پس از سخنان رهبر معظم انقلاب برای پایان دادن به تبعیض در آموزش و پرورش، مسئولان این وزارت خانه تازه به این نتیجه رسیدهاند که فاصله طبقاتی در آموزش و پرورش بسیار زیاد است تا جایی که تنها ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن از دانش آموزان در شرایط مطلوب و مناسب درس میخوانند و ۱۲ میلیون تن دیگر شرایط نامناسبی دارند. این مسئله همان هشدار جدی رهبر معظم انقلاب به آموزش و پرورش کشور است که اگر ادامه داشته باشد کشور را نابود میکند. در همین زمینه معاون وزارت آموزش و پرورش گفت: هم اکنون تمام تلاش آموزش و پرورش برای ۳.۵ میلیون دانشآموز مدارس خاص است و ۱۲ میلیون دانشآموز دیگر رها شده و کمتر مورد توجه هستند و ۶۰ درصد جمعیت دانشآموزان دبستانی دولتی در کلاسهای شلوغ درس میخوانند. مدارس شاهد و سمپاد بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مدارس نمونه دولتی با مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش تأسیس شدهاند. مجلس شورای اسلامی سال ۱۳۹۸ در طرحی به دنبال کاهش تنوع مدارس و دسته بندی آنها در دو نوع مدارس دولتی و غیردولتی بود و با وجود تصویب آن در مجلس اما از سوی شورای نگهبان رد شد. در همین ارتباط قاسم احمدی لاشکی؛ معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با تسنیم درباره تضعیف مدارس دولتی گفت: هماکنون ۱۵.۵ میلیون دانشآموز در کشور داریم که بیش از ۸۰ درصد آنها در مدارس دولتی مشغول به تحصیل هستند و حدود ۳.۵ میلیون دانشآموز در مدارس غیردولتی و خاص حضور دارند. وی افزود: تنوع مدارس در کشور بسیار زیاد است و باید ساماندهی شود البته سال ۱۳۹۸ این موضوع در مجلس مصوب شد اما در آخر به نتیجه نرسید البته در طرح مجلس باید حساسیت نسبت به تنوع مدارس موجود کمتر میبود به عنوان مثال به مدارس سمپاد اجازه فعالیت داده میشد. معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: هماکنون تمام تلاش آموزش و پرورش برای ۳.۵ میلیون دانشآموز مدارس خاص است و ۱۲ میلیون دانشآموز دیگر رها شده و کمتر مورد توجه هستند همچنین مدارس دولتی امکانات و تجهیزات مناسبی در اختیار ندارند. احمدی در پاسخ به این پرسش که آیا معلمان توانمند هم در مدارس خاص ساماندهی میشوند؟ عنوان کرد: مدارس خاص، معلمان توانمند را جذب میکنند و در بحث فضا و امکانات هم ابتدا این مدارس در اولویت هستند. وی درباه ضعیف نگه داشتن مدارس دولتی به دلیل سیاستهای اتخاذ شده از سوی مسئولان گفت: ساماندهی تنوع مدارس الزامی است و بسیار ضرورت دارد. هماکنون شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی مجوز ایجاد برخی مدارس خاص را صادر کردهاند و به نوعی همه در ایجاد تنوع مدارس نقش داشتند در حالیکه باید یک مرجع خاص این مسئولیت را بر عهده داشته باشد. معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: مجلس میتواند برای کاهش تنوع مدارس ورود کند اما بهتر است دولت لایحهای را برای ساماندهی تنوع مدارس و تقویت مدارس دولتی عادی ارائه دهد. علاوه بر فعالیت انواع مختلف مدارس در کشور، روند طی شده دبستانهای دولتی در طول چند سال گذشته نشاندهنده افزایش جمعیت دانشآموزان حاضر در کلاس درس است و افزایش جمعیت کلاسهای درس یکی از عوامل موثر در گرایش خانوادهها با توانایی مالی نسبی به سمت مدارس غیردولتی است. کلاسهای مدارس دولتی در دوره ابتدایی برای سال ۹۲، ۲۷۴ هزار و ۳۷۶ باب بود که در سال ۹۹ به ۲۷۵ هزار و ۶۰۱ باب رسیده است همچنین کلاس درس مدارس غیردولتی در سال ۹۲، ۳۵ هزار و ۱۸۶ باب بود که در سال ۹۹ به ۷۶ هزار و ۵۲۵ باب رسید. طی این سالها ۴۱.۳۳۹ باب کلاس درس به مدارس غیردولتی و ۱.۲۲۵ کلاس درس به مدارس دولتی اضافه شده است! و عمده ساماندهی دانشآموزان دوره ابتدایی در مدارس دولتی با افزایش جمعیت کلاسهای درس بوده است و اکنون جمعیت دانشآموزان در ۴۵ درصد کلاسهای درس دوره ابتدایی بالای ۲۶ نفر است یعنی ۶۰ درصد جمعیت دانشآموزان دبستانی دولتی در کلاسهای شلوغ درس میخوانند. هماکنون میانگین تراکم دانشآموزان در کلاسهای درس دوره ابتدایی ۳۰ نفر است که این تراکم در تهران ۳۳ و در شهرستانهای تهران بیش از ۳۲ نفر است. این وضعیت در شرایطی است که براساس مصوبات آموزش و پرورش، تراکم مطلوب در دوره ابتدایی ۲۰ نفر و حداکثر تراکم ۲۶ نفر است و با توجه به اهمیت این موضوع تأکید شده است در هیچ شرایطی جمعیت دانشآموزان در کلاسهای درس دوره ابتدایی بالای ۲۶ نفر نباشد!