چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۶
کد مطلب : 125264

غبارها از کجا شکل گرفته‌اند

نگاهی به تحولات روزهای اخیر عرصه جهانی بیانگر آن است که انگلیس فازهای جدیدی از اقدامات و...
نگاهی به تحولات روزهای اخیر عرصه جهانی بیانگر آن است که انگلیس فازهای جدیدی از اقدامات و ادعاهای ضد ایرانی را در پیش گرفته است. دولت انگلیس در ادامه اقدامات ضد ایرانی خود ضمن فضاسازی‌های هدایت شده رسانه‌ای، به‌دنبال متهم‌سازی نهادها و افراد وابسته به جمهوری اسلامی ایران به استفاده از شبکه‌های فعال در زمینه جنایت‌های سازمان یافته به منظور ربایش یا حذف عناصر ضدانقلاب در این کشور است. همچنین وبگاه انگلیسی اوراسیا دیلی مونیتور در گزارشی برنامه ایران برای خرید جنگنده‌های روسی سوخو-۳۵ را نشان‌دهنده تغییر ژئوپولتیک منطقه‌ای دانست و خواستار مقابله با آن شده است. وزارت دفاع انگلیس دوشنبه در بیانیه‌ای مدعی شده است که لندن سلاح‌هایی که ادعا می‌شود یک کشتی نیروی دریایی سلطنتی این کشور توقیف کرده را تحویل سازمان ملل داده و قصد دارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به قاچاق سامانه‌های تسلیحاتی و نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان‌ملل متهم کند. همزمان با این ادعا، روزنامه گاردین ۲۳ بهمن نوشت که ایران با استفاده از کشتی‌ و یک شرکت هواپیمایی دولتی برای قاچاق انواع جدید پهپادهای پیشرفته و دوربرد به روسیه برای استفاده در جنگ با اوکراین استفاده کرده است. این رویکردها با موجی از فضاسازی رسانه‌های انگلیسی بویژه فارسی زبانان لندن نشین علیه ایران در حالی صورت می‌گیرد که در باب چرایی آن چند نکته قابل توجه است.
نخست آنکه انگلیس که در قرن بیست و یکم و به رغم مخالفات ۷۰ درصد مردم این کشور همچنان به صورت پادشاهی اداره می‌شود به شدت با بحران مشروعیت پادشاه از یک سو و اعتراضات و اعتصاب‌های گسترده مردمی علیه سیاست‌های اقتصادی و جنگ طلبانه دولت مواجه است در این شرایط سران لندن با هوچی‌گری بیرونی علیه ایران و البته چین با ادعای مقابله با بالن‌ها و روسیه با نام حمایت از جنگ اوکراین به دنبال انحراف افکار عمومی از وضعیت بحرانی داخلی خود هستند.
دوم آنکه انگلیسی‌ها همچون آمریکایی‌ها در حالی روی پروژه آشوب و اغتشاش در ایران سرمایه گذاری کرده بودند که این امر با شکست مواجه شد که اوج آن نیز حضور گسترده مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن بوده است. همچنین نشست جرج تاون با ادعای تشکیل ائتلاف مخالفان ایران در ۲۱ بهمن نیز ۴۸ ساعت بیشتر دوام نیاورد و تظاهرات یک شنبه منافقین در پاریس علیه این نشست واهی بودن ادعای ائتلاف را شکار ساخت. انگلیس که مقامات و رسانه‌هایش نقش اساسی را در اغتشاشات و نیز نشست جرج تاوان داشته‌اند با هوچی گری به دنبال پنهان سازی این شکست و دمیدن نفس مصنوعی برای اغتشاشگران است.
سوم آنکه رفتار انگلیس را در چارچوب رفتار آمریکا و برخی شرکای اروپایی‌ آنها می‌توان ارزیابی کرد. ۶۰ نماینده کنگره آمریکا خواستار مقابله با توان پهپادی ایران شدند و کاترین کولونا وزیر خارجه فرانسه نیز در گفتگوی تلفنی با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود، گفت باید واکنش بین‌المللی قوی‌تری به تهدید برنامه موشکی بالستیک ایران نشان داده شود. دیروز نیز وال ‌استریت‌ ژورنال گزارش داد که مقامات آمریکایی در حال بررسی ارسال تسلیحات مشکوک ایرانی به اوکراین هستند.فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در صفحه توییتى مدعی شد که یک فروند پهپاد را در منطقه شرق سوریه سرنگون کرده است. این رفتارها و اتهامات از یک سو می‌تواند برگرفته از خشم غربی‌ها از نزدیکی روابط ایران و چین با سفر رئیسی به پکن باشد و از سوی دیگر زمینه سازی برای نشست امنیتی مونیج ( اواخر بهمن) که محور آن را اتهام زنی به ایران و روسیه و دخالت در امور داخلی ایران تشکیل دهد. به هر تقدیر هوچی گری انگلیسی‌ها در کنار برخی اروپایی‌ها و آمریکا را می‌توان برگرفته از شکست‌های گسترده آنها در برابر ایران دانست بویژه در راهپیمایی ۲۲ بهمن دانست که با جنجال‌سازی آن را بیان می‌کنند.

نویسنده: قاسم غفوری
https://siasatrooz.ir/vdch-mnzk23niid.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی