يکشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۳
کد مطلب : 125671

شرایط کشور را جدی‌تر بگیرید

روشن است که وظیفه همه دستگاه‌های حاکمیتی به ویژه سه قوه بر اساس آنچه قانون اساسی بر عهده آنها گذاشته...
روشن است که وظیفه همه دستگاه‌های حاکمیتی به ویژه سه قوه بر اساس آنچه قانون اساسی بر عهده آنها گذاشته اداره امور کشور است و اداره کشور نیز به این معنا و مفهوم است که آحاد جامعه در شرایط مناسب اقتصادی و معیشتی قرار داشته باشند. همگان می‌دانند و مسئولان نیز به آن آگاهی دارند که ایران دارای منابع بسیاری زیادی است که می توان با مدیریت صحیح، کشور را در اندازه مطلوب اداره کرد و باعث رضایت اکثریت مردم به ویژه قشر کم درآمد شد.
اما اکنون بنا به دلایلی قشر پولدار، سرمایه دار، زمین خوار، فئودال، بورژوا،‌ لیبرال و هر آنچه می‌توان نام گذاشت، در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارند و از همین شرایط موجود، بسیار هم راضی هستند چرا که بساط چاپیدن و چپاول برای آنها مهیا است و چه بسا در جای دیگری از دنیا، چنین زمینه‌ای برای آنها وجود نداشته باشد و اگر هم داشته باشد باید مالیات‌‌های سنگین بابت درآمدهای میلیاردی خود پرداخت کنند.
علی ایحال شرایط برای قشر کم درآمد مناسب نیست و فشار به آنها زیاد است.
توقع و انتظار اکثریت مردم از مسئولان حل مشکلات اقتصادی است که خواسته بی جایی هم نیست، اما به نظر، هنوز مسئولان به این مهم بی‌توجه و کم توجه هستند.
اگر شرایط اقتصادی و معیشتی جامعه یک وضعیت نسبی مطلوب را تجربه می‌کرد قطعاً بر روی واکنش‌های مردم نیز تأثیر مثبت می‌گذاشت، اما چون بر عکس آن اتفاق افتاده، تأثیر منفی بر روی مردم گذاشته است.
رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر درباره راهکار حل مشکلات کشور راهبردی را معرفی کردند و برای چندمین بار پیش پای مسئولان گذاشتند.
اگر تا پیش از این دولتی دچار ضعف و ناتوانی در اداره کشور بود و دولت بعدی هم سعی داشت تا مشکلات خود را به دولت پیش از خود ربط دهد، و همان دولت پیشین نیز موانع را، دیگر دستگاه‌ها و قوا معرفی می‌کرد که میان سه قوه و نهادها هماهنگی و همکاری لازم وجود ندارد،‌اما اکنون و در دولت سیزدهم، چنین مشکلی دیده نمی‌شود چرا که هر سه قوه از یک جریان فکری تشکیل شده‌اند و باید میان آنها همکاری،‌ همگرایی و همفکری برای اداره مطلوب کشور و حل مشکلات به ویژه مشکلات اقتصادی وجود داشته باشد. نتیجه این همگرایی هم باید در جامعه قابل لمس باشد، یعنی اگر وجود دارد باید اوضاع تغییر کند و اگر وجود ندارد روشن است که همگرایی و همکاری لازم بین آنها نیست.
به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب در نماز عید فطر؛ همکاری، همدلی و هم افزایی سه قوه را یک راهبرد بسیار مهم و اساسی برای حل مشکلات و پیشرفت کشور اعلام کردند و با اشاره به ترتیبات خوب قانون اساسی درباره تشکیل قوای سه گانه افزودند: اگر قوای مقننه، مجریه و قضاییه به‌طور کامل همکاری کنند، کارها به هیچ وجه گره نمی‌خورد.
ایشان در دیدار رمضانی دانشجویان نیز درباره جلسات سران سه قوه و در پاسخ به انتقاد یکی از دانشجویان نیز گفته بودند؛ «این جلسه دائم نیست بلکه برای چند هدف از جمله اصلاح ساختار بودجه، تدبیر شده که تاکنون پیشرفت مورد انتظار در تحقق اهداف صورت نگرفته است. ضمن اینکه نشست سران، راه منطقی نزدیک شدن دیدگاه و حل مشکلات است.»
روشن است که رهبر انقلاب از نتایج جلسات سران قوا رضایت ندارند که می‌گویند «تاکنون پیشرفت مورد انتظار در تحقق اهداف صورت نگرفته است.» حتی اگر هم سه قوه از جریان فکری غیر همسو بودند باید برای پیشرفت کشور و حل مشکلات با هم همدلی و همکاری نزدیک می‌کردند تا شرایط بهبود یابد حال که سه قوه هم فکر و هم طیف هستند چرا همکاری لازم را ندارند؟ چرا اتفاق مثبتی نمی‌افتد؟
رئیس قوه قضاییه از وضعیت بازار خودرو گلایه می‌کند و از عملکرد وزیر صمت انتقاد دارد، اما دولت سعی بر حمایت از او می‌کند و آرزوی پس گرفتن استیضاح وزیر از سوی مجلس را دارد.
تغییراتی در دولت انجام می‌شود اما دولت سعی می‌کند تا باز هم از ناتوانی افراد برکنار شده دفاع کند و دلیل تغییر آنها را ضعف مدیریتی نداند.
جلسات سران سه قوه جای خوبی برای گله و گله گذاری از یکدیگر است، نشست سران با هم، باید جدی و کاربردی باشد و با یک سری تعارفات معمول برگزار نشود.
شرایط را باید جدی‌تر و با حساسیت‌ بسیار بالاتر نگاه کرد.

محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdcjaievvuqe8mz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی