يکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۰
کد مطلب : 125281

مهار تورم از حرف تا عمل

حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار مردم آذربایجان شرقی، رشد اقتصادی و مهار تورم را مهمترین کارها خواندند و...
حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار مردم آذربایجان شرقی، رشد اقتصادی و مهار تورم را مهمترین کارها خواندند و با تأکید بر اینکه همه بخصوص مسئولان موظف به فعالیت جهادی و کار و پیگیری شبانه‌روزی هستند، گفتند: «امور اقتصادی، امروز مهمترین کارهاست زیرا بدون رشد اقتصادی کار کشور پیش نمی‌رود و لازمه رشد اقتصادی هم ثبات و مهار تورم و ثبات قیمت‌ها است. مسئله تورم نیز علاج‌پذیر است و باید مسئولان بخش‌های مختلف آن را علاج کنند.»
گرچه رهبر معظم انقلاب این نکته را بارها به مسئولات در دولت‌های گوناگون یادآور شده‌اند اما این توصیه و خواسته در دولت کنونی با دیگر دولت‌ها متفاوت است. رئیس جمهور نیز در دیدار عیدانه مبعث حضر رسول اکرم(ص) به توصیه رهبر پاسخ و وعده داد که آن را اجرایی خواهد کرد. آقای رئیسی در دیدار با رهبری گفت: «با مشارکت مردم هیچ مشکلی غیرقابل حل نیست و به رهبری و مردم عزیز کشورمان عرض می‌‌کنیم که وضع تورمی فعلی را بی‌تردید کنترل خواهیم کرد.»
بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه به نابسامانی اقتصادی بستگی دارد، افزایش معضلات و ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی مستقیم با اوضاع اقتصادی مرتبط است،‌آمارها و گزارش‌هایی که از سوی نهادها و سازمان‌های مرتبط با این موضوع منتشر می‌شود می‌گوید افزایش دزدی و رفتارهای خشن به مشکلات اقتصادی ارتباط مستقیم دارد و بسیاری از ناهنجاری‌های دیگر که در جامعه دیده می‌شود در همین زمینه است. هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری که خود را برای پست ریاست جمهوری معرفی و تلاش می‌کند، با خود وعده‌های زیادی می‌آورد، وعده‌هایی که افکار عمومی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد تا بتواند رأی اکثریت را داشته باشد.
پس از پیروزی مطالبه مردم تحقق وعده‌ها است،‌البته که افکار عمومی خوب می‌داند که دستیابی به وعده‌های داده شده، نیازمند زمان است و نمی‌توان توقع داشت در ظرف زمانی کوتاه حتی یکسال آنها را مطالبه کرد،‌اما انتظار آن را دارند که اوضاع از پیش بدتر نشود.
آقای رئیس جمهور در دیدار عیدانه مبعث وعده‌ای داد که پیش از این نیز چنین وعده‌ای داده بود اما اکنون می‌بینیم شرایط اقتصادی با وجود تلاش‌هایی که می‌شود بهبود نمی‌یابد،‌دلیل آن را باید در کجا جستجو کرد؟
هیچ قصدی برای ناامیدی و ایجاد یأس در جامعه وجود ندارد، تنها بر این باوریم که باید واقع بین بود و از دادن وعده‌هایی که دستیابی به آن با توجه به شرایط اقتصادی که حاکم است، پرهیز کرد. چرا که محقق نشدن وعده‌ها خود بیشترین ضربه را به اعتماد و امید مردم وارد می‌کند.
تا زمانی که بازار ارز همچنان در نوسان رو به بالا است و اقدامی هم برای مهار آن نمی‌شود یا حداقل اگر هم می‌شود بی تأثیر است، تا زمانی که وضعیت سکه و طلا به این شکلی است که می‌بینیم،‌یا وضعیت بازار خودرو آشفته تر از دیروز می‌شود و مسکن معضل بزرگی برای مردم به ویژه مستأجران شده است، نمی‌توان وعده داد، چرا که همه این معضلات و مشکلات اقتصادی که از دوره‌های پیشین هم وجود داشته و تلنبار شده نیازمند اقدام اساسی است و این انتظار و توقع از دولت مستقر به خاطر همراهی دیگر قوا با آن، بیشتر است چرا که دولت‌های پیشین از ضعف همکاری نهادها،‌سازمان‌ها و دیگر قوا با خود می‌نالیدند و شکوه می‌کردند که نمی‌گذارند کار کنیم و چوب لای چرخمان می‌گذارند!
قدر مسلم شرایط اقتصادی با مدیریت صحیح و کارآمد می‌تواند بسیار بهتر از آن چیزی باشد که اکنون هست، کشوری با وسعت، جمعیت، ثروت و منابع غنی و ارزشمند آن باید شرایط بسیار مطلوبی داشته باشد، چرا که کشوری مانند هلند دو تا سه برابر درآمد نفتی ایران درآمد از صادرات کشاورزی دارد، در حالی که به اندازه سه استان شمالی ایران یعنی گیلان، مازندران و گلستان هم نیست و حتی شرایط آب و هوایی آنها را هم ندارد.

نویسنده: محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdcg7n9qqak9xx4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی