جمعه ۱۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۶
کد مطلب : 122164
از رتبه‌بندی معلمان چه خبر؟

آیین‌نامه رتبه‌بندی هفته آینده به دولت ارائه می‌شود

آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان با حضور وزیر، معاونان و مدیران‌کل استان‌ها در گردهمایی مشترکی مورد بررسی قرار گرفته است. سخنگوی آموزش و پرورش در این خصوص گفت: امیدواریم طی هفته آینده این آیین‌نامه از سوی وزارتخانه در اختیار هیأت وزیران قرار گیرد.
لایحه رتبه‌بندی معلمان بعد از کش و قوس فراوان بالاخره از مرحله دولت، مجلس و شورای نگهبان عبور کرد و به تصویب نهایی رسید و مقرر شد که آموزش و پرورش، آیین‌نامه اجرایی آن را تهیه و به دولت جهت تصویب ارائه دهد. در این مدت بحث‌های متعدد درباره رتبه‌بندی معلمان در محافل مختلف صورت گرفته است که قرار است این رتبه‌بندی به چه شکل و چگونه اجرا شود و آیا آنچه انجام خواهد شد به شکوفایی، خلاقیت و کیفیت آموزشی خواهد انجامید؟ در کانال‌ها و گروه‌های مختلف در فضای مجازی در خصوص آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، پیش‌نویس‌هایی منتشر می‌شود که البته هیچکدام تأیید نشده است. در یکی از پیش‌نویس‌ها که محل بحث در گروه‌ها نیز شده، درباره مشمولان طرح رتبه‌بندی معلمان آمده است: «افرادی که صرفا رسالت خطیر تعلیم و تربیت دانش آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومب بر عهده دارند مانند آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، نیروی توان بخشی مدارس استثنایی، مدیر و معاون واحد آموزشی و تربیتی و طرح طبقه بندی مشاغل معلمان. در تبصره این ماده آمده است که کارکنان اداری وزارت آموزش و پرورش که برای خدمت معلمی استخدام شده‌اند از طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان کشور و احتساب سوابق تجربی آنان مصوب ۱۷ آذر ماه ۱۳۵۸ شورای انقلاب جمعوری اسلامی ایران با اصلاحات بعدی، نیز مشمول این قانون می‌شوند».
۵ رتبه برای معلمان شامل آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم پیش‌بینی شده است. دانشیار معلم باید حداقل ۱۵ سال سنوات تجربی(با احتساب ارفاقات قانونی)، حداقل مدرک کارشناسی ارشد، حداقل یک مقاله علمی پژوهشی مرتبط با بهبود عملکرد معلم نظیر اقدام پژوهی و درس پژوهی، کسب حداقل ۷۵ امتیاز از جدول امتیازات رتبه‌بندی(امتیاز سالانه جدول مذکور، کمتر از ۷۰ نباشد) و کسب میانگین امتیاز ارزشیابی عملکرد سالانه به میزان حداقل ۹۰، در پنج سال منتهی به رتبه‌ دانشیار معلم( امتیاز سالانه، کمتر از ۸۵ نباشد) گرفته باشد. استاد معلم نیز حداقل ۲۱ سال سابقه معلمی(با احتساب ارفاقات قانونی)، حداقل مدرک دکتری(مورد تأیید وزارت علوم)، حداقل دو مقاله علمی پژوهشی مرتبط با بهبود عملکرد معلم نظیر اقدام پژوهی و درس پژوهی، کسب حداقل ۹۰ امتیاز از جدول امتیازات رتبه‌بندی(امتیاز سالانه جدول مذکور کمتر از ۸۵ نباشد) و کسب میانگین امتیاز ارزشیابی عملکرد سالانه به میزان حداقل ۹۵، در پنج‌سال منتهی به رتبه استادمعلم(امتیاز سالانه، کمتر از ۹۰ نباشد) باید دارا باشد.
برای آگاهی از آخرین وضعیت آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان به سراغ صادق ستاری‌فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش رفتیم. ستاری‌فرد درباره آخرین وضعیت تدوین آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: با توجه به تأکید وزیر آموزش و پرورش مبنی بر مشارکت صف در تصمیمات ستاد، مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها به همراه معاونان وزارتخانه در قالب گردهمایی در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه گذشته، جلساتی را برگزار کردند و بحث و گفت‌‌وگوهایی درباره مفاد آیین‌نامه انجام شد.
وی ادامه داد: این آیین‌نامه طی این مدت با استفاده از نظرات برخی معلمان، مدیران و مراکز پژوهشی تدوین شد و آخرین نسخه با مدیران کل استان‌ها، معاونان وزیر و مورد مشورت و مباحثه قرار گرفت. همچنین مدیران کل استان‌ها در خصوص برخی مفاد و محتوای این آیین‌نامه، دیدگاه‌هایی داشتند و سعی شد اصل مشارکت در تصمیم‌گیری در تهیه این آیین‌نامه به جد دنبال شود. ستاری‌فرد تصریح کرد: مدیران کل استان‌ها استقبال خوبی کردند و در قالب کارگروه‌هایی و قطب‌هایی، جلسات کارشناسی بین مدیران‌کل استان‌ها برگزار شد و نهایتا قرار شد دیدگاه‌ها در این آیین‌نامه اعمال شود تا یک متن و پیش‌نویس با هدف رضایتمندی شغلی معلمان و همینطور افزایش کیفیت آموزشی و پرورشی در اختیار هیأت وزیران قرار گیرد. وی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی آیین‌نامه به دولت ارائه می‌شود، گفت: امیدواریم طی هفته آینده این آیین‌نامه از سوی وزارتخانه در اختیار هیأت وزیران قرار گیرد تا در طی بازه زمانی کوتاه این آیین‌نامه اجرا شود. فارس
https://siasatrooz.ir/vdcd9x0foyt0xf6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی