یک سال و نیم از حضور اصلاحطلبان در پارلمان شهری میگذرد اما برآورد کار اعضای شورای شهر تهران تغییر سه شهردار و مشکلاتی است که تلنبار شده است.
یکی از مشکلاتی که حالا در پایتخت به مرز بحران رسیده است را «محسن هاشمی» علنی میکند. رئیس شورای شهر تهران در گفتوگویی که اخیرا با رسانهها نگرانی خود نسبت به مدیریت شهر تهران را در نامهای به رئیسجمهور ابراز کرده است. هاشمی با ارسال نامهای به «حسن روحانی»، خواستار تشکیل جلسه ویژهای با حضور مقامات ذیربط و تصمیمگیری درباره مترو تهران شده است.
در بخشهایی از نامه هاشمی به رئیسجمهور درباره آمده است: «متاسفانه فقط و فقط بدلیل عدم تکمیل و تجهیز مناسب و بهرهمندی از ناوگان کافی، امکان ظرفیتگیری تا ۷ میلیون نفر در روز محقق نشده و عملا با یکسوم ظرفیت در حال فعالیت است. با ادامه این روند، نه تنها وضعیت ترافیک و آلودگی هوای پایتخت به مراتب بحرانیتر خواهد شد، بلکه حرکت در سطح مجموعه شهری تهران نیز با پیشروی ترافیک، قفل میشود. در حال حاضر شمار واگنهای مترو تهران کمتر از ۱۵۰۰ دستگاه است و این در حالی است که مترو به بیش از ۳۰۰۰ واگن برای سرویسدهی مناسب نیاز دارد.»
نامه رئیس شورای شهر تهران به رئیسجمهور به جهت مشکلات حملونقل مسافران در شهر تهران بسیار عجیب و تاملبرانگیز است. اینکه چطور محسن هاشمی به رئیسجمهور دسترسی ندارد و برای بیان مشکلات شهر تهران به جای جلسه به روحانی نامه مینویسد و از وی استمداد برگزاری یک جلسه ویژه را دارد از جمله جالبترین نکات این نامه است. از سوی دیگر این نامه بیانگر میزان بحرانی شدن مسئله حملونقل عمومی در شهر تهران است.
هاشمی در اظهارنظری به دوچرخهسواری نمایشی شهردار تهران در روزهای سهشنبه هم واکنش نشان داده است. این فعال اصلاحطلب به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با طرح صحبتی که کنایهزنی به دوچرخهسواریهای پیروز حناچی تلقی میشود، گفته است: «مساله ساده است. ما میخواهیم آلودگی هوا و ترافیک کم شود. خب راهحل چیست؟ حدود ۱۸ میلیون سفر در شهر داریم که باید با سیستمهای غیرآلاینده مثل مترو انجام شود که میتوان ۱۰ میلیون سفر را با مترو و پنج میلیون سفر را با اتوبوس الکتریکی انجام داد؛ اما میبینیم که برخیها به جای توسعه مترو در خیابان دوچرخهسواری میکنند و این درحالیست که سهم دوچرخه نیم در هزار است و حالا ۱۰ میلیون سفر را رها کردهاند و به نیم در هزار چسبیدهاند و این درحالیست که تونل و ایستگاه مترو آماده است و باید آن را تجهیز کنیم اما به دوچرخهسواری در خیابان مشغولند.»
از روزی که حناچی بر مسند شهرداری تهران تکیه زده است دوچرخه سواری وی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و این سئوال از تاکید مکرر شهردار به استفاده از دوچرخه در حملونقل عمومی شهر تهران میشود که واقعا با وجود تمرکز بر روی این موضوع چه میزان از حملونقل شهری تهران را در بر میگیرد. پاسخ این موضوع را محسن هاشمی میدهد و آن را نیم در هزار عنوان میکند. برخی از کارشناسان و فعالان سیاسی هم بیان کردهاند که این طرح با وجود عملیاتی شدن نمیتواند چندان کارگشای بحران حملونقل در پایتخت باشد.
یکی دیگر از منتقدان دوچرخه سورای حناجی؛ غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران و از جمله شهرداران تهران در دوره اصلاحات است که با انتقاد از این رویکرد شهردار تهران بیان میکند: «ایکاش آقای حناچی به جای دوچرخه صبح زود بدون ترافیک با ماشین میرفت در دفتر کارش و پیگیری و تلاش میکرد که زودتر صدها واگن معطل مانده مترو به خطوط مترو محل شوند که صدها هزار مسافر مترو راحتتر و سریعتر برند و دهها هزاران اتومبیل کمتر بیرون بیایند.»
شهر تهران با مدیریت اصلاحطلبان کمکم در حال قفل شدن است. این درحالی است که یکسال و نیم از حضور اصلاحطلبان در شهر تهران میگذرد و حالا دست به دامان رئیسجمهور شدهاند. آنطور که مشخص است عملکرد و حضور حناچی در شهرداری تهران نیز با انتقاداتی در شورای شهر مواجه است. این درحالی است که حناچی به عنوان گزینه دولت در مقابل آخوندی وزیر مستعفی راه و شهرسازی که حالا به منتقد دولت بدل شده است، شناخته میشود و از این نظر هم نباید خللی در ارتباط فیمابین باشد.
هاشمی یکبار هم نامهای به رهبر معظم انقلاب نوشت و از ایشان برای اعطای بودجه به شهرداری در همین زمینه استمداد طلبیده بود اما به نظر میرسد که دولت در این عرصه با توجه به وظایفی که دارد نتوانسته نیاز شهرداری را برآورده کند و اصلاحطلبان در پارلمان شهری با مشکل زیادی در پایخت مواجه هستند.
زنگهای خطر در شهر تهران کمکم در حال به صدا در آمدن هستند و اولین دلواپسان مدیریت اصلاحطلبان از خود شورای تماما اصلاحطلب شهر تهران نسبت به وضعیت شهر تهران ابراز نگرانی میکنند و برای این موضوع دست به کار نامهنگاری به مقامات بلند پایه دولت و نظام شدهاند.
نویسنده: امیر حمزهنژاد