جمعه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۱
کد مطلب : 125770

هراس آنها از چیست؟

ئیس جمهوری اسلامی ایران به سوریه سفر می‌کند و این سفر خوشایند آمریکا و اسرائیل و برخی دیگر از رژیم‌ها و کشورها نیست...
رئیس جمهوری اسلامی ایران به سوریه سفر می‌کند و این سفر خوشایند آمریکا و اسرائیل و برخی دیگر از رژیم‌ها و کشورها نیست. دلیل این که سید ابراهیم رئیسی در جایگاه ریاست جمهوری ایران به سوریه سفر کرده و برخی با آن مخالفند و حتی نگران، چیست؟
روشن است که ایران از آغاز جنگ داخلی سوریه، تنها کشوری بود که به یاری سوریه رفت و آن را از یک مهلکه بزرگ نجات داد.
نه تنها سوریه، بلکه عراق و حتی دیگر کشورهای منطقه هم با دلیل نقش آفرینی ایران در مقابله با گروه‌های تروریستی در منطقه،‌ از گزند داعش در امان ماندند.
خاورمیانه‌ای که آمریکایی‌ها در سر داشتند، منطقه‌ای جنگ زده،‌ بی ثبات، ناامن و نابود شده بود. به واقع هدف از ایجاد تنش‌ و درگیری در غرب آسیا که منطقه مسلمان نشین است، درگیر کردن مسلمانان با جنگ‌های داخلی است.
جمهوری اسلامی ایران توانست از گسترش فتنه و آشوبی که آمریکا و صهیونیست‌ها در منطقه تدارک دیده بودند، جلوگیری کند و خشم آنها نیز از همین اتفاقاتی است که برای رسیدن به آن برنامه ریزی و سرمایه گذاری کرده بودند. سفر رئیس جمهور ایران به سوریه در شرایط کنونی، این پیام مستقیم و روشن را به دشمن دارد که جبهه مقاومت پس از پیروزی در مقابل گروه‌های تروریستی وابسته به آمریکا،‌ عزم خود را برای ادامه مبارزه جزم کرده و همچنان بر سیاست مقاومت فعال تأکید دارد.
ایران و سوریه دو کشور همپیمان و همسو در تحولات و معادلات منطقه غرب آسیا هستند و تأثیر این دو کشور در فضای سیاسی منطقه حیاتی و سرنوشت ساز است.
سوریه عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران است و دفاع از این کشور نه تنها دفاع از دمشق بلکه دفاع جهان اسلام مقابل اسرائیل و آمریکا است،‌دو رژیمی که هم اکنون مستقیم و غیر مستقیم با جمهوری اسلامی ایران در حال نبرد هستند.
تقویت هر چه بیشتر روابط ایران و سوریه و حضور اقتصادی جمهوری اسلامی در این کشور، که البته حق ایران است چرا که در طول ۱۳ سال جنگ در سوریه، تهران نقش اصلی را در حمایت از دمشق داشت، از سیاست‌های راهبردی است که هر دو کشور خواهان آن هستند. تاکنون نیز در این زمینه کم کاری و بی توجهی‌هایی صورت گرفته که باید جبران شود. هم اکنون صادرات ترکیه به سوریه که در طول سال‌ها جنگ در صف دشمنان دمشق قرار داشت،‌ از ایران بیشتر است هنوز بخش‌هایی از خاک سوریه در اشغال ارتش ترکیه است که با برگزاری نشست‌هایی میان وزرای دفاع ایران،‌روسیه،‌سوریه و ترکیه و همچنین وزرای خارجه چهار کشور،‌ پیش بینی می‌شود که تریکه نیز به دشمنی خود با سوریه و اسد پایان دهد.
قدر مسلم،‌ پایان کامل جنگ در سوریه و خروج نیروهای ارتش ترکیه از خاک این کشور، منجر به خروج نیروهای اترشت آمریکا در سوریه نیز خواهد شد. در صورت خروج نیروهای این دو کشور از خاک سوریه، دمشق می‌تواند بر روی مبارزه نهایی و پاکسازی ته مانده‌های گروه‌های تروریستی در خاک خود متمرکز شود.
فارغ شدن سوریه از درگیری‌های داخلی،‌ حضور مستشاری ایران در این کشور‌، کمک‌های نظامی و دفاعی ایران به سوریه، تقویت ارتش و نیروهای مردمی این کشور، اسرائیل را وادار به پایان دادن به حملات هوایی و موشکی علیه دمشق خواهد کرد.
در سفر رئیس جمهور به سوریه،‌ که همراه با استقبال گرم و گسترده مردم و مقامات این کشور همراه بود،‌ همه زمینه‌های گسترش روابط و عمق بخشیدن به آن پیگیری شده و فصل تازه‌ای از روابط میان دو کشور آغاز خواهد شد. باز شدن یخ روابط ایران و عربستان و بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور،‌در به وجود آمدن روابط سیاسی و اقتصادی عمیق و ماندگار کشورهای منطقه با سوریه تأثیر گذار است که خود می‌تواند به روند کمک به دمشق برای رهایی از شرایط دوران سخت بازسازی کشور کمک کند.

محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdcjaievyuqe8az.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی