شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۲
کد مطلب : 125457
ساخت ایران

رونمایی از جت چند منظوره «یاسین»

رونمایی از جت چند منظوره «یاسین»
نمونه معیار تولید جت آموزشی یاسین دیروز با حضور امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد. در این مراسم همچنین خط تولید انبوه جت پیشرفته آموزشی یاسین نیز افتتاح شد.
آموزش خلبانی از جمله آموزش‌های سطح بالا و پیچیده ای است که هر کشوری توان انجام آن را ندارد. جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های دانش و فناوری موفق به رسیدن به یافته‌های آموزش در سطح استانداردهای جهانی شده است و خلبانی به عنوان یک حوزه‌ی آموزشی ترکیبی از این قاعده مستثنی نیست. کشور عزیزمان بعد از پایان جنگ تحمیلی فرصت یافت که به این موضوع مهم بپردازد. پس از پایان جنگ ضرورت آموختن این مهارت در دستور کار مسئولین نیروهای مسلح قرار گرفت و از همان زمان و با نظر استادان با تجربه و جنگ دیده دانشکده‌های خلبانی شکل گرفت. از آنجایی که این مهارت ترکیبی از دانش و مهارت است نیازمند روش‌ها و ابزارهای ویژه ای است که هواپیمای آموزشی اساس آن را تشکیل می‌دهد.
آموزش خلبان هواپیمای جنگنده تفاوت‌های اساسی با خلبان غیر نظامی دارد. در آموزش خلبانی هواپیمای نظامی و جنگنده آموزش‌ها در سه مرحله انجام می‌شود: ۱- آموزش مقدماتی برای یادگیری فن پرواز ۲- آموزش پایه، مهارت‌های پروازی، مقررات و مانورها ۳- آموزش پیشرفته و تکمیلی برای کسب توانایی پرواز تاکتیکی با جنگنده شکاری پیشرفته یک ویژگی مهم جت آموزشی پیشرفته این است که خلبانان پایگاه‌های عملیاتی نیز همچنان از آن بهره برداری می‌کنند و خلبانان با تاکتیک‌ها و تکنیک‌های رزم هوایی و رزم هوا به زمین آشنا می‌شوند و کاربرد جنگ افزارهای گوناگون و چگونگی استفاده از آن‌ها را می‌آموزند. همه این مزیت‌ها و ویژگی‌ها دلیل ضرورت نیاز نهاجا و ورود وزارت دفاع به طراحی و ساخت این هواپیما بوده است.
از آنجا که آموزش‌های گردان شکاری رزمی در بسیاری از موارد با جنگ افزارهای واقعی و در محیط‌های شبیه سازی شده نبرد انجام می‌شود، طبیعی است جت یاسین دارای قابلیت آموزش مأموریت‌های رزمی نیز باشد. از طرف دیگر این هواپیما در طرح توسعه قابلیت تبدیل به یک هواپیمای رزمی سبک و پشتیبانی نزدیک هوایی(cas) را نیز خواهد داشت.
فروند اول با پرواز خود طراحی آیرودینامیکی و معماری سازه‌ای و دستیابی به فناوری ساخت را محقق نمود و لیکن این فروند که امروز رونمایی شد در ابعاد تخصصی و تاکتیکی نسبت به نمونه قبلی توسعه و تکامل یافته و دستاوردهای مختلفی داشته است. بومی سازی زیر سامانه‌های عمده مانند صندلی پران، اویونیک کاملاً بومی، موتور و ارابه‌های فرود بخشی از توانمندی‌های به دست آمده در این فروند می‌باشد. در برخی اقلام دیگر مانند رادار هواشناسی نصب شده در دماغه هواپیما نیز از توان شرکت‌های دانش بنیان استفاده شده است. تکنولوژی بال این هواپیما به تکنولوژی بال با تعبیه نصب مخازن سوخت در آن تغییر یافته است.مهم‌ترین فاکتور در بحث آموزش خلبانی در این فروند پایش دائمی و ثبت داده‌های پروازی حین و پس از پرواز (نمایش و تحلیل سه بعدی داده‌های سورتی و پروازی) می‌باشد که یک تحول در بحث آموزش خلبانی می‌باشد. البته از لحاظ تخصصی بسیاری از این سامانه‌ها، تست‌های استاندارد را طی نموده و آزمون‌های تعدادی از آن‌ها در این فروند تکمیل می‌گردد. به این جهت این فروند معیار تولید بوده و این فرصت را فراهم نمود که خط تولید آن امروز استقرار یابد. لازم به ذکر است چندین کشور در جهان جت آموزشی ساخته یا در حال ساخت می‌باشند و لیکن زیر سامانه‌های عمده همچون موتور یا اویونیک را از بازار بین المللی تهیه نمایند. یک نکته بسیار مهم این است که به علت تحریم‌ها امروز ما در تمام فناوری‌های این محصول در کشور به خوداتکایی رسیده ایم.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم رونمایی از این جت گفت: جت یاسین‌می تواند به عنوان هواپیمای پشتیبانی ‌نزدیک‌ نیزاستفاده شود.
امیر محمدرضا آشتیانی اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های ما در ارتقای آموزش خلبانی است چرا که آموزش خلبانی از جمله آموزش‌هایی است که از اهمیت بالایی برخوردار است؛ انجام این مهم نیاز به هواپیمای آموزشی در کلاس‌های مختلف دارد.
وی‌افزود: صنعت هوایی از سال‌ها پیش اقدام به طراحی جت آموزشی یاسین کردند که امروز فرزند دوم آن رونمایی شد ویژگی این جت آموزشی طراحی کاملاً بومی آن است که موجب شده تا از این نمونه بتوانیم برای هواپیماهای رزمی و پشتیبانی از نزدیک نیز استفاده کنیم.
وی‌ادامه داد: قالب تجهیزات هواپیما بومی‌سازی شده و یقین داریم به عنوان هواپیمای پیشرفته می‌تواند مأموریت‌هایی که به نیروی هوایی واگذار می‌شود را به خوبی انجام دهد و در کاهش مدت زمان آموزش و کیفیت آموزش‌ها مؤثر واقع شود.
امیر سرتیپ حمید واحدی فرمانده نهاجا نیز در ادامه عنوان کرد: در زمان گذشته آموزش خلبانان جت هوایی درخارج از ایران انجام می‌شد و بواسطه تحریم‌هایی‌که علیه کشورمان اعمال شده، اولین جایی که تحت تأثیر این تحریم‌ها قرار گرفت این بخش بود که باعث شد نتوانیم آموزش‌ها را در خارج دنبال کنیم. وی‌ادامه داد: این باعث می‌شود دوره آموزش‌ها کامل‌تر و کوتاه‌تر شود و درآینده نزدیک هواپیمای شکاری که کوثر باشد نیز می‌تواند باعث ارتقای توان دفاعی کشورمان شود.
https://siasatrooz.ir/vdcbssb8zrhb5ap.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی