چابهار به زاهدان، اردبیل و آزادراه تهران -شمال و آزادراه منجیل-رودبار در شرایط جغرافیایی سخت انجام شد گفت: سال گذشته ۱۸.۵ کیلومتر و در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۲۰ کیلومتر تونل در کشور احداث شده است که نسبت به مجموع ۴۰۰ کیلومتر تونل در کل کشور، عملیات قابل توجهی است.مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حملونقل در ادامه به اثربخشی پروژههای انجام شده و ایجاد رضایتمندی در مردم از بهره برداری آزادراه ۸.۵ کیلومتری منجیل به رودبار و آزادراه شیراز به اصفهان به طول ۱۳۵ کیلومتر اشاره کرد و گفت: این آزادراه مسیر قبلی شیراز به اصفهان را کوتاه کرد و تاثیر فوقالعادهای داشت.خادمی با بیان اینکه در حال حاضر در بخش ریلی ۳۰۸۱ کیلومتر مسیر ریلی در حال اجرا است گفت: نکته شاخص، تعیین تکلیف کریدورهای شمال به جنوب بود که خوشبختانه در سال ۱۴۰۲ و امسال از محل سایر منابع برای این پروژهها، منابع خوبی برای پنج پروژه ریلی چابهار به زاهدان، زاهدان به بیرجند و بیرجند به یونسی و تهران به بوشهر و راه آهن دو خطه بندر امام (ره)، راه آهن کرمانشاه به خسروی تخصیص یافت.مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حملونقل اظهار کرد: برای راه آهن رشت به آستارا از محل تهاتر نفت منابع در نظر گرفته شده و قرارداد با طرف روسی در حال پیگیری است.وی افزود: در بحث ریلی ۱۲۶۹ کیلومتر به عنوان اولویت در نظر گرفته شده است که پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد دارند.وی با بیان اینکه در بخش جادهای سالانه ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر بزرگراه در کشور بهرهبرداری شده است که سال گذشته نیز ۷۳۰ کیلومتر بزرگراه به بهره برداری رسید گفت: امسال ۸۲۰ کیلومتر با اولویت کریدورهای اصلی بزرگراهی و نیاز اصلی استانها در برنامه قرار گرفتهاند.مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حملونقل افزود: سال گذشته ۳۸ هزار میلیارد تومان از منابع مختلف به شرکت ابلاغ شد و مصوب آن حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بود که ۹۰ درصد تخصیص یافت و منجر به افتتاح پروژهها شد. همچنین اولین محموله ریلی - دریایی بار صادراتی، از بندر کاسپین روانه بازارهای صادراتی کشورهای حاشیه خزر شد.در راستای فعالیت چندوجهی و حمل و نقل ترکیبی در حمل بار صادراتی به مقصد کشورهای حاشیه دریای خزر، اولین محموله صادراتی با واگنهای شرکت حملونقل ترکیبی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و با برنامهریزی و هدایت زیرمجموعه، از بندر کاسپین به مقصد کشورهای حاشیه دریای خزر حمل شد.طبق اعلام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مقرر شده پس از افتتاح خط آهن رشت - بندرکاسپین، سالانه ۴۰۰ هزار تُن سیمان تولیدی کشور از این مسیر، به این کشورها صادر شود.