يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۲
کد مطلب : 125732

کشور را مافیا اداره می‌کند؟!

نام مافیا همیشه در سر خط اخبار رسانه‌های کشور است، اکثراً این واژه را مسئولان به کار می‌برند و آن را...
نام مافیا همیشه در سر خط اخبار رسانه‌های کشور است، اکثراً این واژه را مسئولان به کار می‌برند و آن را عامل مشکلات بخش‌های گوناگون مدیریتی می‌دانند.
آیا واقعاً مافیا در همه ساختار کشور وجود دارد یا پرورش یافته ذهن برخی از مسئولان است؟ در هر دو گزینه، باعث می‌شود تا مسدولان واقعی یا غیر واقعی درگیری وجود مافیا شوند. روز گذشته وزیر صمت فاطمی امین در مجلس شورای اسلامی استیضاح شد و نتوانست بار دیگر بر مسند وزارت خانه تکیه بزند.
وزیر صمت که اکنون دیگر وزیر نیست، از مافیا سخن گفت و این که مافیای خودرو از استیضاح و برکنار او شادمان است و حتی در استیضاح او نقش دارد!
همگان شنیده‌اند که از مافیای خودرو سخن گفته می‌شود و یا مافیای مسکن، مافیای لوازم خانگی، مافیای ارز، مافیای سکه، مافیای پیاز، مافیای ووو به گوش افکار عمومی جامعه آشنا است.
یک برداشت از این مافیاهای متعدد این است که مسئولان ناکارآمد سعی دارند مشکلات و ضعف مسئولیت خود را به گردن مافیا بیندازند و ناتوانی خود را پشت این ادعا پنهان کنند.
در مقابل این نظر، اما برخی به وجود خارجی مافیا در کشور اعتقاد دارند و می‌گویند که باندهای مافیایی در کشور به شدت فعال و در بسیاری از مسائل تأثیر گذار است.
اگر گزینه دوم درست باشد، پس نقش ساختارهای سازمانی کشور در اداره امور و وظایف در این میان کجاست؟ در صورت درست بودن ادعای وجود مافیا در بسیاری از ساختارها که بیشتر اقتصادی است، چرا با آنها مبارزه جدی نمی‌شود؟
آیا مافیا آنقدر قدرت دارد که حاکمیت توان مقابله و نابودی این سازمان را ندارد؟
آیا دولت، قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی جسارت اعلام نام مافیا و پشت پرده این ساختار مخوف! را ندارد؟
می‌توان با افشای نام افراد پشت پرده مافیا به افکار عمومی، گام نخست را برای مبارزه با این پدیده برداشت و بخشی از مقابله را به مردم واگذار کرد.
مردم خوب می‌دانند که با چنین پدیده‌هایی چگونه برخورد کنند چرا که اگر وجود خارجی داشته باشد، مردم از این پدیده شوم و مخوف! زیان دیده‌اند.
اما اگر مافیا وجود خارجی نداشته باشد، باید با مسئولانی برخورد شود که مدام از وجود مافیا سخن می‌گویند.
وجود این تعداد از مافیا در کشور و نقش آن در زمینه‌های گوناگون همچون مسکن، خودرو، ارز و طلا و بسیاری دیگر، ضعف نظارتی و کنترل بر ساختارهای نظام است که باید برای از بین بردن آنها ضربتی عمل کرد چرا که ادامه چنین روندی، کشور را دچار بحران‌ها و چالش‌های زیادی خواهد کرد.
و در پایان، به این نکته هم اشاره شود که سیسیل، پالرمو و ایتالیا، معروفترین مافیا را در خود داشته و شاید هم هنوز داشته باشد، فیلم‌های سینمایی زیادی هم از اقدامات مافیا در ایتالیا و دیگر کشورها ساخته شده، اگر در ایران هم وجود دارد، پرونده‌های این سازمان را در اختیار نویسندگان قرار دهید تا فیلمنامه‌های جذابی از این ماجراها بنویسند و تبدیل به فیلم سینمایی شود تا مردم نیز ضمن آگاه شدن از عمق نفوذ آنها در کشور، سرگرم نیز شوند و در این میان صنعت سینمای کشور هم شاید با این تولیدان تکانی بخورد و رونق
پیدا کند.
آیا کشور را مافیا اداره می‌کند؟ آیا دولت توانایی حذف مافیا از بدنه خود را ندارد؟
اگر خودروسازان داخلی مافیا هستند چرا با آنها مقابله نمی‌شود؟ مافیای مسکن اگر وجود دارد، نفس مردم را گرفته، چرا نفسش را نمی‌گیرید؟

محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdchxmnzi23niqd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی