رضامراد صحرایی، با اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان هفدهمین وزیر آموزش و پرورش پس از انقلاب اسلامی به ساختمان شهید رجایی میرود تا راهبری بزرگترین دستگاه اجرایی کشور را در دوسال باقیمانده از عمر دولت سیزدهم برعهده بگیرد.
به گزارش ایسنا، رضامراد صحرایی ۴۷ ساله و متولد ۱۳۵۵ و دارای مدرک دکترای زبانشناسی است و در سوابق کاری وی ریاست دانشگاه فرهنگیان، معاونت بنیاد سعدی، سرپرستی معاونت فرهنگی بنیاد شهید و معاونت دانشگاه علامه طباطبایی به چشم میخورد.
او پس از استعفای یوسف نوری در روز چهاردهم فروردین ماه و پذیرش آن از سوی رئیس جمهور در پی حواشی به وجود آمده پیرامون پرداخت حقوق اسفندماه فرهنگیان و مشکلات ناشی از اجرای طرح رتبهبندی معلمان، به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش انتخاب و در نهایت پس از ۸۸ روز دوره سرپرستیاش، امروز به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در مجلس شورای اسلامی حضور یافت و موفق شد با کسب ۱۶۷ رای موافق، ۸۶ رای مخالف ، ۱۴ رای ممتنع و ۲ رای باطله از مجموع ۲۶۹ آرای ماخوذه، به عنوان هفدهمین وزیر آموزش و پرورش انتخاب شود.
به این ترتیب میتوان او را چهارمین گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در عمر کمتر از دوسال دولت سیزدهم دانست که برای اخذ رای اعتماد در مجلس شورای اسلامی حضور یافت. رئیسی در مرداد ۱۴۰۰ ، «حسین باغگلی» را جهت اخذ رای اعتماد جهت تصدی پست وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرد که موفق به اخذ رای اعتماد نشد؛ باغگلی تنها نامزد کابینه بود که نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد. پس از او «مسعود فیاضی» به عنوان دومین گزینه وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد. وی نیز در روز ۲۵ آبان ماه به مجلس رفت، اما از کسب اعتماد نمایندگان مجلس برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش جاماند و به این ترتیب بزرگترین دستگاه اجرایی کشور تا هفتم آذرماه همان سال بدون وزیر به کار خود ادامه داد.
در نهایت «یوسف نوری» که به عنوان سومین گزینه وزارت آموزش و پرورش معرفی شده بود، هفتم آذرماه با کسب ۱۹۴ رای موافق، ۵۷ رای مخالف و ۱۷ رای ممتنع، اعتماد نمایندگان مجلس را برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش جلب کرد و در نهایت پس از حدود ۴۹۲ روز با تقدیم استعفایش به دولت به تصدی خود بر وزارت آموزش و پرورش پایان داد.
وزارت آموزش و پرورش در سنوات گذشته با چالش بیثباتی مدیریتی دستوپنجه نرم کرده و از اجرای سندتحول بنیادین، بزرگترین سند بالادستی خود در ۱۱ سال اخیر بازمانده است تا جایی که مقام معظم رهبری نیز در دیدار اردیبهشت ماه امسالشان با فرهنگیان که به مناسبت روز معلم برگزار شده بود از این موضوع گلایه کردند و فرمودند «یک نکته مهم که غالباً در آموزشوپرورشِ ما از آن عبور میشود و به آن توجه نمیشود، مسئله ثبات مدیریت است. در این دستگاهِ به این عظمت، به این اهمّیّت، ما دچار بیثباتی هستیم. یکی میآید یک برنامهای میریزد، یک کاری را شروع میکند، [با رفتنِ او] نیمهکاره رها میشود، دیگری میآید. اینجا به من گزارش دادند ــ البتّه خود بنده هم میتوانستم بفهمم، امّا در گزارشها هم بود ــ که از سال ۹۲ تا کنون که ۱۰ سال است، ما پنج وزیر و چهار سرپرست در آموزشوپرورش دیدهایم! این چیز خیلی عجیبوغریبی است. خب در وزارتهای دیگرِ ما، [مثل] وزارت خارجه یا وزارت جهاد کشاورزی، هفت سال، هشت سال، گاهی بیشتر، یک وزیر در دو دولت میمانَد؛ چرا در وزارت آموزشوپرورش اینجور بیثباتی در مدیریّت وجود دارد؟ »
با این همه؛ صحرایی که در زمره وزرای جوان وزارت آموزش و پرورش و کابینه دولت قرار میگیرد، بناست از حالا طی دوره دوسالهای تا پایان فعالیت دولت سیزدهم به عنوان وزیر آموزش و پرورش فعالیت کند؛ او در برنامههای ارائه شدهاش به مجلس شورای اسلامی به مواردی چون تکمیل اجرای فرایند رتبهبندی معلمان با تمرکز بر رسیدگی به اعتراضات و تدوین پیشنویس اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون، پیگیری و حل مسائل مربوط به رتبهبندی نیروهای سازمانهای تابعه وزارت آموزش و پرورش، فعالسازی ستاد هماهنگی و پشتیبانی اجرای سندتحول بنیادین با ریاست معاون اول رئیس جمهور، تامین و تخصیص یارانه آموزشی برای دانشآموزان مناطق کمتر توسعه یافته در قالب برنامه هفتم توسعه، پیگیری و تخصیص فوقالعاده ویژه کارکنان و معلمان وزارت آموزش و پرورش، حمایت و بهکارگیری نخبگان، تقویت تربیت معلم، تحول به نفع دانشآموزان و حرکت به سمت
برنامهمحوری اشاره کرد.
وزیر جدید آموزش و پرورش، راه سختی برای بهبود حال آموزش و پرورش در پیش دارد و لازم است ضمن حفظ و تداوم اعتماد و همراهی فرهنگیان، از ظرفیتهای درونی و بیرونی دستگاه تعلیم و تربیت استفاده کرده و گامی برای اصلاح چالشهای اساسی پیش رو بردارد.
به گزارش ایسنا، رضامراد صحرایی ۴۷ ساله و متولد ۱۳۵۵ و دارای مدرک دکترای زبانشناسی است و در سوابق کاری وی ریاست دانشگاه فرهنگیان، معاونت بنیاد سعدی، سرپرستی معاونت فرهنگی بنیاد شهید و معاونت دانشگاه علامه طباطبایی به چشم میخورد.
او پس از استعفای یوسف نوری در روز چهاردهم فروردین ماه و پذیرش آن از سوی رئیس جمهور در پی حواشی به وجود آمده پیرامون پرداخت حقوق اسفندماه فرهنگیان و مشکلات ناشی از اجرای طرح رتبهبندی معلمان، به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش انتخاب و در نهایت پس از ۸۸ روز دوره سرپرستیاش، امروز به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در مجلس شورای اسلامی حضور یافت و موفق شد با کسب ۱۶۷ رای موافق، ۸۶ رای مخالف ، ۱۴ رای ممتنع و ۲ رای باطله از مجموع ۲۶۹ آرای ماخوذه، به عنوان هفدهمین وزیر آموزش و پرورش انتخاب شود.
به این ترتیب میتوان او را چهارمین گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در عمر کمتر از دوسال دولت سیزدهم دانست که برای اخذ رای اعتماد در مجلس شورای اسلامی حضور یافت. رئیسی در مرداد ۱۴۰۰ ، «حسین باغگلی» را جهت اخذ رای اعتماد جهت تصدی پست وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرد که موفق به اخذ رای اعتماد نشد؛ باغگلی تنها نامزد کابینه بود که نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد. پس از او «مسعود فیاضی» به عنوان دومین گزینه وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد. وی نیز در روز ۲۵ آبان ماه به مجلس رفت، اما از کسب اعتماد نمایندگان مجلس برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش جاماند و به این ترتیب بزرگترین دستگاه اجرایی کشور تا هفتم آذرماه همان سال بدون وزیر به کار خود ادامه داد.
در نهایت «یوسف نوری» که به عنوان سومین گزینه وزارت آموزش و پرورش معرفی شده بود، هفتم آذرماه با کسب ۱۹۴ رای موافق، ۵۷ رای مخالف و ۱۷ رای ممتنع، اعتماد نمایندگان مجلس را برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش جلب کرد و در نهایت پس از حدود ۴۹۲ روز با تقدیم استعفایش به دولت به تصدی خود بر وزارت آموزش و پرورش پایان داد.
وزارت آموزش و پرورش در سنوات گذشته با چالش بیثباتی مدیریتی دستوپنجه نرم کرده و از اجرای سندتحول بنیادین، بزرگترین سند بالادستی خود در ۱۱ سال اخیر بازمانده است تا جایی که مقام معظم رهبری نیز در دیدار اردیبهشت ماه امسالشان با فرهنگیان که به مناسبت روز معلم برگزار شده بود از این موضوع گلایه کردند و فرمودند «یک نکته مهم که غالباً در آموزشوپرورشِ ما از آن عبور میشود و به آن توجه نمیشود، مسئله ثبات مدیریت است. در این دستگاهِ به این عظمت، به این اهمّیّت، ما دچار بیثباتی هستیم. یکی میآید یک برنامهای میریزد، یک کاری را شروع میکند، [با رفتنِ او] نیمهکاره رها میشود، دیگری میآید. اینجا به من گزارش دادند ــ البتّه خود بنده هم میتوانستم بفهمم، امّا در گزارشها هم بود ــ که از سال ۹۲ تا کنون که ۱۰ سال است، ما پنج وزیر و چهار سرپرست در آموزشوپرورش دیدهایم! این چیز خیلی عجیبوغریبی است. خب در وزارتهای دیگرِ ما، [مثل] وزارت خارجه یا وزارت جهاد کشاورزی، هفت سال، هشت سال، گاهی بیشتر، یک وزیر در دو دولت میمانَد؛ چرا در وزارت آموزشوپرورش اینجور بیثباتی در مدیریّت وجود دارد؟ »
با این همه؛ صحرایی که در زمره وزرای جوان وزارت آموزش و پرورش و کابینه دولت قرار میگیرد، بناست از حالا طی دوره دوسالهای تا پایان فعالیت دولت سیزدهم به عنوان وزیر آموزش و پرورش فعالیت کند؛ او در برنامههای ارائه شدهاش به مجلس شورای اسلامی به مواردی چون تکمیل اجرای فرایند رتبهبندی معلمان با تمرکز بر رسیدگی به اعتراضات و تدوین پیشنویس اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون، پیگیری و حل مسائل مربوط به رتبهبندی نیروهای سازمانهای تابعه وزارت آموزش و پرورش، فعالسازی ستاد هماهنگی و پشتیبانی اجرای سندتحول بنیادین با ریاست معاون اول رئیس جمهور، تامین و تخصیص یارانه آموزشی برای دانشآموزان مناطق کمتر توسعه یافته در قالب برنامه هفتم توسعه، پیگیری و تخصیص فوقالعاده ویژه کارکنان و معلمان وزارت آموزش و پرورش، حمایت و بهکارگیری نخبگان، تقویت تربیت معلم، تحول به نفع دانشآموزان و حرکت به سمت
برنامهمحوری اشاره کرد.
وزیر جدید آموزش و پرورش، راه سختی برای بهبود حال آموزش و پرورش در پیش دارد و لازم است ضمن حفظ و تداوم اعتماد و همراهی فرهنگیان، از ظرفیتهای درونی و بیرونی دستگاه تعلیم و تربیت استفاده کرده و گامی برای اصلاح چالشهای اساسی پیش رو بردارد.